trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 09:47 

Er zit natuurlijk wel een theorie achter waarom hoge noten veel moeilijker zijn dan lage noten. Ik heb er ook al eens een artikel aan gewijd, die staat op mijn site.

Ik geloof echter niet dat de C4 moeilijker is dan de B3 of C#4, de A3 daarentegen is wel een moeilijkere noot. Dat hoor en lees ik van verschillende kanten en weet ik ook van mijzelf. Ik kan 10x makkelijker een C4 spelen dan een A3. De theorie daarachter weet ik echter niet. Op de Trumpetherald zijn daar ook talloze pagina's aan gespandeerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 11:27 

Adriaan Kragten schreef:
Als mensen die serieus op een onderwerp ingaan meteen afgekat worden dan houden zij op den duur vanzelf hun mond.

Ik vond je verhaal wel leuk om te lezen en waardeer het dat je de moeite ervoor neemt om een serieus antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag.

Of ik het ermee eens ben is wat anders :wink:

Je mond houden moet je natuurlijk nooit doen, je moet gewoon blijven posten er zijn altijd mensen die het wel met je eens zijn en er zijn mensen die het nergens mee eens zijn, behalve met zichzelf.... :lol:

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 12:12 

Adriaan Kragten schreef:
Beste De Ronde Van
We zijn nu al aan de 7e pagina over dit onderwerp en 95 % van de reacties gaat erover of het al of niet nuttig of mooi is om hoge tonen te spelen. Deze discussie is al een paar maal eerder gevoerd en hierover zullen we het nooit eens worden. Ik ben één van de weinigen die ingegaan is op het gestelde probleem waarom door degene die het onderwerp heeft ingebracht wel de B3 en de Cis4 en niet de C4 daartussen gespeeld kan worden. U hoeft het met mijn redenering niet eens te zijn maar om het dan maar meteen als ongelofelijke onzin af te doen is wel erg gemakkelijk. In mij tweede bijdrage over dit onderwerp verwijs ik ook naar een artikel waar duidelijk uit blijkt dat de stabiliteit van de zeer hoge tonen erg gering is en dat het daarom onzeker is welke harmonische nu eigenlijk gebruikt wordt om de C4 te spelen. Het maakt dan inderdaad niet veel meer uit welke vingerzetting gebruikt wordt. Maar deze tweede bijdrage van mij en het artikel waar ik naar verwijs heeft u blijkbaar niet gelezen. Als mensen die serieus op een onderwerp ingaan meteen afgekat worden dan houden zij op den duur vanzelf hun mond.

Behalve dat het inderdaad onnodig is om een C4 te moeten kunnen spelen, waarvoor het
voor velen op dit forum blijkbaar dé ultieme natte droom is, schreef ik toch duidelijk dat het
in dat register niet uitmaakt waarmee je die noten speelt.
Zeluesus gaf duidelijk aan dat hij ze (net als wij allemaal) kan piepen en niet kan laten klinken,
denk je dat de boventonentheorie daarop nog van toepassing is?
Natuurlijk zal het makkelijker gaan om een A3 met 1,2 of 3 te spelen maar nogmaals,
als je in staat bent met een echt trompetgeluid in dit register te spelen lukt je dat met elke
andere combinaties van ventielen ook wel, en kom op zeg, afwijkingen van 0,7% ?
Die heb ik al op mijn lage C....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 15:08 

Sorry allemaal dat ik een vraagje heb gesteld, wat een reacties allemaal...

Ik had erbij moeten zeggen dat het ging over de 1% belangrijkheid op de schaal van al het andere werk dat ik besteed aan het trompet spelen. Dat mijn leven er lang niet om draait.

Maar dan was het misschien nog niet genoeg geweest, neen, misschien moet je wel je helemaal uitkleden, en je belastingsbiljet laten zien zodat sommigen er met een meer serieuzere kijk op de vraag gaan antwoorden.

Ohw ja want zelfs al zou je zeggen waar je overal speelt en wat, dan moet je het laten zien, om dan waarschijnlijk te lezen op dit forum dat het fake is, en het geluid geplakt is op de beelden. Waarom laten we niet met z'n allen gezellig een examen afleggen bij het inschrijven op dit forum?

Jammer dat sommigen in het verleden dan het zo bont hebben gemaakt dat m'n gemeenschappelijk zo reageren kan.
Ik heb er geen enkel probleem mee, en zou ook een beetje wantrouwend kijken naar iemand die zegt dat ie boven de G3 spelen kan.
Daarom ook had ik mijn vraagstelling zo neutraal mogelijk gemaakt, en lang niet stoefferig ofzo. Als wetenschapper wou ik gewoon weten of er ergens een verklaring was waarom het moeilijk tot onmogelijk lijkt.

Alvast bedankt voor de enkeling die er een neutrale kijk op had en de wetenschappelijke antwoorden die poogden om het uit te zoeken.

En ja elke trompettist die goed genoeg is kan vanaf de lage do, tot eindeloos hoog spelen zonder 1 ventiel in te drukken. Het zijn je lipjes die het werk moeten doen, die je moet meester worden, niet je trompet. Het vereist veel oefenen dan, maar zo maak ik een karikatuur van jullie ventielenantwoorden.

En om nog een andere lans te breken, voor al diegenen die beweren dat ze horen kunnen of iets te hoog of te laag klinkt, bewijs het maar eens dan, en zet het op you tube. Eens zien hoeveel commaneukers er dan nog overschieten, net zoals de meesten willen dat enkel de mannen die echt lead spelen kunnen overblijven.

Mijn excuses voor de twee laatste paragrafen, maar dat doe je dus als je niet eens eerst wat nadenkt over wat je te zeggen hebt, en de gevolgen ervan niet inschatten kan.

Voor alle echte leads en solisten, keep up the good work.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 15:30 

Om dan (nog) maar een serieuze bijdrage te leveren, heb ik hieronder een uitdraai geplaatst van een meting die Hub van Laar gedaan heeft bij 1 van mijn vorige Bachs. Hoe hoger de piek, hoe sterker het instrument die frequentie versterkt. De noten "slotten" dus beter op die frequenties. In het hoge register moet de embouchure het dus vooral zelf opknappen.

Zoals iedereen wel weet is de a1 = 440 Hz, de a2 dus 880 Hz.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 15:36 

Weet iemand hoe het zit met mondcaviteit? Welke factor die speelt in het proces?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 17:19 

Volgens de laatste inzichten heeft mondvolume geen invloed op toonhoogte of stemming. Resonantie is nog een mogelijkheid.
Het heeft in ieder geval wel een grote invloed op het opbouwen van druk tijdens het opzetten van de golf (aanzet). Dat verschil merk je m.n. bij hogere tonen.
Addendum: hier was trouwens kortgeleden nog een discussie over op TPIN, die kun je vast terugvinden via de archives of Google.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 18:24 
Moderator

En los van dit alles, overigens door mij met veel belangstelling gelezen, las ik een stukje over Arturo Sandoval die het volgende advies gaf om krachtig hoog te spelen:
Waan je als schipbreukeling op een onbewoond eiland en zie eindelijk in de verte een schip varen. Schreeuw nu uit alle alle macht om je aanwezigheid kenbaar te maken.
Met die lichamelijke instelling zou je een hoge noot moeten spelen.
Zin of onzin?

Overigens ga ik het zelf niet proberen :wink:
Ik kom tot e3 , een noot die ik bij de harmonie en het koperensemble vrijwel nooit en bij de bigband (als lead) hoogstzelden tegenkom.
Ik houd het dus maar op het zo goed mogelijk spelen van de noten die een paar duizend keer meer voorkomen in een muziekstuk
:D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur