trompet.nl > forum > Toon onderwerp - luchtdrukmeter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 14:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2006 20:45 

theo schreef:
Citaat:
Ik heb laatst bij wijze van proef eens met mijn handen rond het middenrif gebied van mijn leraar moeten voelen. Hij ademde in en ik moest proberen hem dat te beletten. Nou, mooi niet dus. Wat ik ook naar binnen drukte alles in zijn middenrif kwam gewoon naar buiten. Als je merkt hoeveel inspanning daar wordt geleverd dan kan je niet anders concluderen dat een koper instrument nu ten ene male gewoon hard werken is.

Volgens andere pedagogen (o.a Arnold Jacobs) zijn zulke krachten helemaal niet nodig. Bovendien is inademen een toestand van ontspannen. Ik kan me voorstellen dat je wat meer (inademings-)spieren gebruikt als je snel, veel lucht moet "happen" maar of daar de beschreven krachten voor nodig zijn betwijfel ik.

Jacobs zegt ook dat je met je buikspieren veel meer kracht kunt zetten dan voor een blaasinstrument nodig is. Een te gespannen toestand kan zelfs een goede uitademing belemmeren (maar je wel het idee geven dat je de uitademing krachtig ondersteund hetgeen in feite niet gebeurt). Bovendien is deze spanning van negatieve invloed op je geluid.

Voor leadwerk en highblowen gelden wellicht andere zaken . . . . .

Het was bij wijze van proef om mij bewust te laten worden van de locatie van de inademing en uitademing.
uiteraard moet je er voor zorgen dat je niet krampachtig kracht gaat zetten, maar volgens mij heb je toch een behoorlijke training nodig van het middenrif om op trompet degelijk uit de voeten te kunnen. Ik ken Dhr. Jacobs niet, maar zal me er eens in verdiepen.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2006 21:28 

Waar Theo naar refereert is te zien in een paar videos van Arnold Jacobs. Kan ik aanbevelen aangezien ik ook grote fan van hem ben (hij leeft niet meer). Kijk eens naar de "Breathing I & II" filmpjes.

http://www.windsongpress.com/almost%20l ... 20live.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2006 22:41 

Citaat:
Het was bij wijze van proef om mij bewust te laten worden van de locatie van de inademing en uitademing.
uiteraard moet je er voor zorgen dat je niet krampachtig kracht gaat zetten, maar volgens mij heb je toch een behoorlijke training nodig van het middenrif om op trompet degelijk uit de voeten te kunnen. Ik ken Dhr. Jacobs niet, maar zal me er eens in verdiepen.

Olaf

Nu we toch Jacobs aan het promoten zijn kan ik het boek van Luis Loubriel :Lasting Change for Trumpeters (http://www.luisloubriel.com) aanraden (dat heeft Erik volgens mij in een ander topic ook al gedaan).

Hierin staat veel over de meer ontspannen manier van spelen. Het heeft mijn benadering van trompetspelen en de manier van spelen erg veranderd in positieve zin!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2006 11:44 

Arnold Jacobs.. geniaal hoe die man met ademhaling bezig was.. hij had maar 1 long als gevolg van een ziekte.. en heeft toch tot op hoge leeftijd bastuba gespeeld in Chicago.. toch niet 1 van de orkesten die bekend staan om een subtiel zachte kopersectie :D 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2006 17:44 

Dat van die ene long heb ik ook wel eens gehoord, maar ik denk niet dat het waar is. Heb het ook niet in een van zijn boeken gelezen...

Als je mij een betrouwbare bron voor dit verhaal kunt tonen, dan hoor ik dat graag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2006 18:20 

Op Wikipedia staat :

"While it is rumored that he had only one lung, he did in fact have both of his lungs. Due to childhood illness and adult onset asthma, his lung capacity was significantly impaired. He is best remembered for his playing philosophy which he referred to as "song and wind"."

en op Windsongpress.com

"How could Mr Jacobs play the tuba with one lung?

A myth, legend, urban folklore - not true!
While Mr. Jacobs' lung capacity was low for most of his career, he had two lungs!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2006 20:24 

Als hij onset astma had is het eigenlijk nog knapper dat hij in staat was zijn hele leven als beroeps in het CSO op zo'n hoog nivo te spelen (tot op hoge leeftijd).
Als je 1 long mist gaat je vitale capaciteit achteruit maar dit kun je opvangen door vaker adem te halen.
Bij een (chronische) aandoening als astma heb je te maken met een luchtwegobstructie die met name het uitademen bemoeilijkt.

Jacobs heeft zelf volgens mij gezegd: "I cheat a lot" als hij het over zijn eigen ademhaling had. Hij deed dit echter zo geraffineerd dat het niemand opviel.

de ademhaling is ook niet echt het meest belangrijke van zijn pedagogie . . . .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur