veldkampbrass schreef:
Dat klinkt aannemelijk.
Maar ik denk dat je ookt een kleiner mondstuk gebruikt op piccolo dan voor je gewone trompet. Ik denk dat ik normaal al op een piccolo mondstuk speel dus ik merkte dat verschil in speeltechniek ook niet zo toen ik die paar keer op een piccolo speelde. Ik had die hoge g zo te pakken zonder enige moeite !
Veel mensen kunnen niet op een klein mondstuk spelen, zo kan ik weer niet op een Maynard Ferguson mondstuk spelen zonder dicht te klappen. Ik heb het geprobeerd maar hij is te ondiep en ik speel al behoorlijk klein (BR 42ES).
Als je wisselt tussen een Bach 1c en een Bach 10c voor piccolo (of zoiets) dan moet je ook behoorlijk omschakelen. het is voor mij nu moeilijk om op een groot mondstuk (dat is een 3c voor mij) hoger dan een c3 te spelen !
Wisselen tussen piccolo en gewone trompet, is logischer dan je op het eerste gezicht zou denken. Veel mensen spelen op een piccolo ook idd een kleiner mondstuk, die niet geheel wonderlijkerwijs goed aansluit bij de nauwere boring van een piccolo. Als je dan ook voor jezelf maar goed doorhebt, en voelt dat het om een kleiner instrument gaat, valt het wisselen wel mee, is het letterlijk het omzetten van de knop