trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademsteun #512
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 13:18 

Dat klinkt aannemelijk.

Maar ik denk dat je ookt een kleiner mondstuk gebruikt op piccolo dan voor je gewone trompet. Ik denk dat ik normaal al op een piccolo mondstuk speel dus ik merkte dat verschil in speeltechniek ook niet zo toen ik die paar keer op een piccolo speelde. Ik had die hoge g zo te pakken zonder enige moeite !

Veel mensen kunnen niet op een klein mondstuk spelen, zo kan ik weer niet op een Maynard Ferguson mondstuk spelen zonder dicht te klappen. Ik heb het geprobeerd maar hij is te ondiep en ik speel al behoorlijk klein (BR 42ES).

Als je wisselt tussen een Bach 1c en een Bach 10c voor piccolo (of zoiets) dan moet je ook behoorlijk omschakelen. het is voor mij nu moeilijk om op een groot mondstuk (dat is een 3c voor mij) hoger dan een c3 te spelen !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 13:23 

veldkampbrass schreef:
Dat klinkt aannemelijk.

Maar ik denk dat je ookt een kleiner mondstuk gebruikt op piccolo dan voor je gewone trompet. Ik denk dat ik normaal al op een piccolo mondstuk speel dus ik merkte dat verschil in speeltechniek ook niet zo toen ik die paar keer op een piccolo speelde. Ik had die hoge g zo te pakken zonder enige moeite !

Veel mensen kunnen niet op een klein mondstuk spelen, zo kan ik weer niet op een Maynard Ferguson mondstuk spelen zonder dicht te klappen. Ik heb het geprobeerd maar hij is te ondiep en ik speel al behoorlijk klein (BR 42ES).

Als je wisselt tussen een Bach 1c en een Bach 10c voor piccolo (of zoiets) dan moet je ook behoorlijk omschakelen. het is voor mij nu moeilijk om op een groot mondstuk (dat is een 3c voor mij) hoger dan een c3 te spelen !

Wisselen tussen piccolo en gewone trompet, is logischer dan je op het eerste gezicht zou denken. Veel mensen spelen op een piccolo ook idd een kleiner mondstuk, die niet geheel wonderlijkerwijs goed aansluit bij de nauwere boring van een piccolo. Als je dan ook voor jezelf maar goed doorhebt, en voelt dat het om een kleiner instrument gaat, valt het wisselen wel mee, is het letterlijk het omzetten van de knop

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2004 17:46 

Ikzelf speel ook met een zo'n constant mogelijke lipopening. Dat betekent voor mij dus geen kleine opening, maar een grotere lipopening. Hierdoor heb ik gemerkt dat de weerstand van een trompet erg belangrijk is om goed te kunnen spelen. Ik heb een tijdje op een Callet trompet gespeeld met een XL boring ('470). Hier werkte mijn "open" embouchure niet zo goed op, ik had te weinig weerstand. Ook met een ondieper mondstuk kon ik dit niet corrigeren.
Ik ben dus gebaat bij een trompet met een "goede" weerstand. De Bach 37ML heeft voor mij de goede weerstand evenals de nieuwe Hub van Laar, die voor mijn gevoel meer open speelt maar wonderwel perfekt combineert met mijn Bach 3C mondstuk.
Een goede balans tussen mondstuk en trompet is dus erg belangrijk om met een meer open embouchure te kunnen spelen.
Kortom "resistance is your friend"!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 21:12 

Erik schreef
Citaat:
Als je wisselt tussen een Bach 1c en een Bach 10c voor piccolo (of zoiets) dan moet je ook behoorlijk omschakelen. het is voor mij nu moeilijk om op een groot mondstuk (dat is een 3c voor mij) hoger dan een c3 te spelen !.

Dat stelt mij weer helemaal gerust, met name wanneer iedereen aangeeft hoe hoog of dat hij wel kan. Ik speel een equivalent van een VB 1 1/2C, soms een 1 1/2B en dan ben ik als amateur al helemaal tevreden wanneer ik regelmatig tot een goede C3 kan blazen op Bes en C.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 21:59 

Even over alle geschreven en ongeschreven wetten heen. Was hoog spelen niet zoiets als: Think low, blow high (met de nadruk op THINK) :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2004 22:57 

NEE !!!!!

:lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2004 23:56 

OW :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 00:07 

Je kunt geen enkele noot goed en zuiver spelen als je hem niet van tevoren hoort. Daarom is solfege ook zo belangrijk. Dus ook hoge noten moet je van tevoren precies horen waar ze moeten zitten anders intoneer je zowieso fout.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur