trompet.nl > forum > Toon onderwerp - C trompet spelen als je Bes gewent bent
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010 13:14 

camel schreef:
Ik ga het toch even met Marcel oneens zijn.
Een C trompet heeft wat meer rare noten dan een bes trompet. En de noten die je speelt, klinken een hele toon hoger.
Maar als je maar genoeg 'meters' maakt op het ding, dan leer je een c trompet net zo goed kennen als een bestrompet. Ik heb ruim een jaar nauwelijks c trompet gespeeld, en nu moet ik dus weer even wennen aan mijn c toet. Maar als ik weer even gedwongen word om goed na te denken, en goed te luisteren, vallen ook die puzzelstukjes wel weer op hun plaats hoor
Blijft overeind staan dat het een redelijk draconische maatregel is, en dat je je kunt afvragen of het de investering waard is.

Mijn antwoord aan Spok was eigenlijk niet in het algemeen bedoeld maar meer gericht op hem.
Vanzelfsprekend is het voor jou en alle trompettisten die gewend zijn om klassieke muziek te spelen anders.
Jullie spelen tenslotte C, Bes, Piccolo, en misschien ook nog wel D trompet, en meer?
Wat ik schreef over de klank van de Bes-trompet in combinatie met de grepen,
gaat in ieder geval voor mijzelf op omdat ik nooit op andere instrumenten speel dan in Bes,
en weet dat ik me helemaal gek zou kicksen als ik het werk wat ik doe op een C-trompet zou doen,
maar alles is aan te leren natuurlijk...
Ik vind het alleen geen goed uitgangspunt om C-trompet te gaan spelen om de reden dat je niet
over de juiste (getransponeerde) bladmuziek beschikt voor Bes-trompet.
Dat is mijn raad waarmee ik Spok hoop te kunnen helpen,
maar laat hij vooral zijn eigen afwegingen maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010 14:18 

De Ronde Van schreef:
Mijn antwoord aan Spok was eigenlijk niet in het algemeen bedoeld maar meer gericht op hem.
Vanzelfsprekend is het voor jou en alle trompettisten die gewend zijn om klassieke muziek te spelen anders.
Jullie spelen tenslotte C, Bes, Piccolo, en misschien ook nog wel D trompet, en meer?
Wat ik schreef over de klank van de Bes-trompet in combinatie met de grepen,
gaat in ieder geval voor mijzelf op omdat ik nooit op andere instrumenten speel dan in Bes,
en weet dat ik me helemaal gek zou kicksen als ik het werk wat ik doe op een C-trompet zou doen,
maar alles is aan te leren natuurlijk...
Ik vind het alleen geen goed uitgangspunt om C-trompet te gaan spelen om de reden dat je niet
over de juiste (getransponeerde) bladmuziek beschikt voor Bes-trompet.
Dat is mijn raad waarmee ik Spok hoop te kunnen helpen,
maar laat hij vooral zijn eigen afwegingen maken.

Ik denk dat je de c trompet overschat, en jezelf onderschat.
Maar in de band genomen ben ik het met je eens. Een c trompet kopen om niet te hoeven transponeren is niet handig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010 19:25 

Bedankt voor jullie advies. Ik ga er gewoon een keer een lenen en laat jullie wel weten wat mijn ervaring is. Ik ben alleen nog benieuwd welke noten je daadwerkelijk anders moet pakken op de C trompet. Ook snap ik niet zo goed wat daadwerkelijk het verschil aan klank is (lichte muziek?) Ik ken iemand die zeer zacht, mooi (= smaak) en jazz-achtig op een C trompet speelt en ik vind het niet echt anders dan mijn Bes klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2010 19:47 

een c trompet is iets slanker gebouwd en korter qua lengte. Klinkt dus over het algemeen iets helderder dan Bes trompet.

Het is raadzaam om de es bovenin de balk met 23 te spelen en de e met 12 omdat die beter stemmen dan wanneer je ze met 2 respectievelijk 0 pakt. Daarnaast zijn de D en G vaak rare noten, hoewel Yamaha dat vanaf de Xeno al redelijk goed heeft weggepoetst.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur