trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Carmine Caruso.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 16:45 

sorry Ko maar Hilversum ligt in Noord-Holland :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 17:06 

Ja maar Zeeland, waar Groovyhorn woont, ligt in Zeeland! :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2005 17:48 

Met topografie van zo'n 20 jaar geleden leerde ik dat Zeeland in Brabant lag. :D

Maar goed, van Caruso heb ik slechts 1 oefening ooit geleerd en daar krijg je inderdaad behoorlijk spieren van. Erg handig als je drie uur lang lead moet spelen. Minder handig voor je flexibiliteit maar daar zijn dan weer andere oefeningen voor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2005 22:48 

Ik heb de Caruso methode al jaren in de kast liggen en heb er enkele pogingen mee ondernomen, maar speelde echt steeds weer mijn bek kapot. Als je embouchure (en dan heb ik het echt alleen over wat je lippen zouden moeten doen) niet in orde is, is dit geen aanrader. Eigenlijk denk ik dat je de fouten die in je embouchure zitten alleen maar versterkt. Je zou dus eerst iets aan de werking van je lippen moeten doen.
Als dit in orde is dan zou je wellicht nog eens een poging kunnen wagen en dan inderdaad eens gaan kijken op Trumpet Herald. Daar staan erg duidelijk uitgewerkte schema's, die je maar hoeft te volgen. Ik kan me nl. voorstellen dat je hiermee je embouchure traint. Het uitgangspunt is nl. niet een mooie klank, maar spiertraining (niet eens zozeer kracht, maar beweging). Door het idee los te laten dat alles altijd mooi moet klinken kom je wel aan de essentie van wat studeren is. Je speelspieren leren wat er voor nodig is om muziek te kunnen maken. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat je dan dus gewoon muziek moet gaan maken (en ook dat gezichtspunt vind ik niet zo gek), maar als het instrument er steeds tussen zit dan lukt dat gewoon niet, hoe graag en goed je ook muziek wil maken.

Sinds enkele dagen heb ik het boek Flexus, en dit is inderdaad gebaseerd op Caruso. Het is absoluut niet voor beginners en staat vol met noten die je eigenlijk zou moeten kunnen spelen, maar wat niet iedereen kan. Ondanks de magere tekst, is er wel een heel duidelijke gebruiksaanwijzing, zijn de oefeningen goed en het achterliggende idee duidelijk.
Mijn eerste indruk is erg positief en ik wil eens kijken hoe deze oefeningen te integreren zijn in de dagelijkse praktijk. Ik word alleen altijd een beetje ongelukkig van de pedaalnoten alla Caruso en Stamp. In Flexus zitten ze er zelfs zelf een beetje mee in hun maag, want de waarschuwingen zijn legio. Liever dubbele pedalen alaa Callet, dan snap ik tenminste waarom ik het doe. Heb ik van die gewonen pedalen nooity begrepen, en ook nooit profijt van gehad.

Ik begin steeds meer te voelen voor een soort volgorde waarin je trompet zou moeten leren spelen: eerst Balanced Embouchure ( m.i. heb je dan gewoon goed werkende lippen) en dan heb je basis genoeg om evt. Caruso (tikkie vaag), of Flexus te beginnen, of eventueel je oor te luister leggen bij Callet en zijn TCE. Dit gelardeerd met een keur aan ademhalingsoefeningen, leuke stukjes en serieuze klassiekers moet toch een beetje trompettist kunnen opleveren.

Op dit moment ben ikzelf bezig een combi te vinden tussen deze drie technieken. Gewoon om eens te kijken hoe die zaken combineren. Benieuwd of ik na een maand nog trompet kan spelen :?

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2005 23:20 

Ik heb net een video van een clinic van Claude Gordon bekeken. Die laat op alle manieren zien dat het niet om de lippen gaat. De lippen hoeven alleen maar te trillen, verder niets. Hij demonstreert dat door het mondstuk op elke willekeurige plek van zijn mond te zetten, tot in de hoek van de mond. Op alle plekken speelt hij dezelfde riedel.

Hij gaat uit van de juiste ademhaling (borst omhoog bij inademen en omhoog houden) plus de juiste positie van de tong dmv de juiste klank (aa voor laag ee voor hoog).

Erg leuk om te zien al ben ik niet met alles eens. Bij hem werkt het wel in ieder geval.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2005 11:33 

erikveldkamp schreef:
De lippen hoeven alleen maar te trillen, verder niets.

Maar wat als ze niet trillen?

Citaat:
Hij demonstreert dat door het mondstuk op elke willekeurige plek van zijn mond te zetten, tot in de hoek van de mond. Op alle plekken speelt hij dezelfde riedel.

Misschien trillen zijn lippen op elke plek even effiicient. Hoe heeft-ie dat voor elkaar gekregen? Ik hoef dit niet te proberen, want bij mij trillen de lippen best inefficient aan dde zijkant. Kortom, wat als de lippen niet trillen?

Citaat:
Hij gaat uit van de juiste ademhaling (borst omhoog bij inademen en omhoog houden) .

Ik kan me niet voorstellen dat jij het hiermee eens bent...

Citaat:
Erg leuk om te zien al ben ik niet met alles eens. Bij hem werkt het wel in ieder geval.

Misschien toch handig om te zeggen waar je het niet mee eens bent, dan. Nogmaals, jij bent iemand op dit forum naar wie geluisterd wordt. Zo dadelijk zijn er weer legio mensen die gaan experimenteren met een hoge borst enzo.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat dit soort dingen leuk zijn om te zien en kennis van te nemen. En inderdaad heeft het voor hem gewerkt.

Bert

Laatst bijgewerkt door HJ op 29 jan 2005 11:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2005 11:35 

Nog een kleine aanvulling op mijn Flexus/Caruso verhaal.

In Flexus staat heel duidelijk dat je alle oefeningen moet spelen op een zo fris mogelijk embouchure. Als je moe bent gespeeld dan sluipen er teveel verkeerde reflexen in. In Caruso's eigen boek staat hierover weinig en lijkt het alsof je je inderdaad helemaal lens moet spelen voordat je op mag houden. Ik denk dat dat toch niet de juiste benadering is.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2005 12:36 

Bert, je wilt me toch niet vertellen dat je geen geluid uit je trompet krijgt...als er geluid uit komt trillen je lippen ook. Het kan wel zijn dat ze niet goed genoeg trillen.

Zijn ademhaling is een goed verhaal, hij vergelijkt met een blaasbalg van een accordion. Ik doe het alleen anders omdat ik meer luchtsnelheid wil hebben. Dat gaat niet goed genoeg op zijn manier. Het verschil met de buikademhaling is dat hij de longen meer van de zijkanten indrukt, bij de buikademhaling druk je meer van de onderkant omhoog. Het reslutaat is volgens mij niet zoveel anders. Het is nog beter als je beide kunt combineren om meer luchtsnelheid te krijgen. Sommige oefeningen die hij gaf zijn trouwens dezelfde als die van Bud Brisbois, 1 van de beste highblowers ooit (oa bij Stan Kenton). Van hem heeft Bobby Shew het weer geleerd...

Hij legt wel veel nadruk op de tongpositie. Ik geloof meer in zo weinig mogelijk hulp van de tong voor je bereik. Als je de tong zoveel mogelijk op een aa klank (dus laag) kunt houden houdt je het geluid groter over het hele bereik. Daarom zie ik ook niet zoveel in Callet's methode, tenminste niet voor een leadtrompettist die een vet geluid wil.

Al met al vond ik het wel een duidelijk verhaal : op een natuurlijke manier spelen en dan veel studeren om resultaat te boeken... :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur