trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun houden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2008 21:01 

De opvatting dat je met een te gespannen mondspanning leert spelen is een statement.

Profiel  

Berichttitel: Re: ademsteun
BerichtGeplaatst: 06 okt 2008 23:15 

Ruli schreef:
erikveldkamp schreef:
....Maar het no-pressure systeem is een fabeltje uit het verleden. .....

Is dit echt zo of zijn de meningen daar nog over verdeeld?

Ik moet de eerste trompettist nog tegenkomen die een noot kan spelen (met een vol geluid) zonder enige mondstukdruk. Misschien dat anderen die trompettisten wel kennen, daar ben ik dan erg benieuwd naar.

Het gaat erom dat je zo efficiënt mogelijk trompet leert spelen. Dat betekent met zo weinig mogelijk energie (ademsteun + lipspanning) zo veel mogelijk rendement haalt. Ik kan dus ook wel met heel weinig inspanning makkelijk een C3 spelen, omdat ik goed getrainde mondspieren heb, maar er zal altijd enige inspanning nodig zijn om die C3 te kunnen spelen.

Overmatig mondstukdruk is een compensatie mechanisme om de lippen bij elkaar te houden die door te weinig uithoudingsvermogen uit elkaar geblazen worden. Je kunt op een gegeven moment geen lipspanning meer opbrengen om een bepaalde noot/frase te spelen en dan blaas je de lippen te ver uit elkaar. Om dat fenomeen tegen te gaan ga je harder drukken met het mondstuk zodat de lippen toch bij elkaar blijven en je geluid blijft produceren.

Nu is het dus zaak om het uithoudingsvermogen te verbeteren om zo het punt uit te stellen dat je overmatig mondstukdruk nodig hebt. Dat is dus gewoon een kwestie van kilometers maken, veel studeren en spelen zodat je beter getrainde mondspieren krijgen. Als ze goed getraind zijn heb je een minimale hoeveelheid mondstukdruk nodig om de repetitie/concert door te komen. Maar je zult altijd een minimale mondstukdruk nodig hebben om het mondstuk luchtdicht tegen de lippen te houden.

Het mondstuk moet echter ook iets in de lippen drukken om een goed werkend embouchure te verkrijgen. De taak van het mondstuk is namelijk om de lengte van de lippen te verkorten, net zoals je bij een gitaar/viool op de de snaren drukt (en zo verkort) om een hogere toon te verkrijgen. Zou de rand van het mondstuk niet op de lippen drukken, zou je een te groot trillingsoppervlak krijgen. Probeer maar eens trompet te spelen met een tubamondstuk, daar wordt je niet blij van... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2008 21:43 

Veel reacties, super!

De ademsteun begint inmiddels ietsjes vooruit te gaan. Maar goed daar zal nog wel wat tijd overheen gaan.

Nu lees ik ook veel opmerkingen over de embouchure en mondstukdruk. Dit zijn 2 dingen die bij mij (en vast ook bij veel andere trompettisten) automatisch gebeuren. Daarmee bedoel ik dat ik er eigenlijk zelden bij stil sta wat ik er precies mee doe.

Kan iemand uitleggen wat nu juist is om met de lippen te doen?

Alvast bedankt weer,

Frank

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2008 21:59 

Op het moment dat je twee sterke handen nodig hebt om een bepaalde noot te kunnen spelen, speel je niet goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2008 22:08 

Ik speel pas kort dus correct me if im wrong hoor.

Maar als ik net ingespeeld ben, en dus een minuutje of 5 lange noten en intervalletjes gedaan heb, dan valt er echt van alles uit te knallen. En dat vrijwel zonder mondstukdruk. Echter hoe langer je aan het spelen bent, hoe minder flexibel je embouchre lijkt te worden, en dus hoe meer druk je automatisch gaat zetten. Met van alles bedoel ik C3/E3 zonder enige moeite, en ook het screamen naar nog een octaaf hoger gaat dan gewoon met een beetje forceren (=duwen).

Ik denk dus ook gewoon dat de meeste ´druk´ problemen vooral zijn vanwege het niet effectief of uberhaubt niet repeteren waardoor het uithoudingsvermogen gewoon niet optimaal is.

Wat ik merk dat heel erg goed is voor het amazuur zijn de intervallen en dan vooral de lip slurs van tertsen. Doe dat een week erg intensief en je hit je noten beter, stemming is beter, en ook je hoogte wordt beter. Wel goed opletten op de ademsteun uiteraard, maar hoe wil je lip slurs zonder goede ademsteun spelen, dat werkt simpelweg niet!

edit! ik zie dat erik dit ook al aangehaald heeft. spuit11 dus :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2008 22:13 

Frankdezeeuw schreef:
Nu lees ik ook veel opmerkingen over de embouchure en mondstukdruk. Dit zijn 2 dingen die bij mij (en vast ook bij veel andere trompettisten) automatisch gebeuren. Daarmee bedoel ik dat ik er eigenlijk zelden bij stil sta wat ik er precies mee doe.

Dat moet je ook vooral zo houden. Je kunt je beter focussen op je geluid en proberen de muziek zo muzikaal mogelijk te spelen.

De mondstukdruk neemt vanzelf af als je beter getraind bent. De embouchure wordt vanzelf beter als je genoeg oefent, en altijd de muziek probeert te spelen alsof je voor een publiek staat te spelen, dus met een zo mooi mogelijk geluid en muzikale opvatting.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2008 07:39 

[
Citaat:
quote="Mischa"]Ik speel pas kort dus correct me if im wrong hoor.

Maar als ik net ingespeeld ben, en dus een minuutje of 5 lange noten en intervalletjes gedaan heb, dan valt er echt van alles uit te knallen. En dat vrijwel zonder mondstukdruk. Echter hoe langer je aan het spelen bent, hoe minder flexibel je embouchre lijkt te worden, en dus hoe meer druk je automatisch gaat zetten. Met van alles bedoel ik C3/E3 zonder enige moeite, en ook het screamen naar nog een octaaf hoger gaat dan gewoon met een beetje forceren (=duwen).

C4 en E4? En je speelt pas kort?.....je weet waarvanaf je begint te tellen he?

Citaat:
Ik denk dus ook gewoon dat de meeste ´druk´ problemen vooral zijn vanwege het niet effectief of uberhaubt niet repeteren waardoor het uithoudingsvermogen gewoon niet optimaal is.

Zeker, je uithoudingsvermogen is belangrijk, ik denk dat je je embouchure bedoelt? Echter, veel drukprobelemen zijn ook te relateren aan te weinig doorademen/luchtgebruik. Ik ben redelijk geoefend, maar op een gig van anderhalf uur merk ik dat ik op het einde vaak ga staan drukken, en dan betrap ik mezelf erop dat er te weinig lucht onder zit...Ik denk dat dat meer concentratieverlies is ofzo. Dan ga je compenseren met drukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2008 16:25 

Ik dnek wat meneer hierboven met screamen bedoelt, piepen is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur