trompet.nl > forum > Toon onderwerp - is trompet spelen voor iedereen weg gelegd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 14:10 

mi trompeta schreef:
Igor Strawinsky schreef:
Ik speel al 12 jaar trompet en ik kan het nog steeds niet :wink:

Gewoon blijven oefenen en zorgen dat je er plezier in hebt om muziek te maken. Dat is het meest belangrijke.

Toen ik voor het eerst met onze band speelde tijdens de carnaval was het ook zeker niet perfect. Maar de lol was er niks minder om. Nu 12 jaar later is dat natuurlijk wel heel anders, maar de basis blijft een gezellig samen zijn. Lekker muziek maken en misschien een klein glaasje bier erbij. Tsja, dat krijg je er van als je achterin het zaaltje van een café repeteert.

Succes ermee.

Groeten Wilbert

Ik denk dat er op aarde geen enkele trompettist bestaat die vindt van zichzelf dat hij het kan..

Degenen met enige ambitie en realisme in ieder geval niet. Sommige gasten die binnen 8 maanden oefenen de C4 screamen maar geen muzikale noot of lijn kunnen spelen vinden ongetwijfeld van wel :wink:

Trompet is zoals Hans zegt geen instant kunnen instrument, er gaat heel veel tijd en energie in zitten, dus je moet wel discipline hebben en vooral houden als het minder gaat. Ik denk dat dat nog wel het belangrijkste is in leren spelen. Niet opgeven!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 14:46 

mi trompeta schreef:
Igor Strawinsky schreef:
Ik speel al 12 jaar trompet en ik kan het nog steeds niet :wink:

Gewoon blijven oefenen en zorgen dat je er plezier in hebt om muziek te maken. Dat is het meest belangrijke.

Toen ik voor het eerst met onze band speelde tijdens de carnaval was het ook zeker niet perfect. Maar de lol was er niks minder om. Nu 12 jaar later is dat natuurlijk wel heel anders, maar de basis blijft een gezellig samen zijn. Lekker muziek maken en misschien een klein glaasje bier erbij. Tsja, dat krijg je er van als je achterin het zaaltje van een café repeteert.

Succes ermee.

Groeten Wilbert

Ik denk dat er op aarde geen enkele trompettist bestaat die vindt van zichzelf dat hij het kan..

Wat een onzin.
Ik kan best trompetspelen.
Ik kan niet alles spelen, en het kan altijd mooier, of beter, of sneller, of hoger, of.....
maar ik kan best trompetspelen, en dat kunnen er met mij een heleboel (en een boel kunnen het beter, ook dat).
De meesten van ons heten geen Michael Schumacher, maar we hebben (bijna) allemaal een rijbewijs.....

(OK, een rijbewijs zegt ook weer niet alles, maar goed...... :? )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 16:29 

Jens schreef:
Citaat:
Naja en verder kan ik alleen zeggen: OEFENEN OEFENEN OEFENEN!!!

Klopt!
Citaat:
Iedere dag oefenen totdat je lippen uit elkaar vallen.

En dit dus niet.
Ik ben van mening dat om amazuur te kweken je jezelf helemaal kapot meot spelen. dat wil niet zeggen dat je moet gaan forceren. gewoon blijven spelen totdat je moe bent en er gewoonweg niet meer fatsoenlijk op kunt blazen. maar nogmaals: ZONDER te forceren.
Als je steeds maar speelt en niet jezelf pusht meer te moeten blijft je uithoudingsvermogen stabiel, ga je pushen en over het randje, dan verbetert het

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 17:15 

Citaat:
Ik ben van mening dat om amazuur te kweken je jezelf helemaal kapot meot spelen. dat wil niet zeggen dat je moet gaan forceren. gewoon blijven spelen totdat je moe bent en er gewoonweg niet meer fatsoenlijk op kunt blazen. maar nogmaals: ZONDER te forceren.

:?
Ik vind dit nogal tegenstrijdig...jezelf helemaal kapot spelen zonder te forceren? Misschien dat het voor jou werkt, maar msischien ook niet en kom je er te laat achter....Als je geen juiste techniek hebt en je speelt je bewust kapot ben je echt niet goed bezig. Probleem is is dat veel mensen dit soort tips krijgen en zichzelf letterlijk en figuurlijk kapot spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 17:18 

Bovenstaande is dus gruwelijke onzin. Dat wat Mischa dus loopt te verkondigen ( edit )

Want als je kapot bent, en er dus geen fatsoenlijke noot meer uitkomt, ben je al aan het forceren, om er uberhaupt nog geluid uit te krijgen.

Gewoon vaak korte blokjes, en die korte blokjes steeds wat verlengen.

Als de koek op is, is het op. Rust nemen is evenzo belangrijk, je spieren moeten de kans krijgen om zichzelf te herstellen. En als je doorspeelt terwijl het niet kan, ontneem je jezelf de kans om te groeien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 17:56 

camel schreef:
Bovenstaande is dus gruwelijke onzin. Dat wat Mischa dus loopt te verkondigen ( edit )

Want als je kapot bent, en er dus geen fatsoenlijke noot meer uitkomt, ben je al aan het forceren, om er uberhaupt nog geluid uit te krijgen.

Gewoon vaak korte blokjes, en die korte blokjes steeds wat verlengen.

Als de koek op is, is het op. Rust nemen is evenzo belangrijk, je spieren moeten de kans krijgen om zichzelf te herstellen. En als je doorspeelt terwijl het niet kan, ontneem je jezelf de kans om te groeien.
je kunt je mondspieren gewoon 'opspelen' zonder de forceren.

Citaat:
Ik vind dit nogal tegenstrijdig...jezelf helemaal kapot spelen zonder te forceren? Misschien dat het voor jou werkt, maar msischien ook niet en kom je er te laat achter....Als je geen juiste techniek hebt en je speelt je bewust kapot ben je echt niet goed bezig. Probleem is is dat veel mensen dit soort tips krijgen en zichzelf letterlijk en figuurlijk kapot spelen.
Ik speel zonder veel drukken, en zet mondstuk gewoon zachtjes aan, in laag midden en hoog register (er zit natuurlijk wel ietswat verschil). Als je zo gewoon blijft spelen totdat je niet meer kunt, en je je spieren gaat VOELEN, lijkt me dat alleen maar een goede zaak. Ik merk ook gewoon dat als ik veel repeteer en pas stop als het gewoon niet meer gaat op die manier (en ik dus moet gaan DUWEN=forceren), mijn uithoudingsvermogen gewoon zeer snel groeit. Ik heb dus ook nooit een 'dikke lip' van het duwen na een repetitie. Die heb ik alleen na 4 sessies dweilband met bier :P.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 18:20 

Ik raad je aan om eens bij een muziekwinkel te kijken voor een leuk meespeel boek met cd. Daar zijn als je nog niet zo lang speelt hele leuke eenvoudige boeken bij. Mij motiveerde dit altijd heel erg. Ik begon met disney (echt een heel simpel boek) en daarna wat moeilijkere boeken van disney, popliedjes enz. Dit deed ik naast mijn lessen en nam ik meestal ook niet mee naar les, want dan worden het weer 'studeer-stukken'. Zo had ik iets voor thuis waar ik gezellig op kon oefenen. Na de studeer-dingen speel ik nog steeds iets dat ik leuk vind. Of het nu moeilijk of makkelijk is, als het maar leuk is. Op zondag speel ik alleen maar leuke dingen en ga ik niet iets studeren.
Maar ik denk dat je, je eigen weg er in moet vinden. Wat voor de een werkt kan voor de ander waardeloos zijn. Test zelf uit wat je fijn vind. En geef niet op, want je komt er echt wel hoor. Ik denk dat als je zo gemotiveerd bezig bent dat de volgende carnaval moet lukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 23:35 

Mischa schreef:
je kunt je mondspieren gewoon 'opspelen' zonder de forceren.

Geweldig.... Mag ik eens een les bij jou? Want ik wil natuurlijk graag weten wat je bedoelt met OPSPELEN. En vooral ook hoe ik het kapot spelen, uit je eerdere post, los moet zien van NIET FORCEREN, wat je hier zit te vertellen.

Hoeveel vraag je voor een les? En hoe lang duurt dat?

Heb je ook een tip voor als kapotspelen definitief is??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur