trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 13:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 18:33 

Hij vergeet erbij te zeggen dat hij een super embouchure heeft, dat is ook wel 1 van de vereisten. En als je zachtjes een hoge noot wilt spelen, dan heb je ook niets aan dit advies.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 18:47 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Hij vergeet erbij te zeggen dat hij een super embouchure heeft, dat is ook wel 1 van de vereisten. En als je zachtjes een hoge noot wilt spelen, dan heb je ook niets aan dit advies.

Nee, ik had er al bij geschreven dat ik dat advies zeker niet ga opvolgen. :wink:
Bovendien, als je in Hoek van Holland woont heb je al vroeg leren zwemmen, ik zwem dus gewoon naar dat schip toe in plaats van te schreeuwen 8)

Maar goed, wellicht helpt het een beetje als je je hoog wat wilt uitbreiden, wie weet bij de een wel en de ander niet...............

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 19:13 

Ik vind het een riskant advies om maar bruut geweld te gaan inzetten in de wanhoop een hoge noot er uit te krijgen. Er zijn genoeg toppers die met hun normale spel al blessures oplopen. Wat moet je dan van een minder getrainde amateur verwachten? Dat het met minder training en meer geweld ineens wel heel blijft :?

Training (veel hoog spelen) en techniek verbetering (idem) zijn volgens mij de weg naar een goed bereik en nog veel belangrijker uithoudingsvermogen (een hoge slotnoot valt ook pas echt op als het ook echt een hogere noot is als alles wat er voor gespeeld is)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 20:03 

martijn85 schreef:
Ik vind het een riskant advies om maar bruut geweld te gaan inzetten in de wanhoop een hoge noot er uit te krijgen. Er zijn genoeg toppers die met hun normale spel al blessures oplopen. Wat moet je dan van een minder getrainde amateur verwachten? Dat het met minder training en meer geweld ineens wel heel blijft :?

Training (veel hoog spelen) en techniek verbetering (idem) zijn volgens mij de weg naar een goed bereik en nog veel belangrijker uithoudingsvermogen (een hoge slotnoot valt ook pas echt op als het ook echt een hogere noot is als alles wat er voor gespeeld is)

Als ik om mij heen kijk, (allemaal amateurs) spelen die allemaal op brute kracht/geweld, maar pakken wel die hoge noten. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daar blessures aan overhoud. Ik denk dat de amateur, door zijn onbennulige spel, een beter uithoudingsvermogen heeft dan de professional en hardere/steverige lippen heeft??

Professionals spelen op techniek en spelen slim. Hele noten worden bv. alleen aangezet, daarna valt de noot helemaal weg en aan het eind van de noot laten ze die weer opkomen. Bij een 4 tel durende noot spelen ze maar 2 tellen, stukjes die hetzelfde zijn als die van de 2e trompettist, laten ze gewoon weg (om op adem te komen) etc.

De amateur is gewoon "dom" hij speelt wel 4 tellen, hij speelt wel alle stukjes die de eerste trompettist weg laat etc. Hij heeft dus een veel beter uithoudingsvermogen (nodig) en voorkomt daarmee blessures.

Ik speel regelmatig samen met afgestudeerde conservatorium trompettisten die allemaal een minder goed uithoudingsvermogen hebben dan ik.

Aan het eind van de avond komt het spel dus op hetzelfde neer: de proffesionele muzikant is (ondanks zijn tactische spel) uitgeteld en speelt opdezelfde manier als de amateur..... met bruut geweld :wink:

Om dus samen te vatten:

ik denk dat alle trompettisten (zowel de prof's als de amateurs) wel op kracht/bruut geweld spelen, als ze maar dom (amateur) of vermoeid (prof) genoeg zijn....

Ik denk dus dat de amateur die martijn85 noemt juist niet minder getraind zijn, maar juist MEER getraind zijn.

Er zijn vast ook genoeg professionals die niet zo spelen als ik hierboven heb geschreven, er zullen vast ook genoeg amateurs zijn die niet zo spelen als hierboven geschreven :lol:

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 20:27 

Jij hebt wel een heel raar beeld van de amateur en een beroepsmuzikant. Ik kan niet zeggen dat ik me hier in herken. Ik hoop dat de meeste amateurs zich hier ook niet in herkennen.

Citaat:
Professionals spelen op techniek en spelen slim. Hele noten worden bv. alleen aangezet, daarna valt de noot helemaal weg en aan het eind van de noot laten ze die weer opkomen.

Dit noemen we sforzato met een crescendo. Dat heeft niet met slim zijn te maken, maar met muzikaliteit. De noot leeft dan meer dan dat je hem plat 4 tellen met dezelfde sterkte aanhoudt. Een sforzato/crescendo noot goed spelen is ook veel moeilijker. Het vraagt veel meer van de ademsteun. Zonder een goede ademsteun zakt de noot in stemming.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 21:39 

criminelis schreef:
Er zijn vast ook genoeg professionals die niet zo spelen als ik hierboven heb geschreven, er zullen vast ook genoeg amateurs zijn die niet zo spelen als hierboven geschreven :lol:

Bovenstaande zin is de enige waarmee ik me enigszins kan vinden, de rest van je verhaal vind ik echt heel erg vreemd. Ik weet niet met welke professionals jij speelt, maar ik kan me voorstellen dat het misschien klassieke muzikanten zijn die denken dat ze even lekker mee kunnen toeteren, wat meestal redelijk dramatisch afloopt. Een ervaren professionele jazztrompettist met ervaring in lead- en popspel moet normaal gesproken een goed uithoudingsvermogen hebben.

Veel amateurs denken wel eens: "jeetje, ik heb die prof weggespeeld", maar ze denken er niet bij na dat niet hoog en hard het belangrijkst is, maar muzikaal en stylistisch verantwoord.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 22:32 

als Arturo Sandoval aangeeft dat je alle kracht (lees lucht) moet aanwenden om die hoge noten eruit te persen, staat dit volgens mij haaks op wat Rolf Quinque aangeeft.
ik siteer uit het groene boekje ASA methode van Rolf Quinque (pagina 10):
Blown with the maximum amount of air the note becomes thicker and larger but also duller, and carries less well. With the minimum amount of air on the other hand it comes from the instrument smaller and freer, but develops through its vibrations in space and carries further than the thick, rigid note.

Rolf Quinque (die meester is in het hoge register), schrijft dit vanuit pedagogisch standpunt. Het komt erop neer dat je het hoge register leert bespelen vanuit TECHNIEK. (gebruik lucht/middenrif, mondholte...)

Als je dus die F3,Fis,G3,... kan spelen alleen maar vanuit een power-achtige omgeving (alles geven, kamikaze, ...) dan speel je die noten op systeem van OVERBLAZEN. De liptrilling wordt gehinderd door te veel lucht die de lippen openblazen.
je hebt daarvoor dan olympische longdruk nodig en een stalen embouchure om dat dan weer te corrigeren
en dat is ook niet de bedoeling... trefzekerheid is misschien ook maar 5 % ?
ik denk toch niet Arturo Sandoval zijn hoge register heeft leren bespelen door altijd keihard te blazen....
't is uiteraard mijn mening, en graag die van jullie hierover ...?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2008 01:57 

erikveldkamp schreef:
Jij hebt wel een heel raar beeld van de amateur en een beroepsmuzikant. Ik kan niet zeggen dat ik me hier in herken. Ik hoop dat de meeste amateurs zich hier ook niet in herkennen.

criminelis schreef:
stukjes die hetzelfde zijn als die van de 2e trompettist, laten ze gewoon weg (om op adem te komen) etc.

Hier heeftie natuurlijk wel een punt Erik... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur