erikveldkamp schreef:
Ik ben op het moment geinteresseerd in goede methodes, dit leek me ook een goede benadering van de embouchure als ik jullie zo hoor. Er zijn natuurlijk verschillende benaderingen van trompetspelen. Voor de een werkt de ene methode beter als de andere maar dat weet je pas als je ze bestudeerd hebt. Ik haal gewoon het beste voor mij uit de verschillende methodes.
Ik heb me tot voor kort nooit zo geinteresseerd in de materie maar ik maak nu een inhaalslag.

Dat klinkt constructief. Op dit moment worden er best veel goeie dingen uitgegeven. Helaas is het meeste Amerikaans en dus lastiger voor de Nederlandse markt, alhoewel het IQ van de gemiddelde trompettist toch wel de 150 overstijgt, toch?
Zelf ben ik al een tijdje aan het proberen om Flexus van Laurie Frinch te pakken te krijgen (een op Caruso gebaseerd boek met CD en oefeningen, schijnt erg goed te zijn), het boek van Bob Findley heeft ook mijn interesse (waar kan ik dit krijgen: tips???), de werken van Callet zijn helaas erg slecht geschreven, maar zijn theorieën erg de moeite waard om eens kennis van te nemen. Zijn nieuwste boek Trumpet Secrets heeft een behoorlijke aanhang. De belangrijkste component is TCE (tongue controlled embouchure) en zou (overigens net als Caruso) in het verlengde van BE gebruikt kunnen worden. BE is voor een gedeelte (Roll-out) gebaseerd op Trumpet Yoga van Callet. Helaas is TCE veel gevaarlijker om zonder leraar aan te pakken. Ik heb een workshop bij die man gehad en gezien wat hij bedoelt. Dit omschrijft hij in zijn boek niet handig. Verder zijn er nog een paar boeken van Pops die ik graag wil hebben, maar ook daar is lastig aan te komen.
Erik< we hadden laatst een discussie over opgeblazen wangen. Laat je niet afschrikken door de voorkant van BE, want anders ben ik bang dat je het boekje meteen weer weggooit. Lees het eerst even door en gooi het eventueel daarna pas weg, haha. Ik lieg niet als ik zeg dat ook ik bij de eerste lezing dacht dat een gek dit geschreven had. Waarom ik het uiteindelijk toch ben gaan studeren is vooral omdat de opbouw nogal logisch is, het is heel duidelijk wat je moet doen, er zitten zelfs oefenschemaatjes in. De claim ' easy to learn' klopt helemaal. De methode an sich is nl. heel simpel, voor de rest is het vooral volhouden en experimenteren (wat je vanzelf gaat doen als je merkt dat je meer met je lip kunt dan je dacht).
Nog even terug komen op het hoofd onderwerp (want dat is een beetje ondergesneeuwd: toch nog een witte kerst): ik vind het erg goed wat je gedaan hebt. Een goeie samenvatting van een paar belangrijke methodess, met links om verder te lezen. Toen ikzelf begon te zoeken, heb ik dat via allerlei Amerikaanse sites gedaan, en kwam inderdaad ook tot soortgelijke conclusies. Het is handig dat jij nu voor de Nederlandse trompettist een beginpunt hebt gemaakt om vandaaruit verder te zoeken. Welke richting je uiteindelijk kiest zal natuurlijk altijd afhangen van iemands problemen, achtergrond en persoonlijkheid.
Bert