trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Perspectief musici conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 14:27 

HJ schreef:
Voor iedere student aan het conservatorium kan ik alleen maar zeggen: zorg dat je zoveel mogelijk leert over muziek, netwerken, muziekwereld, en belastingen. Het kan je later nog van pas komen.

En wen vast aan 5 uur in een auto zitten om 2x een uur te spelen... :wink:

trumpetvos schreef:
Voor jou is het gelukt Erik en je zou met vele anderen niet willen ruilen met werk.

Ach, niet met iedereen, maar wel met sommige. Ieder vak heeft zo zijn mooie en minder mooie kanten. Maar feit is dat er al een tijdje een overschot aan trompettisten is, maar voor een supertalent is er altijd ruimte, kijk maar naar Rik Mol.

De beste tijd voor trompettisten was toen alle omroeporkesten nog bestonden, een jaar of 20-30 geleden. Toen waren er relatief weinig goede trompettisten en erg veel werk, de trompettisten deden toen regelmatig 3 studiosnabbels op een dag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 14:40 

erikveldkamp schreef:
En wen vast aan 5 uur in een auto zitten om 2x een uur te spelen... :wink:

O ja, een rijbewijs is toch ook wel handig.

Citaat:
Maar feit is dat er al een tijdje een overschot aan trompettisten is, maar voor een supertalent is er altijd ruimte, kijk maar naar Rik Mol.

Niks ten nadele van Rik Mol, hoor, hij speelt echt de sterren van de hemel voor zover ik het gehoord heb, maar één van zijn grote talenten ligt ook op het publicitaire vlak. Hij krijgt het voor elkaar om overal gehoord te worden. Da's ondanks een hoop muzikaal talent, mooie muziek, CD's etc, toch niet iets wat je zomaar voor elkaar krijgt. Nu spreek ik uit eigen ervaring. Conclusie: een cursusje PR is ook nog niet weg, alsmede een goeie cursus sitebouwen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 14:47 

Dat PR verhaal zal hij ook wel van Till Brönner meegekregen hebben, die snapt ook wel hoe dat werkt. Maar die kan vooral toch ook heel erg goed trompet spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 15:01 

erikveldkamp schreef:
Dat PR verhaal zal hij ook wel van Till Brönner meegekregen hebben, die snapt ook wel hoe dat werkt. Maar die kan vooral toch ook heel erg goed trompet spelen.

Ik weet niet wat die twee met elkaaar te maken hebben, maar dat maakt verder niet uit.

Ik denk wel dat de conclusie kan zijn dat alléén een PR verhaal in ieder geval ook niet werkt. Tuurlijk kan ook Till spelen. Als je het allebei voor elkaar hebt, dan zit je geramd.

De tijden dat er niet zoveel trompettisten zijn (in de lichte muziek) en veel omroeporkesten, zodat je eigenlijk al snel werk hebt, is helaas voorbij. de concurrentie is gewoon moordend. Maar ik denk inderdaad dat er best wel een plekje te veroveren is in een bepaald segment. Het is een klein beetje waar je zelf tevreden mee kunt zijn. Als je doel enkel een internationale solistencarriere is, dan ben je gauw teleurgesteld, vrees ik. Maar misschien heb je dan in ieder geval alvats je rijbewijs, kun je altijd nog taxichauffeur worden....

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 15:04 

HJ schreef:
Ik weet niet wat die twee met elkaaar te maken hebben, maar dat maakt verder niet uit.

Hij had les van hem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 15:06 

marnix schreef:
er zijn nog niet genoeg van die trompettisten die van die marginale snabbels gaan doen, ver onder de marktwaarde van iemand die wel goed is, en zo de markt verziekt.

Da's niet de schuld van 'die trompettisten', het is logisch in een wereld waarin organisatoren (of andere manager-types) de goedkoopst mogelijke mensen vragen waar ze nog juist mee weg kunnen komen bij sponsors en betalend publiek. Vanuit hun optiek hebben ze daarin helaas gelijk.

Inmiddels heeft dat met Riekz niks te maken. Voor haar geldt nu: gefeleiciteerd en vol ertegenaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 19:33 

HenkMetselaar schreef:
marnix schreef:
er zijn nog niet genoeg van die trompettisten die van die marginale snabbels gaan doen, ver onder de marktwaarde van iemand die wel goed is, en zo de markt verziekt.

Da's niet de schuld van 'die trompettisten', het is logisch in een wereld waarin organisatoren (of andere manager-types) de goedkoopst mogelijke mensen vragen waar ze nog juist mee weg kunnen komen bij sponsors en betalend publiek. Vanuit hun optiek hebben ze daarin helaas gelijk.

Laten we elkaar niks wijsmaken alsjeblieft. Het is een elkaar versterkend proces. Organisatoren willen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang. En er zijn altijd muzikanten te vinden die daarvoor willen spelen. Muzikanten houden dit zelf in stand. De harde realiteit is dat dit ook toppers kunnen zijn. Het is maar hoe je het wilt bekijken. Hoe denk je dat New Cool Collective zo bekend is geworden, de Holland Bigband en noem iedere Nederlandse jazzmuzikant die er toe doet maar op. De realtiteit is dat iedereen goed of slecht zo af en toe voor peanuts moet spelen om überhaupt te kunnen spelen. Ik heb me daar lang tegen verzet, en vond naar analogie van Marnix, dat als je kwaliteit levert, daarvoor ook betaald moet krijgen. Dat vind ik nog steeds, alleen speel je dan niet meer. ik ben veel serieuzer dan je misschien zou denken als ik zeg dat ik met een glimlach mijn conclusies trek. Ik zoek eruit wat ik voor mezelf kan verantwoorden, en waar ik echt geen zin in heb, doe ik niet. Zo vind ik spelen in Alto een aanfluiting. Voor dat geld blijf ik liever thuis. Kijk even wie er komende maand (misschien is het seizoen voorbij) in Alto spelen, en zie dat ik gelijk heb. En denk niet dat de grote namen meer krijgen dan de kleine namen. Het is natuurlijk wel zo, dat als de grote namen al voor dat geld spelen, de kleine het helemaal kunnen vergeten.
Jongens en meisjes, volgens mij is het een beetje een taboe, of een publiek geheim, maar er wordt al jaren ver en ver onder de prijs gespeeld, door vrijwel iedereen. degenen die dat principieel niet doen, die komen ook moeilijk aan het werk. ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar mijn ervaring is dat je af en toe je principes gewoon opzij moet zetten, en misschien inderdaad dan maar voor het ideaal moet spelen. In ieder geval heeft het met kwaliteit echt niks van doen.

Voor degenen die het niet weten of nog niet snappen, ik heb het hier even alleen over de jazz in Nederland. Hoe het in de klassieke wereld eraan toe gaat weet ik niet, ik hoop dat het daar iets beter gesteld is.

Het zou best een interessante topic kunnen opleveren over hoe dit nou te keren valt. Ik denk dat het alleen kan als een heleboel muzikanten solidair gaan worden. Je zou echt een algehele boycot van alle slechtbetalende kroegen, festivals en oraganisaties moeten afkondigen en een jaar lang niet meer moeten spelen. Dit is geen doen, ik ben realist, maar dan blijft dus alles zoals het is en da's niet best. ieder moet daar zijn of haar weg in zien te vinden.

Bert

Laatst bijgewerkt door HJ op 17 jun 2007 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 22:27 

Marnix redeneert denk ik vanuit de klassieke wereld, dus ook daar zal het niet al te best zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur