Het zal jullie niet verbazen dat ik wederom Erik's mening deel (Sorry Marnix

)...
Maar ook ik denk NOOIT na over mijn tongpositie en ben zo arrogant om te beweren dat iedere andere trompetstudent dat ook niet zou moeten doen.
Net zoals je "praten" kunt ontleden in hersenactiviteit/zenuwgolven/spierbegingen, etc...
denk je daar niet over na als je tegen iemand praat...
Zo is het bij trompetspelen ook... Je KUNT niet anders dan je tong omhoog bewegen als
je een binding tussen C1 en C3 maakt... NIET over nadenken maar gewoon doen!
Ik zeg het hier al zo vaak;
Maak trompet spelen niet nodeloos ingewikkeld!
En voor de volledigheid vermeld ik er nóg maar een keer bij dat ik ook alle narigheid heb meegemaakt op trompet. Ik ga natuurlijk geen namen noemen, maar ik heb vééls te lang trompetles gekregen van mensen die dat eigenlijk niet zouden moeten (hebben ge)geven,
en dat heeft veels te veel oponthoud gegeven!
Mijn Tip; houd je bij de hoofdzaken.
Mijn tong bleek voor mij dus wel een hoofdzaak om verder te komen. En als ik de redenatie van Erik volg, als het mij heeft geholpen een enorme stap vooruit te komen, dan ben ik het levende bewijs van dat de tong wel van belang kan zijn. Ik weet niet of ik de tong bewust beweeg overigens, het belangrijkste probleem bij mij bleek dat ik mijn tong achterin hield en zo de lucht blokkeerde en daarnaast meer van achterop mijn tong moest spelen. Ik kan me vinden in wat Erik zegt, wieweet verandert je embouchure met je tonggebruik mee...ik weet het niet.
Maar wat is er mis met bewust ergens op oefenen om het onbewust te gaan toepassen? Zo werkt alles toch? Ik heb voor ademhaling op jouw advies bewust een door jou geleerd 3-stappen beweging aangeleerd, met percentages in te nemen lucht erbij. Bewuster oefenen krijg je het niet, en dat net zo lang tot ik het onbewust gebruikte...dat is toch prima??