Citaat:
Ik heb laatst bij wijze van proef eens met mijn handen rond het middenrif gebied van mijn leraar moeten voelen. Hij ademde in en ik moest proberen hem dat te beletten. Nou, mooi niet dus. Wat ik ook naar binnen drukte alles in zijn middenrif kwam gewoon naar buiten. Als je merkt hoeveel inspanning daar wordt geleverd dan kan je niet anders concluderen dat een koper instrument nu ten ene male gewoon hard werken is.
Volgens andere pedagogen (o.a Arnold Jacobs) zijn zulke krachten helemaal niet nodig. Bovendien is inademen een toestand van ontspannen. Ik kan me voorstellen dat je wat meer (inademings-)spieren gebruikt als je snel, veel lucht moet "happen" maar of daar de beschreven krachten voor nodig zijn betwijfel ik.
Jacobs zegt ook dat je met je buikspieren veel meer kracht kunt zetten dan voor een blaasinstrument nodig is. Een te gespannen toestand kan zelfs een goede uitademing belemmeren (maar je wel het idee geven dat je de uitademing krachtig ondersteund hetgeen in feite niet gebeurt). Bovendien is deze spanning van negatieve invloed op je geluid.
Voor leadwerk en highblowen gelden wellicht andere zaken . . . . .
Het was bij wijze van proef om mij bewust te laten worden van de locatie van de inademing en uitademing.
uiteraard moet je er voor zorgen dat je niet krampachtig kracht gaat zetten, maar volgens mij heb je toch een behoorlijke training nodig van het middenrif om op trompet degelijk uit de voeten te kunnen. Ik ken Dhr. Jacobs niet, maar zal me er eens in verdiepen.