trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet frequenties
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 18:12 

Veel van bovenstaande sprekers hebben het helaas niet bij het juiste eind en leven met een gedachte die door mensen is geschapen, wellicht in hun jeugd. Muziek is een element dat bestaat uit een technisch geheel dat volledig theoretisch is te verklaren. Bovenstaande sprekers schilderen het onterecht te romantisch af. Alle tonen zijn terug te leiden tot keiharde frequenties en zijn ook pas plezierig als ze als zodanig perfect in balans zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 18:26 

Beste Zult, ik sta er niet om bekend om medeforumleden onheus te bejegenen en dat ga ik hier ook niet doen. Maar..... dat er iets mis zou zijn gegaan in m'n jeugd gaat me toch wel erg ver. Ik verdien al 20 jaar de kost als musicus, en met mij meerdere leden op dit forum. Laten we eens beginnen met uw instrument. Een chinese trompet is om te beginnen al niet zuiver te krijgen, de TR-500 voorop. Dus als u uw mening wilt handhaven zou ik beginnen met een ander instrument aan te schaffen die uw ideaal iets dichter benaderd, voor zover dat al mogelijk is wat in de volgende punten nader zal worden uitgelegd. Ten tweede bestaat er in de muziek zoals de mensheid die kent niet zoiets als 100% zuiver. Dat zou namelijk onspeelbaar zijn gezien het verschil, zoals hierboven reeds genoemd, aangaande de gelijkzwevende / ongelijkzwevende temperatuur. Er is geen enkel instrument uitgevonden wat, in uw optiek, zuiver kan spelen. In dit kader kan ik u het boek 'algemene muziekleer' van de heer Theo willemze (ISBN 9027418179) van harte aanbevelen. Ten derde, waar heb je het over? Luister eens een CD van Maurice Andre en hou een stemapparaatje bij de speaker. In uw optiek kan die man dus voor geen meter spelen 8O .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 19:32 

Zult [PL] schreef:
Veel van bovenstaande sprekers hebben het helaas niet bij het juiste eind en leven met een gedachte die door mensen is geschapen, wellicht in hun jeugd.

Wilt u alstublieft ophouden met uw in mijn ogen doorgaans zeer ver bezijden waarheid zijnde mening hier op dit forum te presenteren als feiten.

Zult [PL] schreef:
Muziek is een element dat bestaat uit een technisch geheel dat volledig theoretisch is te verklaren. Bovenstaande sprekers schilderen het onterecht te romantisch af. Alle tonen zijn terug te leiden tot keiharde frequenties en zijn ook pas plezierig als ze als zodanig perfect in balans zijn.

Dit is 100% totale onzin, en vele sprekers hebben hierboven al eens uitgelegd waarom. Dit hebt u blijkbaar niet begrepen, daarom hier wederom een poging.

Net als Adriaan Krachten, met wie u het uiteraard grotendeels eens bent, gaat u uit van een niet al te wetenschappelijke en vooral niet al te moderne theorie. Newton dacht ook dat de wereld te verklaren en te berekenen was in keiharde cijfers, maar inmiddels weten we, door de moderne wetenschap, beter. Pythagoras leerde ons al dat een opstapeling van 12 zuivere kwinten niet dezelfde toon oplevert als de opstapeling van 7 oktaven, iets dat iemand met een beperkte theoretische kennis zou kunnen vermoeden. Mede daardoor kunnen drie trompettisten een fantastisch klinkende drieklank spelen, "zuiver" zoals dat op een piano niet mogelijk is. Als die drie trompettisten vervolgens op hun stemapparaatjes kijken zullen ze ontdekken dat ze volgens de gelijkzwevende stemming in feite vals spelen. Dit zijn feiten, als u ze niet begrijpt, vraag mij liever om opheldering (als u dat wilt via een persoonlijk bericht of een email) dan dat u volhardt in het spuien van onwaarheden op dit forum.
Daarbij zorgen kleine schommelingen in de stemming voor warmte en diepte. Als u dat niet van mij wilt aannemen, neemt u het dan alstublieft van mijn medeforumleden aan!

Als u op deze koppige manier, zonder iets te willen aannemen van mensen die er veel meer verstand en kennis van hebben dan u, is uw aanwezigheid op dit forum buiten hoogst onaangenaam zelfs ongewenst, aangezien veel trompettisten het als een vraagbaak gebruiken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 20:12 

ik sluit me bij vorige sprekers aan.

Maar nodig u ook uit om eens met een stem apparaartje en een rekenmachine bij mijn geluidsinstallatie en piano te komen zitten.
ik mag dan van de luie generatie zijn die dingen met een rekenmachine doet,
maar met mijn berekeningen is niets mis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 21:49 

pim schreef:
ik sluit me bij vorige sprekers aan.

Ook bij mij?

Aan Yamahahaddatdan: sorry, ik probeer niets te presenteren als de absolute feiten, ik hoop slechts dat mensen zich kunnen verrijken met mijn vakkennis van de afgelopen jaren. Excuses als dit op een andere manier overkomt, ik zal me proberen te herstructureren.

Aan Hans: Hoe bedoelt u dat ik een chinese trompet zou bespelen? Mij is verzekerd dat ik een Amerikaan bespeel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 22:08 

Zult [PL] schreef:
sorry, ik probeer niets te presenteren als de absolute feiten, ik hoop slechts dat mensen zich kunnen verrijken met mijn vakkennis van de afgelopen jaren.

Dan zou ik de literatuur er nog maar eens op naslaan: uw uitspraken over zuiverheid zijn zeer onjuist en daarmee dus zeker geen absolute feiten. Leest u alstublieft mijn laatste bijdragen nog eens door; bij wat u niet begrijpt mag u altijd opheldering vragen.

Uw vakkennis strekt zich duidelijk niet uit over trompet- en muziekgerelateerde zaken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 22:31 

Zult [PL] schreef:
sorry, ik probeer niets te presenteren als de absolute feiten, ik hoop slechts dat mensen zich kunnen verrijken met mijn vakkennis van de afgelopen jaren.

Yamahaddatdangezegd schreef:
Dan zou ik de literatuur er nog maar eens op naslaan: uw uitspraken over zuiverheid zijn zeer onjuist en daarmee dus zeker geen absolute feiten.

Zoals ik al zei dus probeer ik dit ook niet. Net zo min als dat uw opvattingen de absolute feiten zijn. Iedereen is niet altijd zuiver op de graat. Wat dat betreft zijn we allemaal gelijk hier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 22:47 

Iemand die perfect zuiver zou kunnen spelen zou niet moeten bestaan.
Als doel hebben om zo dicht bij mogelijk perfectie te komen is een kunst.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur