erikveldkamp schreef:
Ik geloof niet dat jij werkelijk op een Song & Wind methode bezig geweest bent na die omzetting. ...........Er liepen te veel zaken door elkaar heen als ik jouw verhaal zo lees.
Die conclusie heb ik inderdaad ook al lang geleden getrokken. Dat is ook één van de redenen dat ik me uiteindelijk eens een keer bij één systeem (BE) heb gehouden. Dat bleek te werken, sterker nog, ik kan inmiddels experimenteren met andere systemen, zienswijzen, methodes, zonder dat ik er nog echt last van heb. Een systeem als dat van Jacobs (Lasting Change vind ik eerlijk gezegd voor een groot deel een te omvangrijk en quasi-weteenschappelijk vehikel om als systeem te kunnen gebuiken, maar de ideeën van Jacobs worden er goed uit de doeken gedaan) sluit uitstekend aan bij het niveau waarop ik inmiddels ben beland. Nu snap ik pas hoe het deze manier van denken zou kunnen werken. Je kunt natuurlijk altijd beweren dat ik met Jacobs veel sneller geholpen zou zijn, maar dat is natuurlijk echt niet na te gaan. Voor zover ik inderdaad al echt in die richting bezig was, heeft me dat op dat moment in ieder geval niet geholpen, en blijkbaar sprak vier jaar geleden BE veel meer aan bij mijn manier van leren en dingen bekijken, dan alles wat met Jacobs te maken had. Ik ken de boeken en theorieën al wat langer dan vandaag, maar op dat moment was dat voor mij niet de goeie ingang. Alles heeft zijn plaats en tijd, en dat geldt natuurlijk voor iedereen. Het is dus voor een leraar goed om proberen te zien wie je voor je hebt en hoe je iemand het best helpt. Er zijn genoeg methodes voorhanden en het is goed om er kennis van te hebben.
Citaat:
In het agemeen: het merendeel van de trompettisten hebben volgens mij geen idee van hoe ze willen klinken. Wel oppervlakkig zoals "ik zou wel zoals Maurice of Maynard willen klinken", maar zich niet intens willen verdiepen in de materie.
Pas op wat je zegt, want er kijken een hoop trompettisten mee. Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Zoals ik al eerder zei is één van de grote gevaren van Jacobs, dat je mensen dit soort dingen gaat toedichten. Je bet er nietr intensief genoeg mee bezig, studdeert niet hard genoeg, weet niet hoe je wilt klinken, luistert niet op de goeie manier. Het kán allemaal waar zijn, en het is ook niet slecht om op dit soort zaken te wijzen, maar vergis je niet in de mate waarin er hard en intensief wordt gestudeerd in menig oefenhok.
In mijn eigen geval is het zeker zo dat ik als kind prachtig kon spelen omdat ik wilde klinken als Maurice André. Ik luisterde erg veel naar deze opnames en klonk vanzelf zo. Onbewust wist ik dus heel goed hoe ik wilde klinken, en pas toen ik me daar bewust van moest worden lukte het niet meer. Dat is natuurlijk toch ook het gevaar van met deze materie bezig zijn.
Citaat:
Zoals met veel in het leven werkt het beter om een doel te hebben waar je naartoe werkt. Het gaat er dan vaak nog niet eens om of je dit doel haalt (vaak niet) maar je moet er wel naar streven
.
Ja pa

Ik dacht dat ik de koning van de dooddoeners was, maar jij kunt er ook wat van.
Citaat:
Een doel is voor mij niet het verbeteren van de embouchure, maar bepaalde muziekstukken (door veel studie) onder de knie te krijgen op een zo muzikale mogelijke manier.
We draaien een beetje in rondjes, en weeralom de conclusie dat soms ons perspectief een beetje verschilt: met een betere embouchure kon ik die stukken veel muzikaler spelen.......
Bert