Zult [PL] schreef:
Veel van bovenstaande sprekers hebben het helaas niet bij het juiste eind en leven met een gedachte die door mensen is geschapen, wellicht in hun jeugd.
Wilt u alstublieft ophouden met uw in mijn ogen doorgaans zeer ver bezijden waarheid zijnde mening hier op dit forum te presenteren als feiten.
Zult [PL] schreef:
Muziek is een element dat bestaat uit een technisch geheel dat volledig theoretisch is te verklaren. Bovenstaande sprekers schilderen het onterecht te romantisch af. Alle tonen zijn terug te leiden tot keiharde frequenties en zijn ook pas plezierig als ze als zodanig perfect in balans zijn.
Dit is 100% totale onzin, en vele sprekers hebben hierboven al eens uitgelegd waarom. Dit hebt u blijkbaar niet begrepen, daarom hier wederom een poging.
Net als Adriaan Krachten, met wie u het uiteraard grotendeels eens bent, gaat u uit van een niet al te wetenschappelijke en vooral niet al te moderne theorie. Newton dacht ook dat de wereld te verklaren en te berekenen was in keiharde cijfers, maar inmiddels weten we, door de moderne wetenschap, beter. Pythagoras leerde ons al dat een opstapeling van 12 zuivere kwinten niet dezelfde toon oplevert als de opstapeling van 7 oktaven, iets dat iemand met een beperkte theoretische kennis zou kunnen vermoeden. Mede daardoor kunnen drie trompettisten een fantastisch klinkende drieklank spelen, "zuiver" zoals dat op een piano niet mogelijk is. Als die drie trompettisten vervolgens op hun stemapparaatjes kijken zullen ze ontdekken dat ze volgens de gelijkzwevende stemming in feite vals spelen. Dit zijn feiten, als u ze niet begrijpt, vraag mij liever om opheldering (als u dat wilt via een persoonlijk bericht of een email) dan dat u volhardt in het spuien van onwaarheden op dit forum.
Daarbij zorgen kleine schommelingen in de stemming voor warmte en diepte. Als u dat niet van mij wilt aannemen, neemt u het dan alstublieft van mijn medeforumleden aan!
Als u op deze koppige manier, zonder iets te willen aannemen van mensen die er veel meer verstand en kennis van hebben dan u, is uw aanwezigheid op dit forum buiten hoogst onaangenaam zelfs ongewenst, aangezien veel trompettisten het als een vraagbaak gebruiken.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL