trompet.nl > forum > Toon onderwerp - intonatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 12:14 

Intonatie is nooit een automatisch piloot. Ik durf zelfs te stellen dat mensen die een perfect gehoor hebben er zich meer mee bezig houden dan de mindere goden.

Zoals ik je al zei moet je focussen op de muzikale interpretatie, daar hoort ook intonatie bij. Als je de noten door je trompet zingt (wat ik nastreef) is de klank goed, de intonatie goed, de timing goed, de embouchure goed, de ademsteun goed, etc. Dan heb je ook minder problemen met een vermoeid embouchure.

Dit gaat niet vanzelf maar is een lang leerproces, maar werkt in principe hetzelfde voor een beginneling als voor een super trompettist.

Citaat:
En ik begrijp uit Xeno's verhaal dat hij wel kan intoneren, dus dan moet het in z'n hoofd beter worden

Als je goed kunt intoneren hoeft het niet beter te worden in je hoofd. Dan is het al goed.

Citaat:
Als je iets fysiek wel kan maar in je hoofd niet weet hoe/wat dan lukt het niet.

Ook dit is tegenstrijdig. De spieren worden altijd aangestuurd door je hoofd anders gedraag je je als een slappe vaatdoek. Je kunt iets niet fysiek uitvoeren als de hersens er geen juiste opdracht toe geven. Net zoals een computer niets kan zonder de juiste software die de hardware aanstuurt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 15:18 

haha lastig om iets direct goed te formuleren he via zo'n forum... maar goed ik denk wel dat ik het snap. Ik zal eens wat meer mijn solfege proberen bij te spijkeren.

Ik denk dat ik het inderdaad ook eens ben met erik dat trompet spelen voor een groot gedeelte mentaal is.

Nou in ieder geval alvast bedankt voor de adviezen!

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 15:51 

Erik; je hebt zoiets als onderbewustzijn en bewustzijn.

Iedereen kan een super cleane attack maken op een trompet, puur fysiek gezien (zwaar gehandicapten daargelaten).

Xeno kan ook wel intoneren (fysiek) maar mentaal zit het nog niet helemaal goed, alsin.. ik denk dat hij het niet genoeg hoort.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 16:09 

cees schreef:
Xeno kan ook wel intoneren (fysiek) maar mentaal zit het nog niet helemaal goed, alsin.. ik denk dat hij het niet genoeg hoort.

Dat laatste ben ik met je eens maar dat had ik al op pagina 1 geschreven. Het eerste dus niet omdat ik daar al schreef dat intoneren in je hoofd zit en niet in de mondspieren. De mondspieren voeren alleen maar uit wat ze opgedragen krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 20:41 

Is het eigenlijk normaal dat als ik met het zelfde mondstuk en instrument speel dat ik altijd precies even ver uit moet?

Dus ongeacht of ik niet/heel veel heb gestudeerd, moet of uitgerust ben, het warm of koud is enz...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2008 23:32 

Hallo Martijn!
Hoe meer je overal bij nadenkt,hoe moeilijker het wordt,lijkt me.
Blaas gewoon een paar toonladdertjes van laag naar hoog en omgekeerd.
Dat zal je toch eerst goed onder de knie moeten krijgen.Als je echt moe ben dan lukt
het niet. Uitgerust en monter. Dan lukt het wel..Oefening baart kunst zal ik maar zeggen.
Als je het gevoel hebt.dat je trompet te hoog is gestemd,dan trek je de pomp wat uit.
Controleren kan je dan altijd nog met het stemapparaat.
Ergens moet ik ook nog zo'n apparaat hebben liggen. Had ik voor mijn verjaardag gekregen,omdat ik niet wist wat te vragen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2008 08:29 

Je moet de hoofdstembuis niet altijd even ver uittrekken. De toonhoogte hangt af van de geluidssnelheid en die hangt weer af van de temperatuur. Je moet je trompet altijd een paar minuten warmblazen. Maar zelfs als je dat gedaan hebt dan verloopt de temperatuur van de lucht in je instrument van iets minder dan 37° bij het mondstuk tot iets meer dan de temperatuur van de ruimte waarin je speelt bij de beker. De gemiddelde temperatuur van de lucht in je instrument bepaalt de toonhoogte. Als je altijd in ruimtes van ongeveer dezelfde temperatuur speelt en als je de stembuizen bij die temperatuur goed afgesteld hebt dan hoef je er verder niet meer aan te komen vooropgesteld dat de instrumenten waar je mee samenspeelt zuiver zijn. Maar als je in een erg koude of erg warme ruimte speelt dan is enige correctie van de hoofdstembuis nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2008 18:34 

Antoni Hopmann schreef:
Hallo Martijn!
Hoe meer je overal bij nadenkt,hoe moeilijker het wordt,lijkt me.

Ik denk er juist niet bij na, ik trek altijd m'n stem pomp even ver uit, warm blazen (anders klopt er idd geen zak van), luisteren en knallen maar.

Het viel me juist op dat die correctie voor andere omgevingstemperatuur bij mij in iedergeval minimaal/niet te onderscheiden is. Terwijl ik om me heen wel vaak mensen hele einden uit of in zie gaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur