trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 14:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 22:20 

Ik kan je melden dat de professionele orkesten ook niet perfect stemmen, maar dat heeft niet direct met jouw eigen sound te maken.

Daarnaast moet je je eigen ontwikkeling niet laten afhangen van tekortkomingen van anderen. Zo kom je nooit verder.

Daarnaast kan ieder individu in een sectie wel in de kern spelen, maar als de één afgestemt is op 440, de tweede op 335 en de derde op 441 dan stemt het onderling nog niet maar kan iedereen op zich wel een mooie klank hebben. Tegelijkertijd kan iedereen wel goed intoneren op zijn eigen stemming.

Het valt ook allemaal niet mee, samen musiceren... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 23:55 

Ik moet Virgin de la Macarena spelen en wij repeteren dat in een klein repetitielokaal waar weinig galm is, waardoor het natuurlijk moeilijk is om iets goed te laten klinken.
Als ik dit thuis speel vind ik het vooral qua toon geweldig klinken (mijn klank is sinds lasting change for trumpeters GEWELDIG verbeterd) en elke kleine verandering in expressie is ook direct te merken. Mijn Schilke X3 is hiervoor ook een geweldig goed instrument. Maar vanaf dat ik het op de repetitie speel vind ik mijn eigen geluid gewoon rotslecht. Dit zou aan het lokaal kunnen liggen maar uiteidelijk zoek je altijd eerst het probleem bij jezelf. Ik speel op een mondstuk Schilke 15a4A, een leadmondstuk dus wat voor dit werk toch zou moeten werken, al vind ik het gauw te scherp klinken. Ik heb ook een Schiike 15C voor het klassieke werk maar het probleem is dat ik daar op het einde van dit werk geen E3 meer uit krijg en mijn uithouding ook veel minder is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 00:22 

Ik doe zo'n 180 optredens per jaar waarvan zeker de helft een vervelende akoestiek heeft. Dat is dan niet ideaal maar ik weet dat het toch wel goed kan klinken. Ik heb al vaak gehoord dat ondanks dat ik de akoestiek erg droog vond en daardaar mezelf slecht kon horen en extra hard moet werken, het in de zaal daarintegen veel energieker klinkt. Dat heb ik al vaak van verschillende geluidsmensen gehoord plus het publiek is toch meestal wel enthousiast...

Maar om terug te komen op de Lasting Change, het gaat er in het boek vooral om dat de sound in je hoofd goed is, als die goed is komt ie ook uit de trompet vroeger of later. En met sound bedoel ik klank maar ook intonatie, interpretatie van de muziek zoals frasering, timing, etc. De sound in je hoofd heeft geen last van akoustiek of andere omstandigheden waar jij geen invloed op hebt. Dat geluid zit er al in voordat jij een willekeurige zaal in gaat en de trompet uit de koffer haalt. Het is de basis waar je waaruit je kunt bouwen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 09:15 

Toch blijf ik het vreemd vinden dat Jacobs de tong, als enige van de trompetspelfactoren van je lichaam, ná de fysieke eigenschappen van het stuk metaal plaatst. Volgens mij schept je lichaam (en wat je daar in je mentale sturing mee doet) de voorwaarden voor het spelen op dat stukkie metaal. En bijv. het probleem van teveel of te weinig spanning in de tong wordt m.i. niet opgeheven door een ander instrument te nemen.

Ik ben nu in het tweede deel van het boek beland, dat met de lesverslagen. Dat is helemaal genieten (vind ik). Ik geef zelf geen les 8) maar volgens mij is dat tweede deel van het boek heel goed spul voor trompetdocenten. Het maakt heel duidelijk hoe subtiel en individueel een goede leraar is. Maar dat terzijde, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik geregeld in die lesverslagen lees dat hij wél aandacht aan de tong geeft. Want, zegt-ie, uiteindelijk zijn er 2 bepalende factoren voor het laten klinken van de toon, nl. de adem/luchtstroom en de als een snaar trillende lippen. In dat opzicht is de tong wel degelijk van belang, want-ie kan grote invloed hebben op de luchtstroom en dus blijkbaar -in individuele gevallen- belangrijk zijn om aandacht aan te geven! Niet iedereen kan vanuit een mentale benadering ("gewoon muziek maken") zijn fysieke spelproblemen oplossen. Daarbij heb je vaak een coach / docent nodig die is ingewerkt in die fysieke aspecten (daarvan is Jacobs dan weer een bewijs, want als hij één ding bestudeerd heeft is het wel het fysieke gebeuren). Dat maakt hem denk ik ook zo'n goede docent. En dus begrijp ik niet goed dat-ie de tong ná het stukje metaal plaatst.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 09:29 

Omdat de tong de luchtstroom alleen maar negatief kan beïnvloeden (volgens Jacobs). Hij zegt dan ook "the tongue is your greatest enemy".

Om nog wat dieper in te gaan op hoe een luchtstroom werkt. Bij het uitademen bouw je bovendruk op in de longen. Omdat die druk hoger is dan de druk van de atmosfeer komt er een luchtstroom opgang als je uitademt/blaast (dat is dan ook wat we uitademen noemen). Die luchstroom zal altijd door de lipopening gaan, hoe hoog de tong ook zit (tenzij hij het gat afsluit). Maar als de tong te hoog zit dan remt ie de luchtstroom af, hij kan hem nooit versnellen. Vandaar dat Jacobs ook zegt dat de tong alleen maar in de weg kan zitten en dat je dus beter relexad kunt houden zodat ie zo laag mogelijk in de mond blijft.

Overigens gaat de tong wel mee met het embouchure, vandaar dat hij in het hogere register ook wat hoger in de mond zal liggen. Maar hier hoef je niets bewust voor (of tegen) te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 16:28 

Ik heb lange tijd problemen gehad die achteraf gezien veroorzaakt werden door de tong (omdat de luchtstroom dusdanig werd belemmerd dat het embouchure inefficient "gevoed' werd.

Ik probeer nu meer bewust (tijdens studeren, niet met optredens/repetities) met een zgn 'short tongue" te spelen. Ik trek 'm (bewust) wat naar achteren (en laag houden) om hem bij mijn lippen weg te houden. Dat heeft erg positieve invloed op zowel toon als aanzet.

als dingen niet lukken komt dat 9 van de 10 keer omdat de tong weer bijna uit mijn mond hangt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 19:52 

Ik heb juist het probleem dat de tong tever naar achter ligt waardoor de achterkant van mijn tong omhoogkomt en de luchtpijp dichtdrukt. Blijkt nog moeilijk om dit af te leren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2007 00:41 

Dat komt meestal omdat je niet genoeg lucht uiblaast, te weing adesteum waaroor je dit soort reacties krijgt. Er zijn wat oefeningen om dat te verbeteren. Neem een pijpje van zo'n 10cm lang en een paar cm dik en stop dat in je mond tussen de tanden. Adem hierdoor in en adem hierdoor uit. Probber dit open gevoel vast te houden bij het trompetspelen. Je kunt deze oefening ook doen door het pijpje te vervangen door het mondstuk waarbij je de stift in je mond hebt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur