erikveldkamp schreef:
.......Als je dat optimaal doet hoef je helemaal niet te kunnen buzzen om een geluid uit je trompet te krijgen. Als ik (dus zonder te buzzen) in mijn trompet blaas met een goede ademsteun ontstaat vanzelf een geluid. Door de extra weerstand van de trompet (met mondstuk) wordt dat proces vergemakkelijkt......
We kunnen dus voorzichtig concluderen dat zowel HJ als Erik niet veel heil zien in buzzen. Niet op 't mondstuk en niet zonder 't mondstuk.
Dat is okee. Ik heb ook trompet leren spelen zonder ook maar van buzzen gehoord te hebben.
Maar om trompet te leren spelen zijn er meer wegen die naar Rome leiden:
http://www.youtube.com/watch?v=LvDMwxwN ... re=related
Wat voor de één niet werkt hoeft niet te betekenen dat 't totale onzin is. Te veel goede trompettisten in 't verleden maar ook in 't heden propaganderen dit hulpmiddel om goed te leren trompetspelen dus is het fenomeen buzzen op zijn minst 't bestuderen waard.
Frits Damrow bijvoorbeeld in zijn geprezen studieboek "Fitness for Brass":
.....Evenals het spelen van het pedaalregister behoort het spelen op alleen het mondstuk tot de dagelijkse routine van vele vakstudenten en beroepsblazers.
Het spelen op het mondstuk (ook wel 'buzzing' genoemd) is de meest elementaire en pure vorm van spelen. In feite functioneert het instrument als een versterker van hetgeen bij de trillingbron - de lippen en het daaraan verbonden mondsstuk- ontstaat.
Veel speeltechnische gebreken, zoals een gebrekkige ademtechniek, een slechte zuiverheid, een te gespannen embouchure of een incorrecte aanzet komen tijdens het mondstukspel snel aan het licht......
Het standpunt van de heren Erik en HJ is nu wel bekend. Ik ben daarentegen benieuwd of ik de enige op dit forum ben die de mening van o.a. Frits Damrow -toch niet de eerste de beste knuppel die een beetje kan toeteren- deelt.