camel schreef:
Ik ga het toch even met Marcel oneens zijn.
Een C trompet heeft wat meer rare noten dan een bes trompet. En de noten die je speelt, klinken een hele toon hoger.
Maar als je maar genoeg 'meters' maakt op het ding, dan leer je een c trompet net zo goed kennen als een bestrompet. Ik heb ruim een jaar nauwelijks c trompet gespeeld, en nu moet ik dus weer even wennen aan mijn c toet. Maar als ik weer even gedwongen word om goed na te denken, en goed te luisteren, vallen ook die puzzelstukjes wel weer op hun plaats hoor
Blijft overeind staan dat het een redelijk draconische maatregel is, en dat je je kunt afvragen of het de investering waard is.
Mijn antwoord aan Spok was eigenlijk niet in het algemeen bedoeld maar meer gericht op hem.
Vanzelfsprekend is het voor jou en alle trompettisten die gewend zijn om klassieke muziek te spelen anders.
Jullie spelen tenslotte C, Bes, Piccolo, en misschien ook nog wel D trompet, en meer?
Wat ik schreef over de klank van de Bes-trompet in combinatie met de grepen,
gaat in ieder geval voor mijzelf op omdat ik nooit op andere instrumenten speel dan in Bes,
en weet dat ik me helemaal gek zou kicksen als ik het werk wat ik doe op een C-trompet zou doen,
maar alles is aan te leren natuurlijk...
Ik vind het alleen geen goed uitgangspunt om C-trompet te gaan spelen om de reden dat je niet
over de juiste (getransponeerde) bladmuziek beschikt voor Bes-trompet.
Dat is mijn raad waarmee ik Spok hoop te kunnen helpen,
maar laat hij vooral zijn eigen afwegingen maken.