trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2003 11:45 

Ik heb echt geen problemen mee om beter te zijn dan de rest, helpt de anderen om meer gemotiveerd te zijn om te spelen en zo, en hier en daar wat tips geven vind ik best wel leuk, en als je tussen betere muzikanten zit kun je daar ook weeral wat van leren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2003 11:46 

hee musicus,

Wat je hierbooven schets vind ik een hele typische situatie... Dan bedoel ik eentje die denk ik heel vaak voor komt. Scheve gezichten als iemand sneller doorstroomt dan een ander die er dubbel zo lang bijzit.
Bij mij op de vereniging zie ik dat ook. Zelf heb ik het ook een klein beetje meegemaakt, maar ik heb zelf zoiets van: Schijt aan!!! Hadden ze maar meer moeten studeren (dat denk ik niet van iedereen maar wel van de mensen waarvan ik weet dat die niet studeren). Dat vind ik zo laag eigenlijk van die mensen... Ik begrijp dat het effe zuur is als iemand erbij komt en voor je het weet een leuke partij / solo mag spelen. Maar als die persoon op alle vlakken beter scoort... Dan gun ik hem of haar dat van harte die solo / partij...

Maar daar ging het onderwerp geloof ik niet helemaal over

Groetjes

Jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2003 13:38 

janhuizer schreef:
hee musicus,

Wat je hierbooven schets vind ik een hele typische situatie... Dan bedoel ik eentje die denk ik heel vaak voor komt. Scheve gezichten als iemand sneller doorstroomt dan een ander die er dubbel zo lang bijzit.

dat had ik dus ook , ik ben bij die fanfare dus begonnen en er zitten mense op die er al nou minstens 7 a 8 jaar langer opzaten als mij .
en nu gebeurde het duss ook dat ik beter werd dan hen.
als ik eerlijk moet zijn vind ik dat ik niet Zoo goed kan spelen (maar daar zijn bij andere mensen de meningen anders over :oops: :) )
je hebt gelijk dat het voor die mensen die minder knnen spelen als jijzelf dat je die helpt en aanwijzingen geeft maar dat is bij deze mensen dus niet weggelegt(bij die fanfare dan)
ik heb het zo vaak gedaan en geprobeet maar de mensen die daar trompet spelen (niet alle hoor maar sommige) die spelen nog net als dat een kind die nog maar een jaartje of wat trompet speelt zo spelen zij kan je het je voor stellen > :? serieus en toen ben ik er nouh onderhand 4 maanden geleden vanaf gegaan .
toen ik met de harmonie mee speelde en ik ging een keertje na de repetie langs daarzo zagen ze me nniet eens meer staan en nu ik er dus echt af ben zitten ze weer aan men hielen te knielen of ik alsjeblieft weer terug wil komen ...
nou sorry hoor dan hoeft het niet meer voor mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2003 15:50 

Groot verschil is volgens mij meestal:
Als je ergens als beginner binnenkomt, en je dan goed ontwikkeld, blijft iedereen je als beginner zien.
Kom je ergens binnen (invallen oid) en je bent van meet af aan (veel) beter, dan is iedereen veel meer bereid om iets van je aan te nemen.
Verder zijn een hoop mensen niet gediend van een betweter die het allemaal wel even zal vertellen.... :oops:
De manier waarop je mensen probeerd iets bij te brengen is ook van belang voor de mate waarin ze dingen van je aannemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2003 18:30 

Dat verschijnsel maak ik nu dus ook mee.
Nadat ik na 5 jaar bugel overgestapt ben op de trompet, werd ik eerst (van solo bugel) op 2e trompet geplaatst. Daarna beviel het de dirigent wel goed, dus werd ik eerste trompet (samen met een andere man). Nu vertrekt binnenkort onze 2e trompettist, dus gaat die man (die er al 40!!! jaar bij onze fanfare zit) nu 2e spelen, terwijl de rest doorschuift naar 3e.

Ik vind het wel leuk enzo, maar om zomaar zonder backup en terwijl je eigenlijk nog maar een half jaar 'trompet-ervaring' hebt, vind ik niet zo geweldig. Ik gun die andere man trouwens ook van harte al die kleine solo'tjes.

Maar goed, dit is ook weer zo'n typisch voorbeeld van dirigenten logica. :roll: 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2003 07:31 

mi trompeta schreef:
Ik vind het wel leuk enzo, maar om zomaar zonder backup en terwijl je eigenlijk nog maar een half jaar 'trompet-ervaring' hebt, vind ik niet zo geweldig. Ik gun die andere man trouwens ook van harte al die kleine solo'tjes.

Dit is nog wel erg "bugeldenken" hoor. :mrgreen:

Zoals sommigen onder hun bijdragen aan dit forum zetten: It's a lifestyle! Het mooie van trompetspelen (vind ik) is dat je verantwoordelijk bent voor je eigen partij, niet altijd op safe gaat, en dat je niet verzuipt (of je verschuilt) in een enorme sectie van een mannetje (vrouwtje) of 15.
Een ander solo's gunnen is alleen maar goed (je moet vrienden onder elkaar blijven): misschien kan je een soort duobaan voorstellen met die andere trompettist.
Mijn ervaring: als je de stoelen binnen een sectie zelf goed verdeeld, zal je niet gauw een dirigent horen klagen over wie wat moet spelen. Dat hoeft niet altijd een vaste verdeling te zijn: je kan per concert rouleren, of per stuk: hangt af of je van stoel wil/moet wisselen, want dat stoort (mij) enorm tijdens een concert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2003 09:35 

De spijker op z'n kop of niet.....Het hele idee is dus dat je thuis dus wel je riedeltje studeerd FB en niet zoals jij verwacht dat de "slechtere" speler alleen op de repetitie z'n riedeltje speelt. Als je jezelf wilt blijven ontwikkelen moet je EN thuis blijven studeren en toch kijken of je met mensen speelt waar je nog iets van kan leren. Anders zul je nooit groeien...... (Als je inderdaad een orkest met een goed aannamebeleid hebt dan zul je wel moeten studeren en zul je je "riedel" ook kunnen spelen op de repetitie....)

Wat betreft de verschillen in de partijen voor harmonie en fanfare:
Als je even doordenkt en niet alleen aan de noten blijft "kleven". De partijen zijn misschien wel hetzelfde maar dat wil nog niet zeggen dat je deze hetzelfde kunt spelen. Oftewel wel degelijk anders kleuren.

Rik Baars schreef:
Verder zijn een hoop mensen niet gediend van een betweter die het allemaal wel even zal vertellen.... :oops:

Als mensen nou eens wat meer open voor elkaar staan, kan iedereen veel meer leren. De betweter probeert wat subtiel hier en daar een tip te geven en de "buren" die stellen zich wat leergieriger op, dan heb je een hele fijne situatie, kan dus wel goed werken!!!

mi trompeta schreef:
Dat verschijnsel maak ik nu dus ook mee.
Nadat ik na 5 jaar bugel overgestapt ben op de trompet, werd ik eerst (van solo bugel) op 2e trompet geplaatst. Daarna beviel het de dirigent wel goed, dus werd ik eerste trompet (samen met een andere man). Nu vertrekt binnenkort onze 2e trompettist, dus gaat die man (die er al 40!!! jaar bij onze fanfare zit) nu 2e spelen, terwijl de rest doorschuift naar 3e.
Maar goed, dit is ook weer zo'n typisch voorbeeld van dirigenten logica. :roll: 8O

Als je dit nu samen met de dirigent en die man communiceert is er toch niets aan de hand? Ik snap nooit dat mensen zo'n stempel hebben zo van jij speelt 1e en jij speelt 2e. Ik heb al bij meerdere clubs gezien dat dan die 1e speelt en dan weer de ander. Probeer eens wat meer flexibel te zijn met z'n allen. Ik speel zelf soms es-trompet/piccolo of 1e trompet en soms speel ik dus ook wel eens 3e. :wink: Daar krijg je een hele prettige sfeer van. Iedereen is blij en iedereen voelt zich gewaardeerd. En als je mensen kansen geeft dan gaan ze misschien ook nog studeren. Als ze die kansen niet nemen, of je kunnen het simpelweg niet, ok, dan wordt het een ander verhaaltje......

Rik Baars schreef:
Mijn ervaring: als je de stoelen binnen een sectie zelf goed verdeeld, zal je niet gauw een dirigent horen klagen over wie wat moet spelen. Dat hoeft niet altijd een vaste verdeling te zijn: je kan per concert rouleren, of per stuk: hangt af of je van stoel wil/moet wisselen, want dat stoort (mij) enorm tijdens een concert.

Helemaal mee eens!!!! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2003 12:37 

Ik heb echt medelijden met die verenigingen met mensen die niets lager dan een 1ste partij willen spelen. Vaak zijn er tussen de andere trompettisten betere muzikanten maar die komen niet eens "in the picture".
Concurrentiestrijd in een sectie is nergens goed voor. Als je een goede vriendschap hebt kun je ook veel beter samenspelen; en dan is het ook veel makkelijker om een keer van partij te wisselen zonder daar eerst bij wijze van spreken een wetsvoorstel voor te moeten doen. Muziek maak je in een hafabra tenslotte samen!!

AMEN

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur