trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Volledig verkeerde embouchure / Is er nog hoop?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2006 13:42 

Het is erg moeilijk om vanachter een computer specifieke adviezen te geven, daarom houdt ik het bij algemene opmerkingen. Jouw leraar kan je daar beter bij helpen lijkt me zo.

Maar met die "mmm" bedoel ik meer de mondstand die je hebt als je "mmm' zegt, maar wel ontspannen. Het is een (ontspannen) beginstand. Over het algemeen staat het mondstuk zoveel mogelijk gecentreerd op de mond, dus half boven en onder, links en rechts. Maar dat wijkt bij iedereen iets af, al naar gelang de bouw van het gebit, etc.

Als je speelt span je de mondspieren aan, denkt aan hoe je een kaars uit blaast, of als je een pitje op het puntje van de tong hebt en wilt uitspugen. Vergelijk de lippen met een vioolsnaar, je krijgt een hogere toon door de snaar korter te maken en/of meer aan te spannen. Hetzelfde doe je met de lippen bij het aanspannen. Het vibrerend oppervlak wordt kleiner naarmate je meer aanspant en de lippen worden iets stijver. De rim van het mondstuk zorgt er ook voor dat alleen het gedeelte in het mondstuk vibreerd.

Maar meestal zijn er bij embouchure problemen andere dingen aan de hand, zoals slechte ademsteun en geen klankvoorstelling. Als je echter een groot embouchure probleem hebt moet je stoppen met optredens en repetities e.d. en je eerst een nieuw embouchure aanleren. Zo lang je op de oude embouchure blijft spelen, is het moeilijk een nieuwe aan te leren. Je leert alleen een nieuw embouchure aan door die nieuwe spierbewegingen constant te blijven herhalen. Dan slijt het oude embouchure als het ware.

Maar zoals gezegd, dit moet je met jouw leraar oplossen. Die kan jouw situatie beter inschatten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2006 23:25 

WIe zegt dat je een nieuwe embouchure moet leren, repareren lijkt me een beter plan. Vaak is het een kwestie van 1 klein dingetje aanpassen.
Zoiets simpels als bijvoorbeeld je onderkaak een klein stukje naar voren doen. Het is dan veel makkelijker om je mondstuk hoger en uit de gevarenzone te plaatsen (en je haal ook gelijk wat druk van je bovenlip af)

Profiel  

Berichttitel: jahaaaa....
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 09:21 

Citaat:
dit moet je met jouw leraar oplossen. Die kan jouw situatie beter inschatten.

Dan ga jij eruit dat zijn leraar uberhaubt in staat is om problemen op te lossen Erik. Als ik zo de problemen van Saxwax inventariseer dan krijg ik niet de indruk dat zijn leraar capabel is.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2006 09:33 

Tja, ook dat kan ik achter een computer niet inschatten dus ga ik maar van de positieve veronderstelling uit dat een leraar een leerling kan helpen bij zijn problemen.

Ik weet dat ik diverse mensen heb geholpen met mijn tips op dit forum en via emails, anderen zullen het weer grote onzin vinden wat ik te melden heb. Zo is er altijd wel wat... :lol:

De beste tip die ik kan geven is om het boek "Lasting Change for Trumpeters" te kopen. Dat is sinds zijn verschijning mijn trompet bijbel. Daar staat alles in waar ik volledig achter sta zoals bijv. dat embouchure problemen meestal een resultaat zijn van andere oorzaken (slechte ademhaling, geen klankvoorstelling e.d.).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2006 21:10 

Pieter,

Spelen met het mondstuk in het rood van de bovenlip is iets waar de meeste mensen uiteindelijk op vastlopen. Het is niet anders. Er zijn heel veel afwijkingen te verzinnen waarmee wel te spelen valt, maar dit is een hele linke. Ik ken niemand die zo speelt en toch goed presteert.
Het heeft ermee te maken dat je lippen de nodige compressie niet alleen kunnen maken. Daardoor heb je het mondstuk op die plek nodig om mee te helpen. Je pint alleen de boel vast en uiteindelijk zit daar geen rek meer in en kom je niet verder.
Ik zou je aanraden gewoon te spelen zoals je doet, maar wel bezig te gaan met een methode die GELEIDELIJK je embouchure versterkt en balanceert, zodat je het mondstuk niet meer zo nodig hebt om compressie te maken.
Ik vind Balanced Embouchure van Jeff Smiley erg geschikt daartoe.

Ik zou er wel vanuit gaan dat je het moet veranderen. Je speelt nog niet zo lang, dus er is nog niet zoveel ingesleten wat er eerst weer uit moet.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2006 16:09 

Hoi iedereen

Bedankt voor de vele reacties. Even een stand van zaken. We zijn nu een goede maand verder en ik ben geen millimeter vooruitgegaan. Ik blijf echt steken bij die verrekte bovenlip. Die zou fijn moeten blijven tijdens het blazen, een beetje (of helemaal?) opgespannen (mondhoekjes wat omlaag)... én IN het mondstuk. Da's voor mij precies niét doenbaar. Bij de minste blaasactie kruipt die lip naar voren, wordt ze dikker en heeft ze de onweerstaanbare drang om uit het mondstuk te kruipen. Als het dan fysiologisch al eens 50% juist zit, dan krijg ik er een soort bromtoon uit (9 keer op 10 een lage C) die de rondeur heeft van een scheepstoeter en de controle... euh... geen controle dus. Een lage G spelen op die manier is moeilijker dan een tweedubbele C met mijn "slechte lipstand".

Ik vroeg mij af of dit allemaal nog wel onder 'leerproces + geduld' te catalogeren valt. Een mens moet inderdaad geduld hebben, maar als je na 1 maand nog geen greintje vooruitgang boekt... Ik word er zwaar gedemotiveerd van. Een dezer dagen zou er wel eens een megadeuk kunnen komen in dat stukske koper...

Grtn
Pieter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2006 16:24 

Soxwox schreef:
Ik vroeg mij af of dit allemaal nog wel onder 'leerproces + geduld' te catalogeren valt. Een mens moet inderdaad geduld hebben, maar als je na 1 maand nog geen greintje vooruitgang boekt... Ik word er zwaar gedemotiveerd van. Een dezer dagen zou er wel eens een megadeuk kunnen komen in dat stukske koper...

Pieter,

Uit ervaring kan ik melden dat het 'deuken' der trompet geen goeie studiemethode is. Je gaat er niet beter van spelen. Ik denk dat de meeste mensen het daar wel mee eens zijn.

Ik begrijp dat je probeert te spelen met het rood IN het mondstuk en dat dat niet lukt. logisch! Dat kun je nooit zomaar even doen. Je hebt daar duidelijk een methode en begeleiding bij nodig. Zomaar omzetten is vragen om moeilijkheden.
Blijf voorlopig spelen zoals je doet en ga aan de slag met een goeie leraar en een goeie methode. Boeken als Fitness for Brass, Arban, Vizzutti zijn allemaal heel mooi, maar je verandert je embouchurestand er niet mee. Als je basisstand goed is wordt je wel sterker van een dergelijke methode, maar je kunt jaren zo'n boek studeren en niks aan je beginstand veranderen. Methodes die daar wel verandering in brengen zijn BE en Caruso. Die vergen geen directe verandering, maar in de loop der tijd speel je vele malen gemakkelijker. Geduld en doorzettingsvermogen zijn wel vereist.

Succes, Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2006 17:30 

jaaaaaa, ik denk dat 50% van de forum leden wel geinteresseerd is, om je te helpen met deuken trappen in een trompet.

of je kunt natuurlijk oook een docent nemen die wel goed kan uitleggen waar het misgaat

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur