trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 00:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2007 21:40 

Interessante theorieën allemaal. Ik denk dat ik hier maar eens een beetje mee ga experimenteren, want het zit de laatste tijd allemaal erg vast. Volgens mij omdat ik veel te veel beredenerd bezig ben met trompet spelen. Dat hele song-idee staat me wel aan, maar het uitschakelen/negeren van het 'fysieke gevoel' zal niet meevallen inderdaad.
Als het me lukt dan kom ik wel eens een keer een paar meter hete-kolen-lopen.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2007 21:56 

De reden on dit topic te starten is dat ik bijzonder blij ben dat ik destijds dit boek heb gekocht. Die 32,- euro was het meer dan waard... :P

Maar ook als je het er niet voor over hebt staat veel hetzelfde hier te zien en te lezen:

http://www.windsongpress.com/jacobs/jacobs.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2007 22:13 

Goed. Iedereen geeft toe dat "de zenuwen uitschakelen" niet letterlijk bedoeld is, en dat het zelfs een rare analogie is.
Zullen we het dan gewoon anders gaan noemen (en simpeler):
Hoe je embouchure voelt vs. hoe je klinkt.
:idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2007 22:36 

erikveldkamp schreef:

Vandaar ook dat als je van jouw ideale klank uitgaat je UITEINDELIJK wel op de beste embouchure voor JOU uitkomt.

Hmmm, in de meest ideale situatie klopt dit. Gek genoeg wijst de praktijk uit dat het lang niet altijd zo werkt anders had ik veel sneller progressie gemaakt na mijn desastreuze omzetting.

Citaat:
Dat hoeft niet te betekenen dat je het mondstuk precies in het centrum van de lip heb staan.

Erik, ik hoop dat je dit in het algemeen bedoelt, voor mensen die zich op dit forum begeven en ' het ideale' embouchure' vertalen in 'in het midden'. Voor mij hoef je dat in ieder geval niet te zeggen , want dat hoofdstuk heb ik reeds lang achter me gelaten, heb ik me zelfs nooit wat aan gelegen laten liggen, want ik speel mijn hele leven al een beetje uit het centrum.

Citaat:
Ik ben blij dat hij het niet Song & Buzz heeft genoemd omdat het buzzverhaal het enige in het boek is waar ik niets mee heb. Gelukkig zegt jacobs wel dat je vooral melodieën moet rim-buzzen, dus geen dril oefeningen, toonladders e.d. Bill Adam heeft wat mij betreft dan ook de meest ideale les- en leermethode. Die laat in de video ook zien dat je niet hoeft te buzzen om geluid te produceren uit een trompet. Te veel buzzen geeft alleen maar te veel nadruk op de embouchure waardoor je met trompet ook te veel de embouchure het werk laat doen, i.p.v. zo efficient mogelijk gebruik maakt van de akoustische eigenschappen van het instrument.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het buzzverhaal ook geen goed verhaal, maar dan heb je het over free-of rimbuzzen. Maar dat bedoel ik niet als ik het over zijn buzz heb. Dit is heel in het algemeen dat je je lucht in dienst stelt van het in trilling brengen van je lippen, of voor mijn part het in trilling brengen van de lucht d.m.v. je lippen (ik heb werkelijk geen flauw benul of ze elkaaar nu raken of niet tijdens het spelen, volgens mij verschillen de opvattingen daar nogal over, maar dat doet er nu even niet toe). Als je de luchtstroom (wind) in dienst stelt van de trilling dan overblaas je nooit, maar zorg je ten allen tijden dat je buzz houdt (gewoon met een toeter op je bek). Te weinig geeft geen toon, teveel overstuurt de boel. Ik vind dit nochtans een goed beeld van een ontspannen gebruik van je luchtstroom.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2007 23:09 

HJ schreef:
Hmmm, in de meest ideale situatie klopt dit. Gek genoeg wijst de praktijk uit dat het lang niet altijd zo werkt anders had ik veel sneller progressie gemaakt na mijn desastreuze omzetting.

