MarkGD schreef:
Pier met de toeter schreef:
Je kan het toch gewoon in de maatsoort opschrijven die het makkelijkst leest?
Ik ken iemand (klassiek opgeleid) die graag jazz in 12/8 opschrijft, omdat 'het toch zo klinkt'. Maar dat is voor mij niet te lezen, omdat ik veel pop en bigband muziek speel en daar staat bijna niets in 12/8 en zeker geen swing.
Maar dan denk ik misschien te veel aan pop / jazz muziek. Van al die maatwisselingen in klassieke muziek heb ik niet zo veel verstand.
Maar we hebben het toch over het transcriberen van solo's of het uizoeken van blazers partijen in popmuziek?
Voor mij iig wel ja, het meeste dat ik transcribeer (of een poging doe tot) is jazz of pop. Ik probeer het meestal op te schrijven in een maatsoort die ik makkelijk vind, maar dat geeft nog wel eens wat problemen. Soms is het voor mij dan wel te begrijpen maar als ik het een ander laat lezen is het een ramp...

Natuurlijk is het prettig om een stuk of solo of frase in één keer goed uit te schrijven,
dat bespaart tijd en het geeft aan dat je er behoorlijk bedreven in bent...
Aan de andere kant is het niet zo problematisch als je bv iets uitschrijft in vierkwarts waar het misschien tweekwarts had moeten zijn, zoiets is vrij makkelijk te herstellen
en het veranderd niets aan de intervallen die je moet opschrijven.
Van fouten leer je uiteindelijk ook, en je zult toch ook weer niet zó snel iets uitschrijven
in vierkwartsmaat waar het eigenlijk driekwarts had moeten zijn...
Desnoods kun je aan iemand anders (bv je docent) maatsoort en toonsoort vragen
en ga je daarmee vervolgens zelf aan de slag.
Het is sowiso leerzaam en héél goed voor je gehoorsontwikkeling.