trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verkeerde methode van Adam Rapa?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 12:31 

Ik ben het ook helemaal eens met Erik.

Tijdens een autorit met Wayne Bergeron lang over dit onderwerp gesproken. Hij is alleen maar bezig met zijn sound. Alle andere "oplossingen" typeerde hij als korte termijn oplossingen. Het geeft je even een goed gevoel maar na een tijd kom je jezelf weer tegen.

Stug door blijven spelen omdat je iets niet kunt met een goede sound is de kortste en de gemakkelijkste weg. Jezelf kwetsbaar opstellen en jezelf afvragen hoe je wilt klinken is een stuk lastiger.

Profiel  

Berichttitel: Gotcha!
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 14:33 

erikveldkamp schreef:
In 8 jaar muziekschool en 9 jaar conservatorium heeft geen enkele leraar mij ooit iets verteld over tongposities.

Ha! Dan heb jij dus nooit les gehad van Frits Damrow.

" Het toepassen van verschillende tongposities kan van grote waarde zijn vooral voor het lage en het hoge register. Met tongposities wordt bedoeld dat de tong tijdens het spelen een positie inneemt alsof er een klinker wordt uitgesproken. Let op de positie van de tong bij het zingen van de volgende klinkers: O-U-I
Het is duidelijk merkbaar dat bij de klinker O de tong laag in de mond ligt, bij de klinker U de tong iets omhoog komt en bij de klinker I de tong nog hoger zit. Ook wanneer je achtereenvolgens een lage en hoge toon met je lippen fluit kun je veel baat hebben bij deze klinkerposities, zeker wanneer je een interval-binding moet spelen." uit: Fitness for Brass

Ook Lowell Little, Claude Gordon en Charles Colin hebben het over de verschillende tongposities.

Dan nog even over de luchtsnelheid. Door met een hogere tongpositie de doorgang van de lucht te verkleinen neemt de druk en dus de snelheid van de lucht toe. Omdat er bij gelijke toevoer van de lucht nu eenmaal dezelfde hoeveelheid molekulen door een kleinere opening moeten. Probeer maar eens met een tuinslang: Zet de kraan open en meet hoever de straal komt. Knijp nu de opening van de straal toe en zie dat de staal verder komt. Dat komt omdat de druk plaatselijk vergroot wordt waardoor de snelheid plaatselijk toeneemt en aldus 't water verder spuit.
Ik denk ook dat daar het maniertje vandaan komt. Door de lippen met een hogere luchtsnelheid te 'voeden' trillen ze makkelijker met een hogere frequentie als de lipspieren meer spanning geven; 't is dus een hulpmiddel. Dat je sound daardoor veranderd en je 't gevaar loopt dat je je keel dichtzet (je tong zit nou eenmaal vast aan het strottehoofd en das verrekte dicht bij je keelopening....) is een andere zaak.
Fritz Damrow combineerd in zijn Fitness for Brass altijd zgn. lipbindingen met staccato oefeningen om te voorkomen dat je tong te hoog in je mond komt te zitten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 14:38 

Bovenstaande vereist wel flink wat controle over je mondinhoud. Als dat niet goed uitpakt, heb je een probleem...

Profiel  

Berichttitel: snif
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 15:00 

camel schreef:
Bovenstaande vereist wel flink wat controle over je mondinhoud. Als dat niet goed uitpakt, heb je een probleem...

kweetrallesvan :cry:

Daarom probeer ik mijn leerlingetjes te behoeden voor deze hel.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: snif
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 15:07 

Theo van Kampen schreef:
camel schreef:

kweetrallesvan :cry:

Daarom probeer ik mijn leerlingetjes te behoeden voor deze hel.

Dus als ik het goed begrijp, ben je het niet zo erg eens met dat hele tongverhaal? Je vorige post suggereert alsof je er eigenlijk wel wat in ziet, maar als je nu stelt dat het een hel is, dan raak ik een beetje in de war. Overigens ben ik het met je eens dat het een hel is. Been there, done it.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 15:20 

HJ schreef:
[ Je vorige post suggereert alsof je er eigenlijk wel wat in ziet, maar als je nu stelt dat het een hel is, dan raak ik een beetje in de war. Overigens ben ik het met je eens dat het een hel is. Been there, done it.

Zooo, raak jij een beetje in de war :D .
Nou, dit stond in de laatste allinea: Dat je sound daardoor veranderd en je 't gevaar loopt dat je je keel dichtzet (je tong zit nou eenmaal vast aan het strottehoofd en das verrekte dicht bij je keelopening....) is een andere zaak.
En eigenlijk herhaal ik mezelf daarmee want dat zei ik al eerder.

Ik zie er zeker wat in maar wat Marnix al zei vereist 't nogal wat van je coördinatie van je tong, keel, ademhaling en lipspanning.
Jan Schut en zijn leerlingen die bij hem wèl de 'klik' hadden -Erik Janssen is niet de enige beul die hij heeft afgeleverd hoor- voelden klaarblijkelijk haarfijn aan hoe 't allemaal inelkaar moet vallen wil je op die manier spelen. Ik niet anders stond ik nu niet hele dagen banden te lappen....

"Hell ain't no bad place to be" Bonn Scott. Ben ik niet met hem eens overigens.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 17:50 

Citaat:
Zooo, raak jij een beetje in de war :D

Nou het gaat alweer een beetje. ;)

Citaat:
Ik zie er zeker wat in maar wat Marnix al zei vereist 't nogal wat van je coördinatie van je tong, keel, ademhaling en lipspanning.

Het lijkt mij allemaal een beetje veel van het goeie. Dat zijn nou net zaken waar je je onmogelijk bewust mee bezig kunt houden, weet ik na veel pogingen en evenveel mislukkingen. Trompetspelen is natuurlijk een samenspel van lippen, adem en tong, maar het is niet erg handig om te proberen dit bewust te manipuleren. Het is net alsof je iemand probeert te leren fietsen door hem te vertellen dat-ie zijn lichaamsgewicht met een paar procent naar links of rechts moet verplaatsen, en de kracht op linkerpedaal omgekeerd evenredig moet zijn aan de som der delen in het quadraat (goh, raak ik weer in de war, wat is dat toch vandaag)....boem, en je ligt op je gezicht. Dat gaat niet werken, bij trompetspelen ook niet.

Het is overigens met röntgenfilmpjes wel bewezen dat je tong licht naar boven of beneden beweegt, maar ik denk eerder dat dat een gevolg is dan een oorzaak van verandering in toonhoogte, m.a.w. je verandert de toonhoogte niet dmv je tong, maar omdat er van alles in je mondholte gebeurt, verandert de stand van je tong een beetje. De toonhoogte verandert echt alleen als je je lippen sneller laat trillen door de compressie te verhogen. Maar net als Erik ook al zei, dit is een discussie die op de diverse fora al heel vaak gevoerd is. Wie geïnteresseerd is, zoeke de fora er eens lustig op na. Er is op de Trumpet Herald een vogel die zichzelf Kalija noemt. Die heeft er behoorlijk veel verstand van. Check maar als je tijd en zin hebt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Gotcha!
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 18:42 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 19:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur