marnix schreef:
Als je daar dan ook nog eens de constante druk van een trompet bijzet, is je hele beugelverhaal voor niks geweest. Aldus mijn orthodonist.
Constante druk? 24 uur per dag?
Citaat:
En ik geloof hem, want toen mijn spalkje boven gebroken was, voelde ik meteen dat de tanden anders gingen staan, en ook het spelen kreeg een ander gevoel. Dat leverde me dus een heel nieuw spalkje op...
Was dit nou onder invloed van je trompetspel, of omdat je spalkje gebroken was? Of was je spalkje gebroken o.i.v. het trompetspelen?
Citaat:
En noem mij maar eens een trompettist die een mooi rechtstaand paardengebit heeft...
Het is niet het eerste waar ik op let, maar ik denk dat de verdeling scheve-niet scheve gebitten precies hetzelfde is als bij niet-trompettisten. Bovendien, als het zo zou zijn dat trompetspelen je tandstand beinvloedt, dan zou er toch zoiets als een typische 'trompettistenbek' moeten bestaan. Kijk, iedereen speelt dan wel weer op een andere manier, maar het gros van de trompettisten speelt redelijk in het midden.Dan zou je verwachten dat, als het klopt wat je zegt, de gemiddelde trompettist twee terugstaande tanden in het midden heeft. Volgens mij is dat echt geen algemeen beeld.
Citaat:
Ik denk dat het niet uitmaakt wat je doet, de boel verschuift toch wel,
Echt waar? Denk je dat dit komt door het trompetspelen, of omdat tanden nu eenmaal met een zekere souplesse in je kaak staan? ik kan dat beeld toch niet bevestigen. Wat ik zie bij mijn leerlingen die een beugel hebben gehad, zie ik echt niet dat er iets verandert aan hun gebit, maar ik zal het ze eens vragen.
Citaat:
dus neem iets waardoor je nog gewoon lekker kan spelen.
Lijkt me een goeie tip. Die retainers klinken slecht.
Bert