Trompettor schreef:
Wel toevallig,
Ik kreeg laatst van mijn leraar een leerboekje voor amateur-improvisatie, en een week erna gevorderden-improvisatie.
Ik heb elke keer mijn skills opgebouwd, en elke keer kreeg iets meer verstand van akkoordenschema's. Ben ook wel benieuwd naar hoe je dit beter oefent.
de changes (akkoordenprogressie) oefen ik meestal ook op piano (bijde toonsoorten, zowel C als Bb) en dat doe ik doormiddel van root in je linkerhand en dan een shellvoicing in je rechterhand (dit betekend dat je de terts en septiem speelt, dat zijn de noten die de karakterestieke klank gevan aan het akkoord).
als ik dat beheers dan speel ik toevoegingen zoals de b9, 9, #9, 11, #11, b13, 13, #13
letop daar zijn wel regels voor
als je dan een nummer kunt spelen dan weet je alle ins en outs van de akkoorden en dus ook wat je wel en niet kunt spelen. daarbij studeer ik veel ladders en die pas ik dan toe tijdens het soleren. bijv. mixolydian over een dominant akkoord. lydian over een dominant #11 enz enz.
verder gebruik ik een techniek die vrij simpel is maar die je kunt uitbouwen tot de meest toffe solo's
ik arpeggio over elk akkoord vanaf elke noot van de ladder, en maak dan gebruik van de pivot (dingetje van Brian Lynch) dat betekend dat je arpeggio niet meer een stijgende lijn heeft maar ergen een sprong naar beneden maakt (waar je in een C7 arpeggio c e g bes zou spelen speel je dan bijvoorbeeld c e(oktaaf lager) g bes. dit maakt je arpeggio een stuk minder standaart en voorspelbaar.
.. en zo kan ik nog heel lang doorgaan maar misschien is het wel leuk om het volgende even op het internet te knallen
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=Finale_2002____solo_op_Autumn_Leaves.pdf
en dan ergens op het linkje klikken waar staat download solo op Autumn Leaves.
(dit is een solo die ik laatst gespeeld heb, en daarna uitgeschreven, die de technieken die hierboven staan bevat) (opdracht voor school)
Groet
Cees