trompet.nl > forum > Toon onderwerp - is trompet spelen voor iedereen weg gelegd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2008 21:13 

flugel schreef:
Ik heb liever iemand die niets toevoegt dan iemand die, met alle respect, KUL toevoegt.
het werkt voor mij, dus blijkbaar is het geen kul.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 08:59 

Mischa schreef:
flugel schreef:
Ik heb liever iemand die niets toevoegt dan iemand die, met alle respect, KUL toevoegt.

het werkt voor mij, dus blijkbaar is het geen kul.

Dat het voor jou werkt dus geen kul is is dus kul :D Er zijn een paar basisdingen bij het leren trompetspelen, en ik kan je verzekeren, kapotspelen hoort er niet bij! Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, of wieweet ben jij hard bezig om jezelf schade toe te brengen maar weet je het nog niet.

Mocht het in het uitzonderlijke geval voor jou wel werken, te gek, maar geef de tip NIET aan iemand die net begint hier op het forum. De kans dat iemand zichzelf hierdoor slechter afmaakt dan goed is nogal groot met opmerkingen als kapotspelen en tot je niet meer kan etc. etc. Ik weet niet hoe goed jij kan spelen en hoelang je speelt, maar de meeste trompettisten die een tijdje bezig zijn zullen je toch echt iets anders vertellen. Wie weet bedoel je het net anders dan dat je het stelt, maar dat is toch gevaarlijk voor een beginner om als tip mee te nemen....Snap je?

Ik kreeg vroeger ook van dat soort tips, vaak van degenen die nog het minste konden spelen. Pas ophouden met spelen als je dikke lippen had, of erger, tot bloedens toe oefenen (letterlijk dan). Ik kan je vertellen dat als je dat soort tips als beginner niet in een context kunt plaatsen (en dus af kan doen als bullshit) dat je behoorlijk het verkeerde pad op kan raken, of beschadiging op kan lopen...

En wat camel betreft, stellige tips geven aanleiding tot stellige reacties...

Laatst bijgewerkt door Jens op 02 dec 2008 09:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Niet nodig
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 09:05 

darkness87 schreef:
Wat je heel erg goed merkt op het forum is dat iedereen probeert een concurrentiestrijd aan te gaan met elkaar op een FORUM.. Moet je eens even voorstellen wat dat wordt als je elkaar ontmoet, want dan durft ineens niemand meer hetzelfde te zeggen.. Fijn he; internet? Dan kan en mag het allemaal... Ten eerst vind ik dat iedereen zijn of haar probleem mag uiten en laten merken wat het probleem is en daarnaast vind ik dat diegenen die reageren niet zo negatief hoeven te doen over de persoon die de vraag stelt.. Prof, amateur, semi-prof of carnaval's trompettist, het maakt niet uit, iedereen heeft zijn/haar problemen en dus moet elke vraag met respect behandeld worden... Het is een beetje een kippentent. Iedereen probeert namelijk de haan te zijn... Dat hoeft niet; wees jezelf! :D !

Een reactie als je het ergens niet mee eens bent, of in dit geval een niet al te zuivere tip (of een niet zo goed uitgelgde tip) ontkrachten voor een beginner met een vraag mag nog wel van je hoop ik?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 12:21 

Ik heb niemand onheus bejegend, heb ik het gevoel. Alleen als iemand baarlijke nonsens loopt te verkondigen tegen iemand die oprecht verder wil, maak ik daar toch wel bezwaren tegen ja.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 14:02 

Citaat:
Pas ophouden met spelen als je dikke lippen had, of erger, tot bloedens toe oefenen (letterlijk dan). Ik kan je vertellen dat als je dat soort tips als beginner niet in een context kunt plaatsen (en dus af kan doen als bullshit) dat je behoorlijk het verkeerde pad op kan raken, of beschadiging op kan lopen...
ik heb dus gezegd dat je dat inderdaad NIET moet doen! :wink:... Ik heb het misschien wat ongelukkig uitgelegd. Maar ik ben echt van mening dat je jezelf moet pushen om een beter uithoudingsvermogen te krijgen. Pak de marathonloper er gewoon weer even bij: als die iedere dag 5 km blijft lopen zal die nooit een hele marathon kunnen lopen: loop steeds een stukje meer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 14:12 

Je kunt het ook zo extreem doen als een fantastische piccolotrompettist waar ik afgelopen weekend mee speelde: hij staat elke nacht om 3 a 4 uur op om een Caruso routine van 3 uur lang te doen! (Op zijn piccolo trompet met een silent brass er in).

Dan op de dag zelf doet hij nog de repetities en concerten die er zo staan. Soms speelt ie bijv. een paar keer per dag het bekende Brandenburgse concert. Dit is voor hem de enige manier om dat sterke embouchure dat je daarvoor nodig hebt, te behouden.

Over uithoudingsvermogen gesproken... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 18:47 

Dat slaap tekort zal hem dan toch uiteindelijk opbreken wat dan ook weer een negatieve invloed heeft op je trompetspel volgens mij. Ik volg trouwens redelijk het Caruso forum op TH en volgens mij beslaat de hele routine (vanaf week 7) absoluut geen drie uur. Maar het zal voor hem dus wel erg goed werken. Ik ben na een tijd met Caruso gestopt te zijn weer begonnen. Ben nu bij week 2.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008 20:02 

Van dat slaaptekort heb ik niets gemerkt in die 4 dagen dat we hebben samengewerkt. Hij was 's avonds aan de bar even vrolijk als 's morgens bij het ontbijt. Hij vertelde me dat ie aan 3 uur slaap per nacht genoeg had.

Zoals ik al zei, het is behoorlijk extreem wat hij doet!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur