martijn85 schreef:
Ik vind het een riskant advies om maar bruut geweld te gaan inzetten in de wanhoop een hoge noot er uit te krijgen. Er zijn genoeg toppers die met hun normale spel al blessures oplopen. Wat moet je dan van een minder getrainde amateur verwachten? Dat het met minder training en meer geweld ineens wel heel blijft

Training (veel hoog spelen) en techniek verbetering (idem) zijn volgens mij de weg naar een goed bereik en nog veel belangrijker uithoudingsvermogen (een hoge slotnoot valt ook pas echt op als het ook echt een hogere noot is als alles wat er voor gespeeld is)
Als ik om mij heen kijk, (allemaal amateurs) spelen die allemaal op brute kracht/geweld, maar pakken wel die hoge noten. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daar blessures aan overhoud. Ik denk dat de amateur, door zijn onbennulige spel, een beter uithoudingsvermogen heeft dan de professional en hardere/steverige lippen heeft??
Professionals spelen op techniek en spelen slim. Hele noten worden bv. alleen aangezet, daarna valt de noot helemaal weg en aan het eind van de noot laten ze die weer opkomen. Bij een 4 tel durende noot spelen ze maar 2 tellen, stukjes die hetzelfde zijn als die van de 2e trompettist, laten ze gewoon weg (om op adem te komen) etc.
De amateur is gewoon "dom" hij speelt wel 4 tellen, hij speelt wel alle stukjes die de eerste trompettist weg laat etc. Hij heeft dus een veel beter uithoudingsvermogen (nodig) en voorkomt daarmee blessures.
Ik speel regelmatig samen met afgestudeerde conservatorium trompettisten die allemaal een minder goed uithoudingsvermogen hebben dan ik.
Aan het eind van de avond komt het spel dus op hetzelfde neer: de proffesionele muzikant is (ondanks zijn tactische spel) uitgeteld en speelt opdezelfde manier als de amateur..... met bruut geweld
Om dus samen te vatten:
ik denk dat alle trompettisten (zowel de prof's als de amateurs) wel op kracht/bruut geweld spelen, als ze maar dom (amateur) of vermoeid (prof) genoeg zijn....
Ik denk dus dat de amateur die martijn85 noemt juist niet minder getraind zijn, maar juist MEER getraind zijn.
Er zijn vast ook genoeg professionals die niet zo spelen als ik hierboven heb geschreven, er zullen vast ook genoeg amateurs zijn die niet zo spelen als hierboven geschreven

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS