trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoge toon tijdens buzzen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoge toon tijdens buzzen
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 16:27 

Citaat:
Door de extra weerstand van de trompet (met mondstuk) wordt dat proces vergemakkelijkt.

Ik heb gemerkt dat de allereenvoudigste manier voor basale toonproductie het buzzen op de leadpijp is. Dus wel met mondstuk, maar zonder stempomp. Als iemand al moeite heeft met het produceren van een toon, dan lukt dit altijd als je de stempomp even verwijdert. Vervolgens is het erg makkelijk om dan een toon te spelen met een complete trompet. Ik gebruik dit heel af en toe als tussentap bij 'problematische beginners'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 16:30 

Ja, dat raad ik ook wel aan. Je hoort goed of de toon strak is, dus of de ademsteun goed functioneert.

Maar ik noem dit al geen buzzen meer. In feite speel je al een toon en geen buzz.

Profiel  

Berichttitel: buzzen?
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 12:05 

erikveldkamp schreef:
.......Als je dat optimaal doet hoef je helemaal niet te kunnen buzzen om een geluid uit je trompet te krijgen. Als ik (dus zonder te buzzen) in mijn trompet blaas met een goede ademsteun ontstaat vanzelf een geluid. Door de extra weerstand van de trompet (met mondstuk) wordt dat proces vergemakkelijkt......

We kunnen dus voorzichtig concluderen dat zowel HJ als Erik niet veel heil zien in buzzen. Niet op 't mondstuk en niet zonder 't mondstuk.
Dat is okee. Ik heb ook trompet leren spelen zonder ook maar van buzzen gehoord te hebben.
Maar om trompet te leren spelen zijn er meer wegen die naar Rome leiden: http://www.youtube.com/watch?v=LvDMwxwN ... re=related
Wat voor de één niet werkt hoeft niet te betekenen dat 't totale onzin is. Te veel goede trompettisten in 't verleden maar ook in 't heden propaganderen dit hulpmiddel om goed te leren trompetspelen dus is het fenomeen buzzen op zijn minst 't bestuderen waard.
Frits Damrow bijvoorbeeld in zijn geprezen studieboek "Fitness for Brass": .....Evenals het spelen van het pedaalregister behoort het spelen op alleen het mondstuk tot de dagelijkse routine van vele vakstudenten en beroepsblazers.
Het spelen op het mondstuk (ook wel 'buzzing' genoemd) is de meest elementaire en pure vorm van spelen. In feite functioneert het instrument als een versterker van hetgeen bij de trillingbron - de lippen en het daaraan verbonden mondsstuk- ontstaat.
Veel speeltechnische gebreken, zoals een gebrekkige ademtechniek, een slechte zuiverheid, een te gespannen embouchure of een incorrecte aanzet komen tijdens het mondstukspel snel aan het licht......

Het standpunt van de heren Erik en HJ is nu wel bekend. Ik ben daarentegen benieuwd of ik de enige op dit forum ben die de mening van o.a. Frits Damrow -toch niet de eerste de beste knuppel die een beetje kan toeteren- deelt.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 13:04 

Ik zelf heb ook nooit iets gehad met buzzen. Ik kan het niet goed en ik ben er ook nooit beter door gaan spelen. Waar het nu eigenlijk echt om gaat ben ik pas gaan beseffen toen ik veel ben gaan lezen over de filosofie van Bill Adam en later ook Arnold Jacobs. Ik heb m'n ademhaling meer op orde (maar het kan nog veel beter) en ik ben gewoon lekker gaan spelen. Niet teveel nadenken en vooral naar je sound luisteren. Ik gebruik een oude leadpipe met m'n mondstuk erop om warm te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 21:39 

Hoi,

allemaal bedankt om te reageren,
ik had niet verwacht dat wat voor mij een simpele vraag leek tot zo'n leuke discussie zou leiden over het wel of geen nut hebben van buzzen.
Ik heb de tips van HJ even geprobeerd en het resultaat was oke.

maar ik heb al wel gemerkt door het lezen van dit topic dat het buzzen niet heilig is en dat zonder ook te leven is :wink:

groeten

Profiel  

Berichttitel: Re: buzzen?
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 05:07 

Theo van Kampen schreef:
Het standpunt van de heren Erik en HJ is nu wel bekend. Ik ben daarentegen benieuwd of ik de enige op dit forum ben die de mening van o.a. Frits Damrow -toch niet de eerste de beste knuppel die een beetje kan toeteren- deelt.

Het gaat er niet om wat ik of Frits Damrow of wie dan ook zeggen. Het gaat erom of het voor jou functioneert. Als jij er beter van wordt moet je het vooral doen. Als je er niets mee op schiet moet je het vooral laten.

Denk bij elke oefening na waarom je het doet, welk doel dient het en als je er mee bezig bent of het resultaat oplevert. M.a.w. denk ZELF na, en volg niet alles blindelings op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 10:12 

Lange tijd was ik veel met buzzen bezig, en voor mij had het als voordeel dat ik de noten beter wist te raken.
Maar de laatste 2 jaar heb ik eigenlijk nooit meer iets aan buzzen gedaan. Eerder uit luiigheid dan met een bepaalde reden, en ik merkte dat het noten raken niet slechter werd.

Ik kan me voorstellen dat buzzen voor veel mensen kan helpen met de fine-tuning van de techniek. Dat dan weer wel. Maar voor mij is het niet noodzakelijk meer

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 12:51 

Ik buz ook nooit (meer).
Tijdens mijn conservatoriumstudie heb ik het wel een periode gedaan,
maar alleen als warming up en nooit langer dan ongeveer één minuut.
Het heeft mij nooit een relaxed gevoel gegeven maar eerder een gespannen gevoel in de lippen.
Voordat ik met trompetspelen begin vind ik het prettig om met veel lucht
de lip en wangspieren losjes laten vibreren waardoor het zgn "paardenbriesgeluid" ontstaat.
Dit geeft een ontspannen gevoel en brengt de doorbloeding goed op gang.
Maar goed, buzzen is waarschijnlijk ook niet bedoeld om ontspanning op te wekken.
Als buzzen goed werkt voor je, moet je dat natuurlijk blijven doen,
maar het kan zeker ook averechts uitpakken, vooral als je het te lang doet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur