trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Improvisatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Improvisatie
BerichtGeplaatst: 25 maart 2006 18:51 

Nou staat er in het subtiteltje van 'problemen en oplossingen' imporvisatie en ik dacht; "waarom hebben we het daar niet over op trp.nl"
niet dat ik er een groot probleem me heb (het soleren dan) maar het lijkt mij leuk om te zien hoe anderen improvisaties opbouwen, analiseren, studeren. wat voor licks oefen je (als je ze al oefent) en hoe benader je alles
het lijkt mij een leuk veelzijdig onderwerp waar nog te weinig over wordt gepraat hier.

Groet Cees

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 09:30 

Wel toevallig,

Ik kreeg laatst van mijn leraar een leerboekje voor amateur-improvisatie, en een week erna gevorderden-improvisatie.

Ik heb elke keer mijn skills opgebouwd, en elke keer kreeg iets meer verstand van akkoordenschema's. Ben ook wel benieuwd naar hoe je dit beter oefent.

Profiel  

Berichttitel: Re: Improvisatie
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 11:07 

cees schreef:
Nou staat er in het subtiteltje van 'problemen en oplossingen' imporvisatie en ik dacht; "waarom hebben we het daar niet over op trp.nl"
Groet Cees

Inderdaad zeer weinig onderwerpen over Improvisatie, bij deze dus!
Persoonlijk een zwak punt van me, wat ik graag beter wil gaan beheersen (naast die andere verbeterpunten). Ik gebruik het boek 'Inleiding tot improvisaties' van Jaap Kastelijn daarvoor. En natuurlijk mijn leraar!

Laatst bijgewerkt door Robert66 op 27 maart 2006 16:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 14:16 

Trompettor schreef:
Wel toevallig,

Ik kreeg laatst van mijn leraar een leerboekje voor amateur-improvisatie, en een week erna gevorderden-improvisatie.

Ik heb elke keer mijn skills opgebouwd, en elke keer kreeg iets meer verstand van akkoordenschema's. Ben ook wel benieuwd naar hoe je dit beter oefent.

de changes (akkoordenprogressie) oefen ik meestal ook op piano (bijde toonsoorten, zowel C als Bb) en dat doe ik doormiddel van root in je linkerhand en dan een shellvoicing in je rechterhand (dit betekend dat je de terts en septiem speelt, dat zijn de noten die de karakterestieke klank gevan aan het akkoord).
als ik dat beheers dan speel ik toevoegingen zoals de b9, 9, #9, 11, #11, b13, 13, #13
letop daar zijn wel regels voor
als je dan een nummer kunt spelen dan weet je alle ins en outs van de akkoorden en dus ook wat je wel en niet kunt spelen. daarbij studeer ik veel ladders en die pas ik dan toe tijdens het soleren. bijv. mixolydian over een dominant akkoord. lydian over een dominant #11 enz enz.
verder gebruik ik een techniek die vrij simpel is maar die je kunt uitbouwen tot de meest toffe solo's
ik arpeggio over elk akkoord vanaf elke noot van de ladder, en maak dan gebruik van de pivot (dingetje van Brian Lynch) dat betekend dat je arpeggio niet meer een stijgende lijn heeft maar ergen een sprong naar beneden maakt (waar je in een C7 arpeggio c e g bes zou spelen speel je dan bijvoorbeeld c e(oktaaf lager) g bes. dit maakt je arpeggio een stuk minder standaart en voorspelbaar.
.. en zo kan ik nog heel lang doorgaan maar misschien is het wel leuk om het volgende even op het internet te knallen
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=Finale_2002____solo_op_Autumn_Leaves.pdf
en dan ergens op het linkje klikken waar staat download solo op Autumn Leaves.
(dit is een solo die ik laatst gespeeld heb, en daarna uitgeschreven, die de technieken die hierboven staan bevat) (opdracht voor school)

Groet
Cees

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 14:54 

Een goede improvistatie verteld een verhaal en gaat ergens naar toe. Scales en licks zijn daarbij hulpmiddelen, maar geen doel op zich. Het moeten horizontale lijnen zijn ipv vertikale zoals arpegio's. Luister eens naar Chet Baker of Miles,Tom Harrell of Clifford Brown.

Op zich is een improvisatie niets anders dan een andere melodie bedenken dan de originele. Een goede melodie (of delen daarvan) blijft hangen bij de luisteraar. Je hebt dus op zich geen hoop techniek nodig voor een goede improvisatie maar als je geen technische beperkingen hebt kun je wel alles spelen wat in je hoofd komt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:07 

erikveldkamp schreef:
Een goede improvistatie verteld een verhaal en gaat ergens naar toe. Scales en licks zijn daarbij hulpmiddelen, maar geen doel op zich. Het moeten horizontale lijnen zijn ipv vertikale zoals arpegio's. Luister eens naar Chet Baker of Miles,Tom Harrell of Clifford Brown.

Op zich is een improvisatie niets anders dan een andere melodie bedenken dan de originele. Een goede melodie (of delen daarvan) blijft hangen bij de luisteraar. Je hebt dus op zich geen hoop techniek nodig voor een goede improvisatie maar als je geen technische beperkingen hebt kun je wel alles spelen wat in je hoofd komt.

helamaal mee eens.
maar tegenwoordig (zeker op het conservatorium) wordt soleren wel eens verheven tot het intelectueel afbluffen van elkaar en dan heeft het niets meer te maken met wie de mooiste lijnen maakt maar meer met wie z'n scales, arpegio's enz enz beheerst.
mijn bovenstaande solo bavat naar mijn smaak ook veel te weinig melodie. maar je moet eerst wel al die shit kunnen wil je echt een super solo neer zetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:11 

Voor het leren van improvisatie gebruik ik via m'n leraar (buiten de theorie die hij geeft) de twee boeken van "Jazz Tastic (Initial en Intermediate level)".

Verder maak ik gebruik van het boek " The Missing Link" van Arie Kuit.
Dit boek maakt het mogelijk om met een minimale kennis van akkoorden en toonladders toch een improvisatie te geven over een schema.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:16 

De beste solisten hebben het dan ook niet op een conservatorium geleerd maar in de praktijk naast veel solo's van andere solisten uitzoeken. Ik heb niets tegen scales en arpeggio's, maar dat soort dingen moet je vooral vergeten als je het eenmaal beheerst. Anders klinkt een solo erg schools en niet melodieus.

Je hoort in de solo's van de grote solisten ook meer de horizontale lijnen/melodieën ipv scales en arpeggio's. En afbluffen kun je beter doen door je muzikaliteit je tonen ipv de techniek. Tenzij je een fan van Arturo, James Morrison e.d bent natuurlijk.

Ik heb natuurlijk wel veel scales ed gestudeerd maar vooral veel Clifford, Hubbard, Tom Harrell e.d uitgezocht en gestudeerd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur