Citaat:
Zooo, raak jij een beetje in de war
Nou het gaat alweer een beetje.

Citaat:
Ik zie er zeker wat in maar wat Marnix al zei vereist 't nogal wat van je coördinatie van je tong, keel, ademhaling en lipspanning.
Het lijkt mij allemaal een beetje veel van het goeie. Dat zijn nou net zaken waar je je onmogelijk bewust mee bezig kunt houden, weet ik na veel pogingen en evenveel mislukkingen. Trompetspelen is natuurlijk een samenspel van lippen, adem en tong, maar het is niet erg handig om te proberen dit bewust te manipuleren. Het is net alsof je iemand probeert te leren fietsen door hem te vertellen dat-ie zijn lichaamsgewicht met een paar procent naar links of rechts moet verplaatsen, en de kracht op linkerpedaal omgekeerd evenredig moet zijn aan de som der delen in het quadraat (goh, raak ik weer in de war, wat is dat toch vandaag)....boem, en je ligt op je gezicht. Dat gaat niet werken, bij trompetspelen ook niet.
Het is overigens met röntgenfilmpjes wel bewezen dat je tong licht naar boven of beneden beweegt, maar ik denk eerder dat dat een gevolg is dan een oorzaak van verandering in toonhoogte, m.a.w. je verandert de toonhoogte niet dmv je tong, maar omdat er van alles in je mondholte gebeurt, verandert de stand van je tong een beetje. De toonhoogte verandert echt alleen als je je lippen sneller laat trillen door de compressie te verhogen. Maar net als Erik ook al zei, dit is een discussie die op de diverse fora al heel vaak gevoerd is. Wie geïnteresseerd is, zoeke de fora er eens lustig op na. Er is op de Trumpet Herald een vogel die zichzelf Kalija noemt. Die heeft er behoorlijk veel verstand van. Check maar als je tijd en zin hebt.