camel schreef:
Bovenstaande is dus gruwelijke onzin. Dat wat Mischa dus loopt te verkondigen ( edit )
Want als je kapot bent, en er dus geen fatsoenlijke noot meer uitkomt, ben je al aan het forceren, om er uberhaupt nog geluid uit te krijgen.
Gewoon vaak korte blokjes, en die korte blokjes steeds wat verlengen.
Als de koek op is, is het op. Rust nemen is evenzo belangrijk, je spieren moeten de kans krijgen om zichzelf te herstellen. En als je doorspeelt terwijl het niet kan, ontneem je jezelf de kans om te groeien.
je kunt je mondspieren gewoon 'opspelen' zonder de forceren.
Citaat:
Ik vind dit nogal tegenstrijdig...jezelf helemaal kapot spelen zonder te forceren? Misschien dat het voor jou werkt, maar msischien ook niet en kom je er te laat achter....Als je geen juiste techniek hebt en je speelt je bewust kapot ben je echt niet goed bezig. Probleem is is dat veel mensen dit soort tips krijgen en zichzelf letterlijk en figuurlijk kapot spelen.
Ik speel zonder veel drukken, en zet mondstuk gewoon zachtjes aan, in laag midden en hoog register (er zit natuurlijk wel ietswat verschil). Als je zo gewoon blijft spelen totdat je niet meer kunt, en je je spieren gaat VOELEN, lijkt me dat alleen maar een goede zaak. Ik merk ook gewoon dat als ik veel repeteer en pas stop als het gewoon niet meer gaat op die manier (en ik dus moet gaan DUWEN=forceren), mijn uithoudingsvermogen gewoon zeer snel groeit. Ik heb dus ook nooit een 'dikke lip' van het duwen na een repetitie. Die heb ik alleen na 4 sessies dweilband met bier

.