Ruli schreef:
erikveldkamp schreef:
....Maar het no-pressure systeem is een fabeltje uit het verleden. .....
Is dit echt zo of zijn de meningen daar nog over verdeeld?
Ik moet de eerste trompettist nog tegenkomen die een noot kan spelen (met een vol geluid) zonder enige mondstukdruk. Misschien dat anderen die trompettisten wel kennen, daar ben ik dan erg benieuwd naar.
Het gaat erom dat je zo efficiënt mogelijk trompet leert spelen. Dat betekent met zo weinig mogelijk energie (ademsteun + lipspanning) zo veel mogelijk rendement haalt. Ik kan dus ook wel met heel weinig inspanning makkelijk een C3 spelen, omdat ik goed getrainde mondspieren heb, maar er zal altijd enige inspanning nodig zijn om die C3 te kunnen spelen.
Overmatig mondstukdruk is een compensatie mechanisme om de lippen bij elkaar te houden die door te weinig uithoudingsvermogen uit elkaar geblazen worden. Je kunt op een gegeven moment geen lipspanning meer opbrengen om een bepaalde noot/frase te spelen en dan blaas je de lippen te ver uit elkaar. Om dat fenomeen tegen te gaan ga je harder drukken met het mondstuk zodat de lippen toch bij elkaar blijven en je geluid blijft produceren.
Nu is het dus zaak om het uithoudingsvermogen te verbeteren om zo het punt uit te stellen dat je overmatig mondstukdruk nodig hebt. Dat is dus gewoon een kwestie van kilometers maken, veel studeren en spelen zodat je beter getrainde mondspieren krijgen. Als ze goed getraind zijn heb je een minimale hoeveelheid mondstukdruk nodig om de repetitie/concert door te komen. Maar je zult altijd een minimale mondstukdruk nodig hebben om het mondstuk luchtdicht tegen de lippen te houden.
Het mondstuk moet echter ook iets in de lippen drukken om een goed werkend embouchure te verkrijgen. De taak van het mondstuk is namelijk om de lengte van de lippen te verkorten, net zoals je bij een gitaar/viool op de de snaren drukt (en zo verkort) om een hogere toon te verkrijgen. Zou de rand van het mondstuk niet op de lippen drukken, zou je een te groot trillingsoppervlak krijgen. Probeer maar eens trompet te spelen met een tubamondstuk, daar wordt je niet blij van...