trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oefen"schema's"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oefen"schema's"
BerichtGeplaatst: 14 aug 2004 16:10 

Bij fitness-bodybuilding maar ook in andere sporten zijn er specifieke oefenschema's te vinden; op dit schema wordt uitgewerkt hoe een training aangepakt wordt.
Zou je dit voor het studeren van trompet ook kunnen doen? Dus zou je een soort leidraad voor een oefensessie kunnen opstellen? Heeft iemand dit al eens gedaan, of speelt men gewoon een beetje naar wat op dat momnent belangrijk vindt?
Er zijn natuurlijk zaken die bij elke studeer-sessie belangrijk zijn, zoals warmingup, articulatie, bindingen, toonladders, etc. etc. en coolingdown.
Hoe ziet een ideale studeersessie eruit? (er vanuitgaande dat een ideale sessie bestaat...)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2004 19:41 

Niemand?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2004 20:02 

ik denk dat daar niemand op reageert omdat dat nogal verschilt van persoon tot persoon.

zoals je zegt is het goed dat elk aspect aan bod komt.
maar zoals ook in de sport verschilt dit echter, en worden trainingsschema's opgemaakt na het grondig testen en onderzoeken van de sportman/vrouw.
heeft die een zwakke rug dan wordt dit aan het schema toegevoegd. heeft hij/zij een sterk hart dan kan de cardiotraining misschien wat minder en maakt die plaats voor een ander aspect waar dan weer meer op moet gewerkt worden.
zo ook voor trompetspelen. maar dat moet je dan voor jezelf uitmaken.
zoek een manier van opwarmen waar je goed mee bent. waarvan je weet: nu zit het goed en kan ik de gewenste tijd studeren. ik warmde vroeger bijna nooit op maar dan ben je na een kwartier studeren al versleten... (is weer persoonlijk natuurlijk, benny wiame vertelde me ooit dat hij vroeger nooit opwarmde. hij nam in de les dan zijn trompet en speelde gewoon een concertootje door.... dat lukt echter bij velen niet)

dan kijk je gewoon waar je zelf vindt dat er werk aan is. zit je staccato goed dan heeft het geen zin een half uur staccato oefeningen te doen. dan is vijf of tien minuten mss wel genoeg om hem te onderhouden. de tijd die je daarop bespaart gebruik je dan extra voor iets waar je problemen mee hebt. bv bindingen

dus het is echt iets persoonlijks.
ikzelf deel dit meestal in in weken. een week extra op staccato werken, een week extra op bindingen, een week op hoogte, enz enz... en ondertussen de andere aspecten onderhouden.

weet niet of je er iets mee bent, maar ik dacht ik antwoord maar even anders voelt bartje zich mss wat uitgesloten :wink: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 09:53 

tommy schreef:
weet niet of je er iets mee bent, maar ik dacht ik antwoord maar even anders voelt bartje zich mss wat uitgesloten :wink: :wink:

Tuurlijk kan ik er iets mee! Ik ben gewoon benieuwd hoe iedereen het aanpakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 09:58 

standaard warming up
uit fitness for brass.
indien warm gespeeld werken aan technische mankementen
20 minuten rust

partijen, solo's en of leuke dingen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 12:53 

ah!!! nog iets!! ik gebruik nu sedert kort het boek van spaulding. double high C in 37 weeks. meegekregen van steven devolder.( zoek maar eens op. die speelt ook niet overdreven slecht :wink: )

die werkt op het principe dat als je twee maten speelt, je dan ook twee maten rust. speel je acht maten, dan tel je verder(of zet je de metronoom) en rust je acht maten. ik moet zeggen dat werkt heeeel goed, bij mij toch. het is iets wat ik nu voortdurend toepas. bij al mijn oefeningen.
ik las hier onlangs ergens dat maurice andre ook op die manier studeert. hij speelt een hele dag. maar telkens tien minuten spelen, tien minuten rusten, enz enz....

dit is een manier van studeren waar ik de laatste maanden enorm mee vooruit gekomen ben. een collega van me vindt het maar niets... dus ja....
maar mss kun je het ook eens proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2004 13:49 

waarom telkens die rustmaten ertussen? Als ik studeer gaat het meestal in 1 ruk door maar dan wil het nog weleens voorkomen dat ik last krijg van mijn lippen en ik dus een dag oversla. dus ik ben wel nieuwsgierig naar het waarom. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur