Tobias Dammers schreef:
Uh, oh, nog iets over die tong-tussen-de-lippen techniek. Weleens met 'doodle'-techniek gewerkt? In essentie een alternatief voor de (staccato) dubbel- en triolentechniek, voor als het soepeler moet klinken. Je tong beweegt dan niet voor en terug, maar op en neer. Dat kan dus niet als je tussen de lippen aanzet.
De hele discussie over waar en waarom aanzetten is al eens gevoerd. Ga ik hier helemaal niet meer aan beginnen. Ik ben een voorstander van lipaanzetten om allerlei hier reeds genoemde redenen, maar dat weten de meeste mensen op dit forum al. Ga ik niks meer aan doen. De opmerking dat een matig embouchure en een goede ademsteun betere resultaten zouden hebben dan een goed embouchure met matige ademsteun kan ik uit ervaring met kracht verwerpen. Niet waar!
Het enige waar je gewoon gelijk in hebt is dat de doodle techniek lastig is als je tegen je lip aanzet. Omdat ik dit normaal wel doe (en de voordelen voor mij evident zijn) verpest ik bij iedere jazzsolo die ik speel en waarin ik de doodletechniek veelvuldig toepas, mijn bek. Mijn tong dreigt te ver terug te gaan en zowel tong als lip verliest een beetje zijn focus. Een paar harde lipaanzetten zetten de boel vaak weer op zijn plek. Van wie ik dat heb: luister eens naar Hubbard, die doet dat vaak in zijn solo's, gewoon uit embouchure-technische redenen.
Iris:
Ik denk dat je moet uitkijken dat je de boel niet forceert. Als ik je verhaal lees lijkt het erop alsof je veel meer staccato bent gaan studeren en dat het alleen maar slechter wordt: dat is een hele goeie indicatie voor jezelf dat je forceert.
Er zijn een aantal goeie tips gegeven, maar heb vooral geduld. Studeer zoveel mogelijk op een fris embouchure, rust net zolang als je speelt en hou in de gaten dat het staccato-oefeningen zijn en geen hoogtetraining, souplesse of wat dan ook. Een goed staccato leer je ook in het lage en middenregister. Ontspan de tong en als je een verkrampt gevoel iun je tong krijgt, gewoon wachten totdat het over is en dan pas weer verder.
Nog een paar tips:
-een minuutje of twee tot vijf per dag overdreven hard aanzetten (als het aan mij ligt tegen je lip, maar dat laat ik even in het midden)wil nog wel eens werken.
-de indirectheid van je aanzet is vooral een late reactie van je lip. Zorg dat je lipstand goed is, lippen op elkaar en gerichte snelle ademstroom (aanzetten alleen op lucht kunnen inderdaad wel helpen, ik heb dit zelf een tijd gedaan, soort van fu-tu: fu is luchtaanzet gevolgd door tu tongaanzet en dan de luchtstroom precies eender houden).
-de snelheid van je tong is een kwestie van trainen. Niet te lang achterelkaar, maar wel met metronoom en tempo geleidelijk opvoeren. Zodra je verkrampt, stoppen.
Alles met mate, geen uren besteden aan staccato, eerder gericht een paar oefeningetjes ebn dan iets spelen wat je wel goed lukt.
Bert