trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cool down
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: cool down
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 18:00 
Moderator

Hallo mensen hebben jullie wat tips voor mij omtrent het volgende:
Na 's-avonds een zware repetitie of oncert te hebben gehad komt het nogal eens voor dat ik de volgende ochtend op een concours, festival of (erg vroeg) in de kerk moet spelen
Het lijkt wel of ik dan met 10 a 12 uurtjes rust eigenlijk nog niet voldoende ben "gerecupereerd"
Wat doen jullie na zo'n repetitie ? zijn er cool-down oefeningen aan te bevelen? voor sommigen is het misschien geen probleem? is er in dit forum al eerder over gedebatteerd?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 18:06 

Na de repetitie ben je eigenlijk al te laat. Het enige wat dan nog zou kunnen helpen is veel flutteren. Dus tanden op elkaar en er lucht door heen blazen, als een briesend paard. Het bloed kan dan sneller het melkzuur afvoeren.

Je moet zorgen dat je voldoende conditie hebt opgebouwd voor die repetitie zodat je sneller herstelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 19:14 

Heeft herstellen van je embouchure met conditie te maken? Vertel??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 19:42 

Conditie van je mondspieren natuurlijk !

Of uithoudingsvermogen, wat je wilt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 19:47 

wat ik doe na een heel zware rep, is nog een tijdje ppp lange nootjes blazen, niet hoger dan sol in de balk... en als ze weer wat beginnen klinken, van de lage do chromatisch naar beneden tot de pedaal do (eveneens lange noten)

ik weet niet of het ergens goed voor is, maar goed.....

@ marjolein

herstel van embouchure heeft alles met conditie te maken.
een renner die in topvorm is kan ook meerdere dagen na elkaar koersen en goeie resultaten neerzetten: waarom? omdat de conditie goed is en het lichaam dus sneller recupereert.

wat betekent in dat geval conditie: 1: de conditie van de spieren in de benen (zijn die door training sterk en fit genoeg om voldoende te recupereren
2: hoe is het met de algemene conditie gesteld (lees: ademhaling ed, en conditie van het bloed)

dus bij trompetspelen geldt dat ongeveer ook:
1: zijn de mondspieren voldoende getraind om dagen na elkaar optimaal te kunnen functioneren en dus, recupereren ze voldoende over 1 nacht.

het tweede punt zal hier ook aan bijdragen. ik voel zelf bijvoorbeeld als mijn fysieke conditie goed is dat ik minder snel vermoeid raak bij het trompetspelen, en de spieren (in dat geval van mijn mond) minder snel verzuren

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 20:11 
Moderator

of, wat ook heel handig is: jezelf sparen bij een repetitie, die eraan vooraf gaat.

en leren je energie beter te verdelen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2005 20:39 
Moderator

Bedankt voor de reakties - weet je het probleem bij mij is wel dat ik door de week - als gevolg van een vrij intensieve baan- meestal maar een klein half uurtje kan repeteren
vrijdags hebben wij repetitie , ik speel alleen op trompet 1, dus als je dan van half acht tot half elf repeteert ga je vrij diep. De volgende avond gaat het wel prima , maar 'smorgens nog niet optimaal. nu heb ik inmiddels ook al gehoord dat trompetisten met een drukke baan in de auto buzzen ( in de file / stoplichten ) wellicht een optie om een (nog ) sterkere ambachure te krijgen? nu is 10 tot 12 uur rust na een grote inspanning (op trompet) nog net even teveel voor me om optimaal te kunnen presteren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2005 10:05 

Als je op vrijdagavond zo diep moet gaan dat je dat de volgende dag moet bezuren (letterlijk), moet je eens proberen uit te vinden hoe ver je kan gaan zonder dat je daar last van hebt. Op dat moment moet je stoppen, zeker als je de volgende dag weer moet , maar misschien is het zowieso beter.....
Mijn ervaring is misschien wat extremer dan de jouwe, maar volgens mij lijkt het er wel op:
Ik heb een aantal jaren op woensdagavond 2e trompet gespeeld bij een bigband, en op een goede dag kon ik "doorschuiven" naar 1e. Dit was zoveel zwaarder, dat ik na een uur spelen volkomen af was. Op donderdag speel ik dan nog bij een harmonie (ook 1e trpt) en daarna had ik dagen nodig om weer op krachten te komen. Het totale resultaat was, dat ik het op woensdag steeds minder lang volhield, op het laatst slechts 15-20 minuten! ( Bij de harmonie had ik merkwaardigerwijs minder last). Nadat ik rigoreus gestopt ben met doorblazen als ik "lek" ben (met name bij de band), werd de termijn waarop ik m'n volle bereik kon spelen steeds langer, en nu houd ik het de hele avond vol.
Heeft wel een paar maanden geduurd, maar het werkte voor mij.
(thuis studeren doe ik ook niet zoveel...... :oops: )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur