trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Overschieten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 14:10 

soms denk ik wel eens bij mezelf: "deze had ik beter niet kunnen inkoppen"...

Wel, dit is zo'n moment.

Sorry dat ik van dit topic weer een hub van laar gezwam topic heb gemaakt.

Zal ik dan maar serieus antwoorden, voor de verandering.

Een nieuw instrument kopen zal je probleem niet oplossen. Het moet uit jezelf komen.
Dus als je je noten speelt, moet je ze van te voren horen. En als je ze goed raakt, moet je verder niks meer veranderen, je tong, je mondhoeken, en je luchtstroom handhaven. Dan schiet je er niet meer vanaf of overheen.
Verder is het zo, dat als je erover heen schiet, je te maken hebt met overcapaciteit, dus moet je jezelf trainen om per noot te weten wat er voor nodig is om de noot te raken. Dat komt vanzelf in je spiergeheugen terecht, en dan weet je het wel. Ook moet je op je instrument zorgen dat je weet waar welke noot zit. Dat geldt voor een HVL, maar ook voor een Bach en noem alle troep maar op. Ze zitten er wel op, maar je moet je toch even aanpassen, als je naar een ander merk overstapt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 14:22 

Nou, eigenlijk ben jij er niet mee begonnen, maar goed. Misschien is het mogelijk om in de index een apart HvL-topic te maken. Uiteindelijk komt het steeds weer op hetzelfde neer. Anyway, aan de uitleg die je in je vorige post gegeven hebt, zal de steller van de vraag genoeg hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 14:53 

@ camel, probeer eens onder je normale gebruikersnaam te antwoorden. Misschien kan ik je dan serieus nemen want dan weten we met welke camel we te maken heb. Maar dit terzijde.

Verder kan ik wel merken dat je niet weet wat er in de praktijk gaande is. Als het allemaal zo zou zijn zoals jij het zegt, dan zouden de beste leadtrompettisten niet meer kicksen. Maar dat is niet zo. Luister maar eens naar de platen van het Thad Jones/Mel Lewis met Earl Gardner op lead.

Ik heb nog nooit problemen gehad met de noten van te voren horen en toch schiet ik er soms ook overheen. Zelfs als ik in topvorm ben.Dat kan te maken hebben met dat de akoustiek erg droog is en dat je de hoge Q dan niet lang genoeg vast kan houden. Dat kan te maken hebben met dat de 2e trompettist niet goed met jou stemt zodat je wrijvingen krijgt zodat je er na 2 tellen af schiet. En zo zijn er nog wel een paar zaken te noemen. Dit alles ondanks een goed embouchure, goede oren en een fantastische toeter.

Door goed te trainen en een goed instrument te hebben verklein je de kans op kicksen maar het fenomeen zal de trompettist altijd blijven achtervolgen.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 23 sep 2007 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 15:36 

als ik het goed heb gelezen heeft de vraagsteller het niet over situaties waarbij je een toon niet (meer) vast kunt houden waardoor je er afschiet maar juist over die gevallen waarin het aanvoelt dat een hoge C ineens veel makkelijker en "lager" aanvoelt dan je normaal gewend bent.

Ik heb dat met name als je je voorbereid op het hogere register. Wanneer de ademhaling goed zit lijkt het wel of alle tonen boven de te spelen toon veel "dichterbij" liggen/beter te bereiken zijn waardoor je heel makkelijk nog hoger kunt spelen.

@alle van Laar negatievelingen:

Ik baal ervan dat als iemand een normale vraag stelt, jullie bij het lezen van de naam van laar meteen het topic besmeuren met je negatieve commentaar erop. Dit draagt totaal niet bij aan het topic. Bovendien hou je 'het gezeik erover' zelf in stand. Blijkbaar is het moeilijk om inhoudelijk te reageren op de vraag? Als van Laar jullie primaire (en enigste) trigger voor een reactie is, mag 'ie wat mij betreft achterwege blijven . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 22:13 

camel schreef:
dus: koop een hub van laar en alle problemen zijn opgelost?

riiiiiight

Wat een ontzettend kinderachtige respons. Ik probeer hier een nuttige bijdrage aan het forum te leveren. Reclame maken doe ik al een tijdje niet meer, want daar is niet iedereen van gecharmeerd.

Laat ik het dan nog toelichten.

Mijn vorige trompet was te groot voor mij en was qua intonatie (slotting) geen topper. Ik had het grote probleem dat hoe meer ik ging spelen, hoe slechter ik ging spelen. Ik maakte mijn embouchure er juist zwakker mee omdat ik mezelf te zeer uitputte

Met die kennis in mijn achterhoofd ben ik opzoek gegaan naar een nieuw instrument. Steeds heel bewust dat ik niet te groot moest gaan spelen (hoewel dat soms wel verleidelijk was, want het eerste half uur klonk schitterend)

Met mijn nieuwe trompet kan ik veel preciezer spelen.' Ik schiet veel minder uit' Bovendien heb ik nu bereikt dat ik hoe meer ik speel, hoe beter de trompet voor mij wordt en hoe beter ik dus ben gaan spelen. Het verschil is echt enorm.

trouwens mijn vorige trompet (waar ik NIIET tevreden over was) was ook een Van Laar. Dus zelfs ik spreek niet alleen hosanna over Van Laar. @Camel:geef liever gewoon gefundeerde kritiek, je weet er vast genoeg van af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 22:19 

overigens heb ik een soortgelijk effect bereikt met mijn mondstuk. Ik speelde jarenlang op een JK 3C en dat ging best aardig. Voor de grap een keer tijdens de repititie met mijn buurvrouw met haar Bach 3C. dit was gelijk een enorme verbetering voor mij. Vanwege de iets scherpere rand had ik veel minder moeite met de hoogte. In het hoge register trefte ik de noten stukken beter.

hmm.. ik kan niet wachten todat mijn stork 3C binnenkomt :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 22:45 

richaar-cdl schreef:
overigens heb ik een soortgelijk effect bereikt met mijn mondstuk. Ik speelde jarenlang op een JK 3C en dat ging best aardig. Voor de grap een keer tijdens de repititie met mijn buurvrouw met haar Bach 3C. dit was gelijk een enorme verbetering voor mij. Vanwege de iets scherpere rand had ik veel minder moeite met de hoogte. In het hoge register trefte ik de noten stukken beter.

hmm.. ik kan niet wachten todat mijn stork 3C binnenkomt :lol:

Dat had ik dus toen ik een vervanging voor mijn gehavende Benge 7C zocht en eens op de Bob Reeves 43S van een vriend speelde. Ik heb toen wat van de Reeves mondstukken geprobeerd en ben toen op een 42M uitgekomen, waar ik nu al bijna 2 jaar met plezier op speel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2007 23:07 

On topic:
Wat Toet'n en Erik in hun eerste antwoord vertelden klopt dus, daar heeft rjanssen iets aan.

Dat het voor richaar hielp toen hij een nieuw instrument kocht, klopt voor hem. Ik had dezelfde ervaring, door betere intonatie van een instrument wordt je zekerder. (ik ga mijn trompetmerk maar niet noemen)

en ach die camel, negeren. Dan beleeft hij geen plezier aan z'n berichten.

Laatst bijgewerkt door Robert66 op 24 sep 2007 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur