In mijn vorige "reply"gebruik ik ook het woord :
vaak omdat het niet altijd mogelijk en mooi is om een liptriller te spelen. Maar als de mogelijkheid er is, graag!
Er is wel degelijk verschil tussen de liptriller en de ventieltriller. En dat hoor je ook!
Liptrillers zijn vaak sneller dan ventieltrillers en is dus bij voorbaat bij langzamere stukken uit den boze!!
Voordeel van een liptriller is dat je
nooit trilt op eenzelfde noot. Bijvoorbeeld ventieltriller op G2/A2 is lastig omdat ze dezelfde hulpgrepen hebben. Kans dus groot dat je met je 3e ventiel een G speelt i.p.v. een A. In mijn geval dus beter om een liptriller te doen met 1/3 op G/A.
Liptrillers zijn gebruikeljiker bij cornettisten dan bij trompettisten. De eeste cornettist (voor zover bekend) die gebruik maakte van liptrillers was Deryck Diffey. In zijn toptijd zo'n 30 jaar geleden was hij dé cornettist. Er weren zelfs solo's voor hem geschreven waar liptrillers werden gevraagd zoals : Golden Slippers en Life Abundant.
Zelfs een mega-gigant als Roger Webster beheerst niet de kunst van een liptriller..... (David Daws trouwens wel luister hier
http://www.trompet.nl/mp3/goldenslippers.mp3 maar

)
O, ja...verschil met shake en liptriller.
Ook een liptriller gaat altijd over een secunde. Intervallen zjin dus dezelfde als met de ventieltrillers!!!!!!
Een shake kan en is vaak over een grotere interval en is altijd véél langzamer
....dat is het verschil[/code]