trompet.nl > forum > Toon onderwerp - muziek op gehoor uitschrijven
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2009 00:16 

Toonhoogte aanhoren kan inderdaad lastig zijn. Ik gebruik vaak mijn trompet of piano om de tonen te zoeken. Meestal lukt mij dit als ze niet te moeilijk zijn..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2009 16:21 

remco p schreef:
3) maatsoort horen (4/4 2/2 etc.)

Dit is iets waar ik persoonlijk nogal wat problemen mee heb. Als ik probeer een solo of iets dergelijks uit te schrijven loop ik vaak tegen het probleem op dat ik verkeerd zit met de maatsoort, waardoor de ritmische notatie ook niet meer klopt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2009 20:26 

MarkGD schreef:
remco p schreef:
3) maatsoort horen (4/4 2/2 etc.)

Dit is iets waar ik persoonlijk nogal wat problemen mee heb. Als ik probeer een solo of iets dergelijks uit te schrijven loop ik vaak tegen het probleem op dat ik verkeerd zit met de maatsoort, waardoor de ritmische notatie ook niet meer klopt.

ja, dat herken ik ook wel.

is er een trucje ofzo iets of een handigheidje waaraan je de maatsoort kan herkennen op gehoor?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2009 21:25 

Je kan het toch gewoon in de maatsoort opschrijven die het makkelijkst leest?
Ik ken iemand (klassiek opgeleid) die graag jazz in 12/8 opschrijft, omdat 'het toch zo klinkt'. Maar dat is voor mij niet te lezen, omdat ik veel pop en bigband muziek speel en daar staat bijna niets in 12/8 en zeker geen swing. :lol:

Maar dan denk ik misschien te veel aan pop / jazz muziek. Van al die maatwisselingen in klassieke muziek heb ik niet zo veel verstand.

Maar we hebben het toch over het transcriberen van solo's of het uizoeken van blazers partijen in popmuziek?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2009 15:45 

Pier met de toeter schreef:
Ik ken iemand (klassiek opgeleid) die graag jazz in 12/8 opschrijft, omdat 'het toch zo klinkt'. Maar dat is voor mij niet te lezen, omdat ik veel pop en bigband muziek speel en daar staat bijna niets in 12/8 en zeker geen swing. :lol:

Maar dan denk ik misschien te veel aan pop / jazz muziek. Van al die maatwisselingen in klassieke muziek heb ik niet zo veel verstand.

Maar we hebben het toch over het transcriberen van solo's of het uizoeken van blazers partijen in popmuziek?

Voor mij iig wel ja, het meeste dat ik transcribeer (of een poging doe tot) is jazz of pop. Ik probeer het meestal op te schrijven in een maatsoort die ik makkelijk vind, maar dat geeft nog wel eens wat problemen. Soms is het voor mij dan wel te begrijpen maar als ik het een ander laat lezen is het een ramp... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2009 01:31 

MarkGD schreef:
Pier met de toeter schreef:

Voor mij iig wel ja, het meeste dat ik transcribeer (of een poging doe tot) is jazz of pop. Ik probeer het meestal op te schrijven in een maatsoort die ik makkelijk vind, maar dat geeft nog wel eens wat problemen. Soms is het voor mij dan wel te begrijpen maar als ik het een ander laat lezen is het een ramp... :P

Natuurlijk is het prettig om een stuk of solo of frase in één keer goed uit te schrijven,
dat bespaart tijd en het geeft aan dat je er behoorlijk bedreven in bent...
Aan de andere kant is het niet zo problematisch als je bv iets uitschrijft in vierkwarts waar het misschien tweekwarts had moeten zijn, zoiets is vrij makkelijk te herstellen
en het veranderd niets aan de intervallen die je moet opschrijven.
Van fouten leer je uiteindelijk ook, en je zult toch ook weer niet zó snel iets uitschrijven
in vierkwartsmaat waar het eigenlijk driekwarts had moeten zijn...
Desnoods kun je aan iemand anders (bv je docent) maatsoort en toonsoort vragen
en ga je daarmee vervolgens zelf aan de slag.
Het is sowiso leerzaam en héél goed voor je gehoorsontwikkeling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2009 13:35 

een 3 kwarts maat is opzich niet zo moeilijk te onderscheiden van een 4 kwarts, als je goed naar de drummer of beat van het nummer luistert toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2009 13:44 

Bram schreef:
een 3 kwarts maat is opzich niet zo moeilijk te onderscheiden van een 4 kwarts, als je goed naar de drummer of beat van het nummer luistert toch?

Meestal kun je het horen aan de drummer. Maar er zijn genoeg muziek grapjes gemaakt, zoals hemiolen en triool feels, dat het het lijkt als of ze van maat veranderen, terwijl het eigenlkijk niet zo is

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur