Dehaanmuziek schreef:
Misschien krijgik nu half trompet.nl op m'n dak, maar ik krijg echt het gevoel dat er veel te veel over nagedacht wordt over hoe we spelen door sommige mensen!
!
Gelukkig wordt er ook door sommige mensen over nagedacht. Je hebt nu eenmaal mensen die gewoon spelen en daar heel ver mee komen. Die moeten m.i. ook zeker niet teveel gaan nadenken bij wat ze doen. Voor een heel groot deel spelen mensen nu eenmaal niet zo makkelijk en dan is het goed dat er mensen zijn die proberen uit de brij aan informatie de goeie dingen te pikken om de mensen met problemen of vragen te helpen.
Over die onderkaak: er is een heel systeem op gebouwd Stevens-Costello< dat er vanuit gaat dat je onderkaak naar voren brengt. Het enige voordeel wat ik erin kan ontdekken is dat de druk van je mondstuk op je lippen iets gelijkelijker verdeeld wordt. Tenminste, dat kan gebeuren. Je onderlip kan iets meer druk verdragen, dus als je op wat voor manier dan ook de druk op bovenlip iets kunt verminderen is dat winst. Het pivot-systeem is daarvan ook een voorbeeld. Maar er zijn m.i. betere manieren om in zijn geheel de druk te verminderen.
Wellicht dat mensen met een flinke overbite (waar ikzelf vroeger, voor mijn beugel, toe behoorde) een beetje gebaat bij een voorwaartse onderrkaak. Het kan al gauw teveel zijn, waardoor je weer last van je kaak krijgt. Dan doe je dus teveel.
Ik denk persoonlijk dat je je kaak beter niet teveel kunt sluiten. Zeker niet als middel om makkelijker hoog te spelen. Je maakt dan compressie met de verkeerde middelen, en maakt onnodige spanning. De compressie kan veel beter gemaakt worden via buikspieren(lucht), lippen en voorwaartse en opwaartse tong (ook weer met beleid overigens, god, wat moet je toch veel zeggen als je er eenmaal aan begint. Wat dat betreft heb je wel weer een beetje gelijk hoor DeHaan, maar ik ben zelf erg blij geweest met een paar mensen die erover nagedacht hadden, anders had ik geen trompet meer gespeeld).
Bert