trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 11:22 

Ga je nu elk onderwerp bestoken met met jouw theoriën? Ik heb toch sterk de indruk dat je nog steeds niet begrijpt wat trompet spelen nu eigenlijk is en wat daarvoor komt kijken.

Mijn trompet is allang helemaal optimaal afgesteld van de lage f# tot de hoge Q, vandaar dat ik er nu ook op speel. Dus hij heeft een goede balans tussen stemming en klank.Er bestaat al jaar en dag verschillende computer systemen die berekenen hoe een trompet moet stemmen, zoals het BIAS systeem wat Hub van Laar gebruikt, dus je komt hier steeds aanzetten met niet relevante informatie. Wij kunnen er sowieso niets mee.

Ik heb ook sterk de indruk dat je weinig feedback van instrumentenbouwers hebt gekregen om dezelfde reden.

Alle info hierover is o.a hier te vinden:

http://la.trompette.free.fr/Smith/Nature/intonation.htm
http://la.trompette.free.fr/Benade/Trum ... naries.htm
http://www.dallasmusic.org/schilke/Prac ... ysics.html
http://iwk.mdw.ac.at/mb/

Citaat:
Ik houd meer van een subtiele melodie maar ik ben er wel in geínteresseerd hoe hoge noten zo zuiver mogelijk gespeeld zouden kunnen worden.

Dat is heel simpel, koop een goeie toeter en ga studeren i.p.v. te berekenen waarom je niet zuiver speelt....

Sorry voor mijn felle reactie, maar ik wordt hier een beetje moe van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 11:54 

erikveldkamp schreef:
Dat is heel simpel, koop een goeie toeter en ga studeren i.p.v. te berekenen waarom je niet zuiver speelt.....

Hulde!

erikveldkamp schreef:
Sorry voor mijn felle reactie, maar ik wordt hier een beetje moe van.

Je bent niet de enige...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 13:04 

Beste Erik
Dat jij (en andere topblazers) aan mijn opmerkingen niets hebt snap ik best maar anderen kunnen er hun voordeel mee doen. Er zijn genoeg trompettisten voor wie de gehele discussie tot nu toe niet goed te volgen is geweest. Ik probeer alleen maar om wat duidelijkheid te scheppen in het onderwerp. Niet iedereen weet waar hij informatie over hoge tonen vandaan moet halen. Ik heb op de trompetparty met iemand gesproken die vertelde dat tegenstanders van een bepaalde stelling op het forum heel snel van zich laten horen maar dat voorstanders meestal hun mond houden. Als je mijn stukjes niet wil lezen dan sla je ze toch gewoon over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 13:26 

Het gaat er mij niet om of ik er wel of niet iets aan heb. Het gaat mij erom dat jij niet door hebt dat je alleen maar onduidelijkheid verschaft. Jij probeert 1% afwijkingen te compenseren door jouw berekeningen, terwijl door embouchure en intonatie "problemen" (door onderontwikkelde oren) regelmatig afwijkingen van 10% of meer ontstaan. Dus zelfs al zou je die ene procent van jouw verbeteren dan blijven de meeste noten nog vals klinken als men de rest ook niet onder controle heeft. Ik houdt me dan liever bezig met die 10%.

Zoals vele hier al hebben gezegd, de (Bb) trompet is zuiver genoeg. Degene die onzuiver is/speelt is de trompettist als hij zijn oren niet open zet en niet genoeg studeert zodat zijn embouchure goed genoeg ontwikkeld is om hoog te kunnen spelen.

Veel informatie over het hoge register staat op mijn website. Ook de problemen in het het hoge register staan hier beschreven. Daarbij staan er genoeg oefeningen op om te helpen het hoge register te verbeteren. Kijk zelf maar of je er iets mee kunt of niet, je hoeft er niet mee eens te zijn. Feit is wel dat mijn dagelijks werk hoog spelen is, dus ik heb er enige ervaring in.

http://www.erikveldkamp.nl/Resources/ar ... gister.pdf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 14:15 

Adriaan Kragten schreef:
Dat jij (en andere topblazers) aan mijn opmerkingen niets hebt snap ik best maar anderen kunnen er hun voordeel mee doen. Er zijn genoeg trompettisten voor wie de gehele discussie tot nu toe niet goed te volgen is geweest.

Houdt de discussie dan waar ie staat in het goede topic, maar dat even ter zijde. Ik denk dat de meeste mensen er pas echt iets aan hebben, als ze zo'n toeter (waarvan jij zegt dat hij revolutioneer veel beter is dan de 'huidige' trompetten) in de handen hebben en er lange tijd op kunnen spelen. Ik zou zeggen, je punt is gemaakt op dit forum, blijf vooral reageren op vragen, maar ga op zoek naar iemand die je trompet wil bouwen en testen! Als ie er is wil ik er graag eens op spelen, want nieuwsgierig ben ik zeker wel!

Grtz (van een niet-topblazer)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 14:24 

Als jij met al je berekeningen een toeter kan maken waarop ik een c4, of hoger, zuiver kan spelen koop ik hem meteen! dat beloof ik!

Verder ben ik blij dat ik niet de enige ben die zich mateloos ergert aan het voortdurende 'wetenschappelijke' gel*l van meneer Kragten!

Nee, ik hoef het niet te lezen, inderdaad, maar als je nu ook al in andere onderwerpen met je lappen tekst komt aanzetten kan ik er bijna niet meer omheen, hè!?

Waar heeft deze hele theorie jou zelf als trompettist gebracht tot nu toe?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 15:30 

Adriaan Kragten schreef:
Beste Erik
Dat jij (en andere topblazers) aan mijn opmerkingen niets hebt snap ik best maar anderen kunnen er hun voordeel mee doen. Er zijn genoeg trompettisten voor wie de gehele discussie tot nu toe niet goed te volgen is geweest. Ik probeer alleen maar om wat duidelijkheid te scheppen in het onderwerp. Niet iedereen weet waar hij informatie over hoge tonen vandaan moet halen. Ik heb op de trompetparty met iemand gesproken die vertelde dat tegenstanders van een bepaalde stelling op het forum heel snel van zich laten horen maar dat voorstanders meestal hun mond houden. Als je mijn stukjes niet wil lezen dan sla je ze toch gewoon over.

ik reageer niet namens erik, en ik heb geen flauw idee wat hij van mijn onderstaande uitspraken vind maar wat je hier zegt is echt werkelijk belachelijk. Iedere top trompettist zou dus niet zo'n toeter nodig hebben die jij wil bouwen? En amateurs zouden ineens net zo zuiver spelen als profs?
Feit is, en blijft, dat als je goed, mooi, zuiver, hoog, snel, makkelijk, zacht en/of hard wil spelen dan moet je dat trainen. Geen enkel instument is zuiver (digitaal uigesloten) dat heeft met de mens te maken. Het enige wat jij aan het doen bent is je problemen niet bij jezelf zoeken. Ik snap je technische ideeen wel, en ik snap dat je denkt dat het mathematisch op te lossen valt, maar hét probleem is de mens. Succes met je idee, ik ga studeren...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 15:47 

Ik vind het prima om dergelijke zaken wetenschappelijk te benaderen en ben daar ook in geïnteresseerd.
Maar ik denk dat het te ver gaat om zo ver door te gaan om de kleine verschillen technisch/wetenschappelijk op te lossen. Het grootste verschil zal inderdaad voornamenlijk door de muzikant worden gemaakt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur