trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure, Adem en Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 09:35 

larrios schreef:
Het doet me overigens deugd dat je het boek hebt besteld, Erik!

Ik ben op het moment geinteresseerd in goede methodes, dit leek me ook een goede benadering van de embouchure als ik jullie zo hoor. Er zijn natuurlijk verschillende benaderingen van trompetspelen. Voor de een werkt de ene methode beter als de andere maar dat weet je pas als je ze bestudeerd hebt. Ik haal gewoon het beste voor mij uit de verschillende methodes.

Ik heb me tot voor kort nooit zo geinteresseerd in de materie maar ik maak nu een inhaalslag. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 12:29 

erikveldkamp schreef:
Ik denk dat je een hele makkelijke scheidslijn aan kunt houden wat betreft ademsteun of embouchure. Als je normaal laag ademhaalt (dus niet gespannen met een dichte keel) en een g2 is al moeilijk of klinkt niet vol, dan ligt het waarschijnlijk aan je embouchure. Tot een g2 heb je geen extra ademsteun nodig, gewoon normaal inademen is al voldoende.

Je moet natuurlijk wel je keel open hebben, hoofd iets naar achteren en omhoog zodat je je adamsappel niet indrukt.

Boven de g2 tot c3 moet iets intrekken van de maag voldoende zijn. Boven de C3 moet alles kloppen om een open geluid te houden.

Erik,

We zijn het helemaal eens! Wat een positiviteit zomaar in het nieuwe jaar. Dit vind ik weer een superhelder verhaal waar geen speld tussen te krijgen is. Ik (en Ko en vele anderen) waren echt van die moeilijke G2 blazers. Dan moet je wat verzinnen. Op goeie dagen haalde ik wel eens een E3 maar dan had ik er meestal twee dagen last van. Nu speel ik dagelijks tot C4. Deze is allesbehalve bruikbaar, maar hij komt eruit, zonder dat ik er de rest van de dagg last van heb omdat ik mijn tanden in mijn keel heb hangen. Waarschijnlijk wordt het voor mij nu belangrijk om mijn dieet een beetje aan te passen en wellicht ook eens de 'wedge' te proberen om verder te komen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 12:32 

Jaws schreef:

Maar wat ik wel merk en dat wil ik toch graag benadrukken: Doe je de BE oefeningen, en dan met name de Roll in oefening, met te weinig ademsteun kun je het wel schudden. Daarom ervaar ik de BE methode niet alleen als een goede training van mijn embouchure maar vooral ook van mijn ademsteun!!

Dit is een verhaal dat ik van bijna iedereen hoor. In het boek wordt er niet veel nadruk op gelegd, maar in de bijgeleverde oefenschema's begint hij wel iedere keer met ademoefeningen. Is toch ook niet voor niks.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 12:47 

erikveldkamp schreef:

Ik ben op het moment geinteresseerd in goede methodes, dit leek me ook een goede benadering van de embouchure als ik jullie zo hoor. Er zijn natuurlijk verschillende benaderingen van trompetspelen. Voor de een werkt de ene methode beter als de andere maar dat weet je pas als je ze bestudeerd hebt. Ik haal gewoon het beste voor mij uit de verschillende methodes.

Ik heb me tot voor kort nooit zo geinteresseerd in de materie maar ik maak nu een inhaalslag. :P

Dat klinkt constructief. Op dit moment worden er best veel goeie dingen uitgegeven. Helaas is het meeste Amerikaans en dus lastiger voor de Nederlandse markt, alhoewel het IQ van de gemiddelde trompettist toch wel de 150 overstijgt, toch?

Zelf ben ik al een tijdje aan het proberen om Flexus van Laurie Frinch te pakken te krijgen (een op Caruso gebaseerd boek met CD en oefeningen, schijnt erg goed te zijn), het boek van Bob Findley heeft ook mijn interesse (waar kan ik dit krijgen: tips???), de werken van Callet zijn helaas erg slecht geschreven, maar zijn theorieën erg de moeite waard om eens kennis van te nemen. Zijn nieuwste boek Trumpet Secrets heeft een behoorlijke aanhang. De belangrijkste component is TCE (tongue controlled embouchure) en zou (overigens net als Caruso) in het verlengde van BE gebruikt kunnen worden. BE is voor een gedeelte (Roll-out) gebaseerd op Trumpet Yoga van Callet. Helaas is TCE veel gevaarlijker om zonder leraar aan te pakken. Ik heb een workshop bij die man gehad en gezien wat hij bedoelt. Dit omschrijft hij in zijn boek niet handig. Verder zijn er nog een paar boeken van Pops die ik graag wil hebben, maar ook daar is lastig aan te komen.

Erik< we hadden laatst een discussie over opgeblazen wangen. Laat je niet afschrikken door de voorkant van BE, want anders ben ik bang dat je het boekje meteen weer weggooit. Lees het eerst even door en gooi het eventueel daarna pas weg, haha. Ik lieg niet als ik zeg dat ook ik bij de eerste lezing dacht dat een gek dit geschreven had. Waarom ik het uiteindelijk toch ben gaan studeren is vooral omdat de opbouw nogal logisch is, het is heel duidelijk wat je moet doen, er zitten zelfs oefenschemaatjes in. De claim ' easy to learn' klopt helemaal. De methode an sich is nl. heel simpel, voor de rest is het vooral volhouden en experimenteren (wat je vanzelf gaat doen als je merkt dat je meer met je lip kunt dan je dacht).

Nog even terug komen op het hoofd onderwerp (want dat is een beetje ondergesneeuwd: toch nog een witte kerst): ik vind het erg goed wat je gedaan hebt. Een goeie samenvatting van een paar belangrijke methodess, met links om verder te lezen. Toen ikzelf begon te zoeken, heb ik dat via allerlei Amerikaanse sites gedaan, en kwam inderdaad ook tot soortgelijke conclusies. Het is handig dat jij nu voor de Nederlandse trompettist een beginpunt hebt gemaakt om vandaaruit verder te zoeken. Welke richting je uiteindelijk kiest zal natuurlijk altijd afhangen van iemands problemen, achtergrond en persoonlijkheid.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 13:04 

Hub van Laar heeft wel een paar boeken liggen van oa Bob Findley en Callet. bel hem eens of ga er een langs. dan kun je meteen een trompet uitzoeken...

De boeken van Pops kun je gewoon bestellen op www.Bbtrumpet.com Ik heb ze gewoon allemaal in 1x beteld en heb zo'n 128,- euro betaald in totaal.

Het boek van Laurie Frink kun je hier bestellen http://www.omnitone.com/flexus/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 13:06 

Heren,

Zelf ben ik op een workshop van Jan Oosthof geweest en daar heb ik gehoord dat hij met een vrij groot gat of erg open speel.
Zelf probeer ik dat ook te doen en het eerste gevolg is dat er een enorme berg geluid uit mijn toeter komt. Op zich niet erg tijdens een optreden (in de popband...) maar tijdens het oefenen thuis is het wat lastig voor de buren enzo... En het gevolg van dat grote gat is dat ik meer lijk te beuken, de enige controle die ik met die speel manier uit kan oefenen is meer en minder beuken. Het is ook een manier van spelen die ik minder lang vol hou.

Probeer ik daarintegen het Roll in principe van Smiley een beetje tijdens het spelen uit te oefenen heb ik een veel kleiner, bijna klassiek geluid. Erg ingetogen maar wel met veel meer controle en met deze manier van spelen wordt ik minder snel moe.

Waar ik nu benieuwd naar ben is jullie volume tijdens een optreden in een popband of bigband. En als jullie tijdens een optreden altijd hard spelen, oefen je dan thuis net zo hard??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 13:21 

Je kunt ook natuurlijk zacht spelen met een grotere opening. Denk je dat Jan de hele dag keihard zit te spelen of te oefenen ?

Het is juist makkelijker om laag te spelen een grotere opening. Wat Jan wel doet is dat hij met zijn mondspieren een soort klauwtje of vuist maakt. Dus hij duwt de lippen naar binnen. Maar volgens mij geen Roll In. Hij en zijn collega's die van ene Kerkhof klassiek les hebben gehad moesten de onderkaak altijd naar voren zetten om zo een recht gebit te krijgen.

Jan heeft van nature een fantastische luchtcompressie waardoor hij de lipopening groot kan houden. Hetzefde dus als Bobby Shew's methode maar dan zonder de wedge ademhaling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2005 15:16 

HJ schreef:
Ik heb eens een workshop gevolgd van Jerome Callet en die beweert dat je tong constant tegen je onderlip moet rusten (door je tanden heen). Voor mij een totaal nieuwe zienswijze, misschien voor jouw heel gewoon. Hij beweert in ieder geval dat mensen als Horst Fisher, maar ook Maurice Andre en Peter Masseurs ook zo spelen. Hoe dan ook, hij zelf speelt er met gemak tot C4 mee en hij is inmiddels 74, dus er zal wel iets inzitten. Het gekke is alleen dat hij erg veel kritiek krijgt van de traditionelere mensen, die beweren dat spelen met je tong tussen je tanden door taboe is.
Bert

Hij krijgt inderdaad veel kritiek van traditionelere mensen, maar ik ben pas bij Peter Masseurs geweest (samen met Gianni :wink:) om het te vragen (ik wilde het toch echt wel eens weten) en hij beweert inderdaad dat hij speelt met z'n tong tussen z'n tanden. Volgens Peter speelt hijzelf zoals het in 'trumpet secrets' beschreven wordt. Peter had wel commentaar op de plaatjes en oefeningen. Die zijn inderdaad niet erg duidelijk.

Kijk eens op:
http://abel.hive.no/trumpet/callet/

Leuke discussie!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur