Soxwox schreef:
Ik vroeg mij af of dit allemaal nog wel onder 'leerproces + geduld' te catalogeren valt. Een mens moet inderdaad geduld hebben, maar als je na 1 maand nog geen greintje vooruitgang boekt... Ik word er zwaar gedemotiveerd van. Een dezer dagen zou er wel eens een megadeuk kunnen komen in dat stukske koper...
Pieter,
Uit ervaring kan ik melden dat het 'deuken' der trompet geen goeie studiemethode is. Je gaat er niet beter van spelen. Ik denk dat de meeste mensen het daar wel mee eens zijn.
Ik begrijp dat je probeert te spelen met het rood IN het mondstuk en dat dat niet lukt. logisch! Dat kun je nooit zomaar even doen. Je hebt daar duidelijk een methode en begeleiding bij nodig. Zomaar omzetten is vragen om moeilijkheden.
Blijf voorlopig spelen zoals je doet en ga aan de slag met een goeie leraar en een goeie methode. Boeken als Fitness for Brass, Arban, Vizzutti zijn allemaal heel mooi, maar je verandert je embouchurestand er niet mee. Als je basisstand goed is wordt je wel sterker van een dergelijke methode, maar je kunt jaren zo'n boek studeren en niks aan je beginstand veranderen. Methodes die daar wel verandering in brengen zijn BE en Caruso. Die vergen geen directe verandering, maar in de loop der tijd speel je vele malen gemakkelijker. Geduld en doorzettingsvermogen zijn wel vereist.
Succes, Bert