trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stand van de onderkaak
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 22:20 

En daarbij Dehaanmuziek... de vraag was in dit topic wie zijn onderkaak hierbij gebruikte... wsl toonde de starter hiermee alleen maar zn interesse hierin, en is dit denk ik niet bedoeld om de discussie over "vooral denken, en dan pas spelen... of juist niet" weer op te rakelen.. 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 22:46 

bezint eer gij begint

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 01:42 
Moderator

alleen als ik laag moet knorren, wil ik uit gemakzucht wel eens mijn onderkaak naar voren duwen, anders niet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 07:23 

Hmmm, ik heb het juist vooral nodig voor de hoogte. Dat is dan toch best vreemd of niet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 09:36 
Moderator

Girlpower schreef:
Hmmm, ik heb het juist vooral nodig voor de hoogte. Dat is dan toch best vreemd of niet?

ja, of ik ben vreemd, elke trompettist speelt zoals hij gebekt is

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 12:02 

Dehaanmuziek schreef:
Misschien krijgik nu half trompet.nl op m'n dak, maar ik krijg echt het gevoel dat er veel te veel over nagedacht wordt over hoe we spelen door sommige mensen!
!

Gelukkig wordt er ook door sommige mensen over nagedacht. Je hebt nu eenmaal mensen die gewoon spelen en daar heel ver mee komen. Die moeten m.i. ook zeker niet teveel gaan nadenken bij wat ze doen. Voor een heel groot deel spelen mensen nu eenmaal niet zo makkelijk en dan is het goed dat er mensen zijn die proberen uit de brij aan informatie de goeie dingen te pikken om de mensen met problemen of vragen te helpen.

Over die onderkaak: er is een heel systeem op gebouwd Stevens-Costello< dat er vanuit gaat dat je onderkaak naar voren brengt. Het enige voordeel wat ik erin kan ontdekken is dat de druk van je mondstuk op je lippen iets gelijkelijker verdeeld wordt. Tenminste, dat kan gebeuren. Je onderlip kan iets meer druk verdragen, dus als je op wat voor manier dan ook de druk op bovenlip iets kunt verminderen is dat winst. Het pivot-systeem is daarvan ook een voorbeeld. Maar er zijn m.i. betere manieren om in zijn geheel de druk te verminderen.

Wellicht dat mensen met een flinke overbite (waar ikzelf vroeger, voor mijn beugel, toe behoorde) een beetje gebaat bij een voorwaartse onderrkaak. Het kan al gauw teveel zijn, waardoor je weer last van je kaak krijgt. Dan doe je dus teveel.
Ik denk persoonlijk dat je je kaak beter niet teveel kunt sluiten. Zeker niet als middel om makkelijker hoog te spelen. Je maakt dan compressie met de verkeerde middelen, en maakt onnodige spanning. De compressie kan veel beter gemaakt worden via buikspieren(lucht), lippen en voorwaartse en opwaartse tong (ook weer met beleid overigens, god, wat moet je toch veel zeggen als je er eenmaal aan begint. Wat dat betreft heb je wel weer een beetje gelijk hoor DeHaan, maar ik ben zelf erg blij geweest met een paar mensen die erover nagedacht hadden, anders had ik geen trompet meer gespeeld).

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 12:11 

Wat ik eigenlijk bedoel met mijn vraag is dat ik iemand heb horen zeggen dat je embouchure eigenlijk 3 apertures heeft: keelopening, opening tussen de tanden en de opening tussen de lippen. Hij stelde dat de twee eerstgenoemden niet mogen bewegen, dat alleen de lipopening constant anders is: hoe hoger de toon des te meer compressie van de lippen op elkaar dus een kleinere lipopening. De onderkaak moet open blijven staan, sterker nog, mag niet omhoog bewegen tijdens het meer hoge noten spelen. Dus de stand van de kaak dus de opening tussen de tanden veranderd niet of je nou een lage fis speelt of een hoge q . Ik weet ook wel dat het om het trompetspelen gaat en niet om overal over na te denken, maar volgens mij kan je pas echt lekker trompetspelen als je techniek in orde is. Als je begrijpt wat ik bedoel tenminste.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 14:30 

HJ schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Misschien krijgik nu half trompet.nl op m'n dak, maar ik krijg echt het gevoel dat er veel te veel over nagedacht wordt over hoe we spelen door sommige mensen!
!

Gelukkig wordt er ook door sommige mensen over nagedacht. Je hebt nu eenmaal mensen die gewoon spelen en daar heel ver mee komen. Die moeten m.i. ook zeker niet teveel gaan nadenken bij wat ze doen. Voor een heel groot deel spelen mensen nu eenmaal niet zo makkelijk en dan is het goed dat er mensen zijn die proberen uit de brij aan informatie de goeie dingen te pikken om de mensen met problemen of vragen te helpen.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! Ik heb alleen heel vaak het idee dat mensen denken dat ze iets verkeerd doen omdat een ander het anders doet! Terwijl ze misschien wel de sterren van de hemel spelen! Als ze dan ineens heel erg gaan nadenken over hoe ze bepaalde dingen doen, wordt het er vaak niet beter op!

(Bovendien zeg je met een biertje op soms te snel verkeerde dingen :oops: )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur