Intonatie is nooit een automatisch piloot. Ik durf zelfs te stellen dat mensen die een perfect gehoor hebben er zich meer mee bezig houden dan de mindere goden.
Zoals ik je al zei moet je focussen op de muzikale interpretatie, daar hoort ook intonatie bij. Als je de noten door je trompet zingt (wat ik nastreef) is de klank goed, de intonatie goed, de timing goed, de embouchure goed, de ademsteun goed, etc. Dan heb je ook minder problemen met een vermoeid embouchure.
Dit gaat niet vanzelf maar is een lang leerproces, maar werkt in principe hetzelfde voor een beginneling als voor een super trompettist.
Citaat:
En ik begrijp uit Xeno's verhaal dat hij wel kan intoneren, dus dan moet het in z'n hoofd beter worden
Als je goed kunt intoneren hoeft het niet beter te worden in je hoofd. Dan is het al goed.
Citaat:
Als je iets fysiek wel kan maar in je hoofd niet weet hoe/wat dan lukt het niet.
Ook dit is tegenstrijdig. De spieren worden altijd aangestuurd door je hoofd anders gedraag je je als een slappe vaatdoek. Je kunt iets niet fysiek uitvoeren als de hersens er geen juiste opdracht toe geven. Net zoals een computer niets kan zonder de juiste software die de hardware aanstuurt.