Ik geloof niet dat jij werkelijk op een Song & Wind methode bezig geweest bent na die omzetting. Volgens mij zocht je (of jouw toenmalige leraar) de oplossing in de embouchure i.p.v. Song & Wind. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar dat is wat ik uit jouw hele verhaal destilleer. Als je een ombouchure omzetting doet met veel buzzen en pedaal noten ben je niet met Song bezig maar met embouchure. Erik van Lier was niet jouw trompet leraar en die kon daar denk ik dan ook niet veel aan veranderen. Er liepen te veel zaken door elkaar heen als ik jouw verhaal zo lees.

Jacobs en Adams zouden nooit op die manier een embouchure omzetting doen. Adams verteld in zijn video clinic dat hij daar allerlei truukjes voor had maar nooit aan een leerling vertelde dat hij met een embouchure omzetting bezig was!

In het agemeen: het merendeel van de trompettisten hebben volgens mij geen idee van hoe ze willen klinken. Wel oppervlakkig zoals "ik zou wel zoals Maurice of Maynard willen klinken", maar zich niet intens willen verdiepen in de materie. Dat komt natuurlijk ook dat het voor de meesten alleen maar een hobby is. Maar ze zijn dan zo druk met de embouchure dat ze denken beter te klinken als ze de embouchure beter functioneerd. Arnold Jacobs en Bill Adam draaien dit verhaal dus om: je moet eerst weten hoe je zou willen klinken en dan kun je er aan gaan werken om dat te bereiken.

Zoals met veel in het leven werkt het beter om een doel te hebben waar je naartoe werkt. Het gaat er dan vaak nog niet eens om of je dit doel haalt (vaak niet) maar je moet er wel naar streven. Een doel is voor mij niet het verbeteren van de embouchure, maar bepaalde muziekstukken (door veel studie) onder de knie te krijgen op een zo muzikale mogelijke manier.

Zo heb ik afgelopen weken zo'n 50 platen van Maurice Andre gekocht om mijn klankvoorstelling van een klassiek trompet geluid te verbeteren. En me een natuurlijk een inzicht te geven van hoe je die muziek moet interpreteren. Ik hoop in april een piccolo te hebben en dan ga ik me daar mee bezig houden. Mijn doelstelling is om zijn geluid en frasering zoveel mogelijk te benaderen, dat betekent dat ik waarschijnlijk veel van mijn leadgeluid ga verliezen in die periode. Dat lukt natuurlijk alleen omdat ik geen lead hoef te spelen in die periode, anders is het niet te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2007 14:09 

erikveldkamp schreef:

Ik geloof niet dat jij werkelijk op een Song & Wind methode bezig geweest bent na die omzetting. ...........Er liepen te veel zaken door elkaar heen als ik jouw verhaal zo lees.

Die conclusie heb ik inderdaad ook al lang geleden getrokken. Dat is ook één van de redenen dat ik me uiteindelijk eens een keer bij één systeem (BE) heb gehouden. Dat bleek te werken, sterker nog, ik kan inmiddels experimenteren met andere systemen, zienswijzen, methodes, zonder dat ik er nog echt last van heb. Een systeem als dat van Jacobs (Lasting Change vind ik eerlijk gezegd voor een groot deel een te omvangrijk en quasi-weteenschappelijk vehikel om als systeem te kunnen gebuiken, maar de ideeën van Jacobs worden er goed uit de doeken gedaan) sluit uitstekend aan bij het niveau waarop ik inmiddels ben beland. Nu snap ik pas hoe het deze manier van denken zou kunnen werken. Je kunt natuurlijk altijd beweren dat ik met Jacobs veel sneller geholpen zou zijn, maar dat is natuurlijk echt niet na te gaan. Voor zover ik inderdaad al echt in die richting bezig was, heeft me dat op dat moment in ieder geval niet geholpen, en blijkbaar sprak vier jaar geleden BE veel meer aan bij mijn manier van leren en dingen bekijken, dan alles wat met Jacobs te maken had. Ik ken de boeken en theorieën al wat langer dan vandaag, maar op dat moment was dat voor mij niet de goeie ingang. Alles heeft zijn plaats en tijd, en dat geldt natuurlijk voor iedereen. Het is dus voor een leraar goed om proberen te zien wie je voor je hebt en hoe je iemand het best helpt. Er zijn genoeg methodes voorhanden en het is goed om er kennis van te hebben.

Citaat:
In het agemeen: het merendeel van de trompettisten hebben volgens mij geen idee van hoe ze willen klinken. Wel oppervlakkig zoals "ik zou wel zoals Maurice of Maynard willen klinken", maar zich niet intens willen verdiepen in de materie.

Pas op wat je zegt, want er kijken een hoop trompettisten mee. Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Zoals ik al eerder zei is één van de grote gevaren van Jacobs, dat je mensen dit soort dingen gaat toedichten. Je bet er nietr intensief genoeg mee bezig, studdeert niet hard genoeg, weet niet hoe je wilt klinken, luistert niet op de goeie manier. Het kán allemaal waar zijn, en het is ook niet slecht om op dit soort zaken te wijzen, maar vergis je niet in de mate waarin er hard en intensief wordt gestudeerd in menig oefenhok.
In mijn eigen geval is het zeker zo dat ik als kind prachtig kon spelen omdat ik wilde klinken als Maurice André. Ik luisterde erg veel naar deze opnames en klonk vanzelf zo. Onbewust wist ik dus heel goed hoe ik wilde klinken, en pas toen ik me daar bewust van moest worden lukte het niet meer. Dat is natuurlijk toch ook het gevaar van met deze materie bezig zijn.

Citaat:
Zoals met veel in het leven werkt het beter om een doel te hebben waar je naartoe werkt. Het gaat er dan vaak nog niet eens om of je dit doel haalt (vaak niet) maar je moet er wel naar streven
.

Ja pa ;) Ik dacht dat ik de koning van de dooddoeners was, maar jij kunt er ook wat van.

Citaat:
Een doel is voor mij niet het verbeteren van de embouchure, maar bepaalde muziekstukken (door veel studie) onder de knie te krijgen op een zo muzikale mogelijke manier.

We draaien een beetje in rondjes, en weeralom de conclusie dat soms ons perspectief een beetje verschilt: met een betere embouchure kon ik die stukken veel muzikaler spelen.......

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2007 14:21 

Sorry, ik was gisteren nogal moe na een week touren....

Maar af en toe wat prikkelende uitspraken op een discussie forum is nooit weg. Je hoeft er niet mee eens te zijn, maar dan hebben we in ieder geval wat om over te praten. Anders wordt het allemaal zo saai... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2007 18:51 

Eindelijk, een interessante topic :D Het lukt mij steeds niet om het boek via PayPal te bestellen maar ik ga het zeker kopen. Mijn vraag; wordt er in het boek ook gesproken over ademsteun en het al of niet bewust denken daaraan. Op de site van Karl Sievers (Adam student) lees je dat hij adviseert om absoluut nooit aan ademsteun, pressie e.d. te denken maar alleen aan je toon. Dus gewoon diep en relaxed ademhalen zonder bij na te denken. Dit is denk ik een heel belangrijk punt omdat dit bij mij heeft geleid tot veel ademsteun problemen. Mijn vroegere leraar hamerde altijd op; laag ademen, buik uitzetten, buikspieren aanspannen enz. Dat resulteerde bij mij in ieder geval tot het tegenovergestelde. Omdat ik er zoveel mee bezig was (en dus niet meer met muziek) ging ik ontzettend gespannen en krampachtig ademhalen. Wat dat voor je trompetspel betekend hoef ik niemand hier uit te leggen. Ik ben er nu, jaren na dato, nog mee bezig om het af te leren. Ik ben, net als Erik, veel gaan lezen over Bill Adam. Ik heb de boeken "The inner game of tennis" en "Effortless Mastery" gelezen. Ik herken ook veel in de dingen die met Karl Sievers en Pat Harbison benoemen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur