Adriaan Kragten schreef:
Beste De Ronde Van
We zijn nu al aan de 7e pagina over dit onderwerp en 95 % van de reacties gaat erover of het al of niet nuttig of mooi is om hoge tonen te spelen. Deze discussie is al een paar maal eerder gevoerd en hierover zullen we het nooit eens worden. Ik ben één van de weinigen die ingegaan is op het gestelde probleem waarom door degene die het onderwerp heeft ingebracht wel de B3 en de Cis4 en niet de C4 daartussen gespeeld kan worden. U hoeft het met mijn redenering niet eens te zijn maar om het dan maar meteen als ongelofelijke onzin af te doen is wel erg gemakkelijk. In mij tweede bijdrage over dit onderwerp verwijs ik ook naar een artikel waar duidelijk uit blijkt dat de stabiliteit van de zeer hoge tonen erg gering is en dat het daarom onzeker is welke harmonische nu eigenlijk gebruikt wordt om de C4 te spelen. Het maakt dan inderdaad niet veel meer uit welke vingerzetting gebruikt wordt. Maar deze tweede bijdrage van mij en het artikel waar ik naar verwijs heeft u blijkbaar niet gelezen. Als mensen die serieus op een onderwerp ingaan meteen afgekat worden dan houden zij op den duur vanzelf hun mond.
Behalve dat het inderdaad onnodig is om een C4 te moeten kunnen spelen, waarvoor het
voor velen op dit forum blijkbaar dé ultieme natte droom is, schreef ik toch duidelijk dat het
in dat register niet uitmaakt waarmee je die noten speelt.
Zeluesus gaf duidelijk aan dat hij ze (net als wij allemaal) kan piepen en niet kan laten klinken,
denk je dat de boventonentheorie daarop nog van toepassing is?
Natuurlijk zal het makkelijker gaan om een A3 met 1,2 of 3 te spelen maar nogmaals,
als je in staat bent met een echt trompetgeluid in dit register te spelen lukt je dat met elke
andere combinaties van ventielen ook wel, en kom op zeg, afwijkingen van 0,7% ?
Die heb ik al op mijn lage C....