HenkMetselaar schreef:
marnix schreef:
er zijn nog niet genoeg van die trompettisten die van die marginale snabbels gaan doen, ver onder de marktwaarde van iemand die wel goed is, en zo de markt verziekt.
Da's niet de schuld van 'die trompettisten', het is logisch in een wereld waarin organisatoren (of andere manager-types) de goedkoopst mogelijke mensen vragen waar ze nog juist mee weg kunnen komen bij sponsors en betalend publiek. Vanuit hun optiek hebben ze daarin helaas gelijk.
Laten we elkaar niks wijsmaken alsjeblieft. Het is een elkaar versterkend proces. Organisatoren willen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang. En er zijn altijd muzikanten te vinden die daarvoor willen spelen. Muzikanten houden dit zelf in stand. De harde realiteit is dat dit ook toppers kunnen zijn. Het is maar hoe je het wilt bekijken. Hoe denk je dat New Cool Collective zo bekend is geworden, de Holland Bigband en noem iedere Nederlandse jazzmuzikant die er toe doet maar op. De realtiteit is dat iedereen goed of slecht zo af en toe voor peanuts moet spelen om überhaupt te kunnen spelen. Ik heb me daar lang tegen verzet, en vond naar analogie van Marnix, dat als je kwaliteit levert, daarvoor ook betaald moet krijgen. Dat vind ik nog steeds, alleen speel je dan niet meer. ik ben veel serieuzer dan je misschien zou denken als ik zeg dat ik met een glimlach mijn conclusies trek. Ik zoek eruit wat ik voor mezelf kan verantwoorden, en waar ik echt geen zin in heb, doe ik niet. Zo vind ik spelen in Alto een aanfluiting. Voor dat geld blijf ik liever thuis. Kijk even wie er komende maand (misschien is het seizoen voorbij) in Alto spelen, en zie dat ik gelijk heb. En denk niet dat de grote namen meer krijgen dan de kleine namen. Het is natuurlijk wel zo, dat als de grote namen al voor dat geld spelen, de kleine het helemaal kunnen vergeten.
Jongens en meisjes, volgens mij is het een beetje een taboe, of een publiek geheim, maar er wordt al jaren ver en ver onder de prijs gespeeld, door vrijwel iedereen. degenen die dat principieel niet doen, die komen ook moeilijk aan het werk. ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar mijn ervaring is dat je af en toe je principes gewoon opzij moet zetten, en misschien inderdaad dan maar voor het ideaal moet spelen. In ieder geval heeft het met kwaliteit echt niks van doen.
Voor degenen die het niet weten of nog niet snappen, ik heb het hier even alleen over de jazz in Nederland. Hoe het in de klassieke wereld eraan toe gaat weet ik niet, ik hoop dat het daar iets beter gesteld is.
Het zou best een interessante topic kunnen opleveren over hoe dit nou te keren valt. Ik denk dat het alleen kan als een heleboel muzikanten solidair gaan worden. Je zou echt een algehele boycot van alle slechtbetalende kroegen, festivals en oraganisaties moeten afkondigen en een jaar lang niet meer moeten spelen. Dit is geen doen, ik ben realist, maar dan blijft dus alles zoals het is en da's niet best. ieder moet daar zijn of haar weg in zien te vinden.
Bert