trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embochure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2009 15:56 

Bill Adam zegt: "Imagine your tongue is melted". Focus je dus alleen op je toon. Denk nou niet dat ik het allemaal onder de knie heb en zo fantastisch speel, maar ik ben sinds ik de zaak ben gaan "versimpelen" (is dat goed Nederlands??) wel beter gaan spelen. Ik geloof er sindsdien echt in. Het kost echter heel wat jaartjes om iets wat je al jaren verkeerd doet te vervangen door iets anders.

Profiel  

Berichttitel: hoewel.....
BerichtGeplaatst: 01 feb 2009 11:45 

erikveldkamp schreef:

Als je fluit is de tong wel belangrijk, want dan wordt de mondholte de klankkast. D.m.v. tongposities kun je de klankkast kleiner maken waardoor de toon hoger wordt. Bij het trompetspelen is de trompet de klankkast en die blijft altijd gelijk, als je geen ventielen in drukt. Je kunt dan alleen de toon verhogen door de lippen sneller te laten te vibreren. En daar gaat de tong niet over zoals ik al meerdere malen heb uitgelegd.

En toch kan je door de positie van je tong te veranderen een e over laten gaan in een a zonder dat je bewust iets met je lippen doet. Daarbij veranderd er wèl iets met je llippen maar dat hieft niet bewust gestuurd te worden. Probeer maar 's.
Maar hoe meer je dit oefend, hoe kleiner die tongbeweging wordt -om de toon over te laten springen- en uiteindelijk dòe je wel iets met je tong, maar gaat dit niet langer bewust maar automatisch.
Zou 't niet zo kunnen zijn dat mannen als Erik en Marcel wel met hun tong in de weer zijn maar 't zo minimaal is dat 't ze niet meer opvalt?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: hoewel.....
BerichtGeplaatst: 01 feb 2009 21:16 

Theo van Kampen schreef:
Zou 't niet zo kunnen zijn dat mannen als Erik en Marcel wel met hun tong in de weer zijn maar 't zo minimaal is dat 't ze niet meer opvalt?

Nee.

Als het zo makkelijk zou zijn als jullie denken dat het is, waarom spelen jullie dan niet allemaal veel gemakkelijker in het hoge register (boven de C3) en dat de hele avond lang?

Blijkbaar zit het hem toch niet in de tong maar in het embouchure.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2009 21:38 

Ach. Voor mij werkt het. Maar goed, ik hoef ook geen hele avonden boven de C3 staan te spelen.

Het werkt heel simpel bij mij: soms even een nootje opwippen, of net die binding iets mooier afwerken. Daar gebruik ik mijn tong voor. En soms om inderdaad een passage eruit te knallen bij de kapel.

En als dat niet wetenschappelijk is, prima. Maar ik ben het levende bewijs dat tongposities wel degelijk een hulpstuk kunnen zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2009 21:57 

Wat jij (en anderen) doen als ze de tong in een hogere tongpositie bewegen, is dat ze onbewust het embouchure mee veranderen. Het is, zoals ik al eerder zei, meer een andere visualisatie van trompetspelen. Door de tong hoger te denken gaat de kaak omhoog, waardoor de lipopening kleiner wordt, daardoor krijg je meer luchtsnelheid IN de lipopening waardoor de lippen sneller gaan vibreren. Lipcompressie dus, in plaats van (of naast) het aanspannen van de embouchure.

Maar ik wil juist zoveel mogelijk die kleinere lipopening in de hoogte vermijden, ik wil dat die opening bij een G3 even groot is als bij een G2. Vandaar dat een goede lead ook knetter vet klinkt in de hoogte. Jan Oosthof heeft me dat 20 jaar geleden al laten zien met een open gewerkt mondstuk. Dat gaat alleen met het aanspannen van de embouchure en dus niet met meer lipcompressie. Ik verwijs nog maar eens naar het artikel van Thomas Moore:

http://www.trumpetguild.org/pdf/2003jou ... cience.pdf

Visualisatie van het trompetspelen kan dan ook heel goed werken bij sommigen. Wat bijv. ook werkt is je indenken dat je in het concertgebouw speelt en de zaal vol moet spelen. Als resultaat zal je geluid groter worden omdat de lucht beter gebruikt wordt.

Maar zoals ik al eerder zei focus ik me niet op de embouchure, ademhaling en zeker niet op de tong maar altijd op het eindresultaat, het geluid en de toon die ik zuiver in de kern moet spelen in een muzikale context. Als je daar mee bezig bent zul je merken dat de rest ook vanzelf op zijn plaats komt. Dan hoef je zelfs niet te buzzen om een beter gefocussed geluid te krijgen.

Daar ben ik dan weer het levendige bewijs van... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2009 13:54 

Ik heb het even geprobeerd, maar ik vind het moeilijk om mijn tong niet te laten meebewegen als ik gewoon simpel bindingen speel,
Zelfs, met mijn tong laag in mijn mond kom ik bijna niet boven de A2, en dan ook niet verdienstelijk.
Ik zal het hele onderwerp eens discussieren met mijn nieuwe trompetleraar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 08:48 

De Ronde Van schreef:
Het zal jullie niet verbazen dat ik wederom Erik's mening deel (Sorry Marnix :wink: )...
Maar ook ik denk NOOIT na over mijn tongpositie en ben zo arrogant om te beweren dat iedere andere trompetstudent dat ook niet zou moeten doen.
Net zoals je "praten" kunt ontleden in hersenactiviteit/zenuwgolven/spierbegingen, etc...
denk je daar niet over na als je tegen iemand praat...
Zo is het bij trompetspelen ook... Je KUNT niet anders dan je tong omhoog bewegen als
je een binding tussen C1 en C3 maakt... NIET over nadenken maar gewoon doen!
Ik zeg het hier al zo vaak;
Maak trompet spelen niet nodeloos ingewikkeld!
En voor de volledigheid vermeld ik er nóg maar een keer bij dat ik ook alle narigheid heb meegemaakt op trompet. Ik ga natuurlijk geen namen noemen, maar ik heb vééls te lang trompetles gekregen van mensen die dat eigenlijk niet zouden moeten (hebben ge)geven,
en dat heeft veels te veel oponthoud gegeven!
Mijn Tip; houd je bij de hoofdzaken.

Mijn tong bleek voor mij dus wel een hoofdzaak om verder te komen. En als ik de redenatie van Erik volg, als het mij heeft geholpen een enorme stap vooruit te komen, dan ben ik het levende bewijs van dat de tong wel van belang kan zijn. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens, het belangrijkste probleem bij mij bleek dat ik mijn tong achterin hield en zo de lucht blokkeerde en daarnaast meer van achterop mijn tong moest spelen. Ik kan me vinden in wat Erik zegt, wieweet verandert je embouchure met je tonggebruik mee...ik weet het niet.

Maar wat is er mis met bewust ergens op oefenen om het onbewust te gaan toepassen? Zo werkt alles toch? Ik heb voor ademhaling op jouw advies bewust een door jou geleerd 3-stappen beweging aangeleerd, met percentages in te nemen lucht erbij. Bewuster oefenen krijg je het niet, en dat net zo lang tot ik het onbewust gebruikte...dat is toch prima??

Laatst bijgewerkt door Jens op 03 feb 2009 12:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2009 09:28 

Jens schreef:
. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens,

Hier geef je in één zin zelf het antwoord al! :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur