trompet.nl > forum > Toon onderwerp - retainers
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 16:36 

marnix schreef:
ik kan je uit eigen hand vertellen: als je een beugel gehad hebt, en je hebt (nog) geen spalkje achter je tanden, dat je tanden wel degelijk verschuiven. Ook en dit wordt door trompetspelen wel degelijk in de hand gewerkt. Daar is niet zoveel brute kracht voor nodig.

Ik denk van wel. Maar ook ik kan uit eigen ervaring putten. Ik heb een beugel gehad, en mijn tanden zijn weer schever gaan staan. Niet zo scheef als eerst, maar toch zichtbaar. Dit had echter ales te maken met het simpele feit dat mijn toenmalige ortho weigerde een paar tanden te trekken. Er was gewoon te weinig ruimte en die tanden zijn van achteruit weer teruggeduwd.

Ik kan geen bewijs aanlveren voor de waarheid van mijn verhaal en eerlijk gezegd maakt het ook helemaal niks uit. we zijn het er geloof ik wel over eens dat een spalkje je tanden recht houdt en daar is het Toet'n om te doen.

Citaat:
Overigens ken ik een aantal trompettisten die zonder dat ze een beugel hebben gehad, een spalkje lieten zetten om verschuiving tegen te gaan. En ook die staan bij mij niet bekend als mensen die hard duwen.

Lijkt me eerder een vorm van angst (van die trompettisten) dan bewijs van je stelling. Wat zou er gebeurd zijn als ze dat spalkje niet hadden genomen?

Daarnaast: zouden dan niet alle trompettisten scheve tanden hebben?

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 16:42 
Moderator

HJ schreef:

Ik denk van wel. Maar ook ik kan uit eigen ervaring putten. Ik heb een beugel gehad, en mijn tanden zijn weer schever gaan staan. Niet zo scheef als eerst, maar toch zichtbaar. Dit had echter ales te maken met het simpele feit dat mijn toenmalige ortho weigerde een paar tanden te trekken. Er was gewoon te weinig ruimte en die tanden zijn van achteruit weer teruggeduwd.

Ik kan geen bewijs aanlveren voor de waarheid van mijn verhaal en eerlijk gezegd maakt het ook helemaal niks uit. we zijn het er geloof ik wel over eens dat een spalkje je tanden recht houdt en daar is het Toet'n om te doen.

Lijkt me eerder een vorm van angst (van die trompettisten) dan bewijs van je stelling. Wat zou er gebeurd zijn als ze dat spalkje niet hadden genomen?

Daarnaast: zouden dan niet alle trompettisten scheve tanden hebben?

Bert

Orthodontisten kunnen bizarre fouten maken ja, maar de mijne heeft juist aangedrongen op spalkjes, want hij was van mening dat tanden die van plaats en stand veranderen toch minder stabiel zijn, en neigen om terug te schuiven, uit zichzelf al. Als je daar dan ook nog eens de constante druk van een trompet bijzet, is je hele beugelverhaal voor niks geweest. Aldus mijn orthodonist. En ik geloof hem, want toen mijn spalkje boven gebroken was, voelde ik meteen dat de tanden anders gingen staan, en ook het spelen kreeg een ander gevoel. Dat leverde me dus een heel nieuw spalkje op...

En noem mij maar eens een trompettist die een mooi rechtstaand paardengebit heeft...
:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 16:48 

maar wat ik me nu bedenk, hoe kan de ortho nieuwe retainers maken als mijn tanden al verschoven zijn?
Dan zou hij eerst mijn tanden weer recht moeten zetten met een beugel (dat zegt ie er dan weer niet bij :? ). Daarna zou ik dan dus moeten happen, van die afdruk maakt hij dan retainers.
Ik moet die kerel morgen maar eens ff bellen....Want óf ik mis de helft van zijn verhaal, óf hij lult maar wat en weet het zelf eigenlijk ook niet...en dan heb ik dus al zeker 'gewonnen' :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 18:15 

Ik heb draadjes achter m'n tanden, maar de boel verschuift als nog. De eerste twee weken lag mijn tong door die draadjes open, maar dat gaat wel over.
Als ik iets hards eet en ik kijk niet uit, buigt zo'n draadje soms gewoon en dat doet zeer en het voelt alsof je tand omgetrokken wordt. Ik denk dat het niet uitmaakt wat je doet, de boel verschuift toch wel, dus neem iets waardoor je nog gewoon lekker kan spelen. Verschuiven gaat toch langzaam (naar mijn ervaring) en daardoor heb ik er geen last van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 19:41 

marnix schreef:

Als je daar dan ook nog eens de constante druk van een trompet bijzet, is je hele beugelverhaal voor niks geweest. Aldus mijn orthodonist.

Constante druk? 24 uur per dag?

Citaat:
En ik geloof hem, want toen mijn spalkje boven gebroken was, voelde ik meteen dat de tanden anders gingen staan, en ook het spelen kreeg een ander gevoel. Dat leverde me dus een heel nieuw spalkje op...

Was dit nou onder invloed van je trompetspel, of omdat je spalkje gebroken was? Of was je spalkje gebroken o.i.v. het trompetspelen?

Citaat:
En noem mij maar eens een trompettist die een mooi rechtstaand paardengebit heeft...

Het is niet het eerste waar ik op let, maar ik denk dat de verdeling scheve-niet scheve gebitten precies hetzelfde is als bij niet-trompettisten. Bovendien, als het zo zou zijn dat trompetspelen je tandstand beinvloedt, dan zou er toch zoiets als een typische 'trompettistenbek' moeten bestaan. Kijk, iedereen speelt dan wel weer op een andere manier, maar het gros van de trompettisten speelt redelijk in het midden.Dan zou je verwachten dat, als het klopt wat je zegt, de gemiddelde trompettist twee terugstaande tanden in het midden heeft. Volgens mij is dat echt geen algemeen beeld.

Citaat:
Ik denk dat het niet uitmaakt wat je doet, de boel verschuift toch wel,

Echt waar? Denk je dat dit komt door het trompetspelen, of omdat tanden nu eenmaal met een zekere souplesse in je kaak staan? ik kan dat beeld toch niet bevestigen. Wat ik zie bij mijn leerlingen die een beugel hebben gehad, zie ik echt niet dat er iets verandert aan hun gebit, maar ik zal het ze eens vragen.

Citaat:
dus neem iets waardoor je nog gewoon lekker kan spelen.

Lijkt me een goeie tip. Die retainers klinken slecht.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 21:37 

retainers het beste?
waarom gebruikt dan niet iedere ortho die dingen.
de meeste ortho's gebruiken volgens mij toch echt zo'n draadje.
ik heb ook 2 van die draadjes, maar alsnog verschuift het.
ik ken ook mensen die geen trompet spelen en daarbij verschuift het ook dus het lijkt me niet dat het door het trompetspelen kan komen.
wel lijkt het me dat doordat je toch iets tegen je mond aan houdt (non-pressure bestaat gewoon niet!!!) het eventueel iets sneller zou kunnen gaan.

en uit cosmetisch oogpunt lijkt mij zo'n draadje ook een betere oplossing

en dat wat Girlpower zei over het openhalen van je tong.
ik heb gevraagd (nadat het draadje een keer was los geraakt) of ze het bij mij zo glad mogelijk konden maken.
bij mij is het nu gewoon een afgeronde bobbel die over de achterkant van mijn voortanden loopt waar totaal geen scherpe stukjes aanzitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2007 08:27 

Citaat:
Quote:
Ik denk dat het niet uitmaakt wat je doet, de boel verschuift toch wel,

Echt waar? Denk je dat dit komt door het trompetspelen, of omdat tanden nu eenmaal met een zekere souplesse in je kaak staan? ik kan dat beeld toch niet bevestigen. Wat ik zie bij mijn leerlingen die een beugel hebben gehad, zie ik echt niet dat er iets verandert aan hun gebit, maar ik zal het ze eens vragen.

Het komt niet door het trompet spelen (hoewel ik denk dat het wel een heel klein beetje meespeelt) iedereen heeft het, dat tanden terug gaan staan. Verschillen zijn vaak ook niet zichtbaar, omdat het langzaam gaat en kleine verschillen zijn. Als je gebit namelijk zo snel weer schots en scheef zou staan, zouden beugels zinloos zijn. Maar die kleine verschillen kun je wel voelen.

Maar Johan heb jij dan een enorme rand lijm aan het draadje en is het draadje daarom glad of?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2007 10:49 

nee ik heb niet een enorme laag lijm ofzo.
volgens mij is het net zo dik als hoe ik het de eerst keer had,
maar nu hebben ze er geen scherp opstaand ding van gemaakt,
maar hebben ze er een soort van bergje van gemaakt.
en het is niet de lijm die ze er normaal voor gebruiken.
deze lijm heeft van zichzelf een veel gladdere structuur.
het voelt gewoon aan als m'n tanden zelf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur